Soliferia

Täysversio: Kiristysmomentit
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Terve, työnalla olisi minun nuoruuden menopeli Solifer SM -82. Koneen kasaaminen seuraavana mielessä, mutta kiristysmomentteja ei ole tiedossa, eikä haluaisi hajoittaa paikkoja ylikikiristämällä. Olisin kiitollinen kiristysmomenteista, jos ne saisin jostain ongittua!
Terve,
En ole itse tomosta, tai muutakaan mopon konetta kasatessa käyttänyt momentti avainta. Suurin osa kierteistä m6 kierteitä lohkossa, noille kiristys momentti taulukon mukaan 11Nm (tämä näkyy olevan myös tehtaan suositus Tunturin Puch koneen kannen pultteihin). Mutta kiristäisin mieluiten käsivaralta, pienellä räikällä ja järjen kanssa.

Googleen hakuun "kiristys momentti taulukko" niin löytyy muunkin kokoisiin, mutta jos kierteitten kunto arveluttaa niin en vetäisi max momenttiin asti.
Kiristää kunnes myötää ja sitten neljänneskierrros takaisin Nauru ... leikki sikseen toi 11Nm on ihan ok (vastaa siis 1100g punttia metrinvarressa) Aika harva kyllä momenttiavaimia näissä veteraanivehkeissä käyttää

Toisalla mikäli ei ole kokemusta/tuntumaa näpeissä niin tuntumaa saa tuolla metrin kepillä ja sopivalla puntilla metrin varressa. 10Nm vastaa kiloa 50Nm viittäkiloa jne.... Näin aikanaan isukkini minulle asian opetti kepin ja punttien kanssa. jo 50Nm on melkoinen momentti. Kokeileen pitää metrin keppiä vaakasuorassa yhdelläkädellä kun punttina on vaikkapa tuo 5kg eli 50Nm momentti. Aloittelevan remontoijan olisi ehkä ihan hyvä hakea tuntumaa näin. Helkkaristi helpompaa kuin katkottujen ruuvien irroittaminen ja taatusti halvempaa kun helicoilien laitattaminen