Ostin tuossa kesällä (oletettavasti) vm-73 exportin. Takavalona toimii tällä hetkellä Automatin tahi sm:n valo,jonka joku on aikoinaan kötöstellyt siihen. Aikeissa olisi vaihtaa siihen alkuperäinen takavalo pienine peltiteknisine töineen paikoilleen. Tuon vuosimallin mopossa on lukemani perusteella tullut jarruvalo. Vaatiiko ne katsastuksessa sen jarruvalon olemassaoloa ja saako tuohon sellaista takavaloa jossa olisi jarruvalo samassa? Tuon ikäisissä vehkeissä kun olen nähnyt olevan kaksi valoa päällekkäin.Onko toinen jarrulle?
Voimakoneella löytyy osat sekä taka että jarruvaloon
Tarkistappa nyt jostain että onko noin vanhassa mopossa koskaan ollukkaan jarruvaloa? Ite en muista koska se tuli pakolliseksi? ainakin näissä uusissa muovikikkareissa se pitää palaa mutta miten lie -70 lyuvun mopoissa?
Liekö täälläkin foorumissa jossain puhuttu että mitä pitää olla minäkin vuotena? noin muistaisin.
-75 SM on jarruvalo, katastuksessa eivät kyllä testanneet toimivuutta.
Oisko ollu jotain -84 kun tuli vasta pakolliseksi mopoissa olla jarruvalo,jonkui tommosen tiedon kaivoin netistä? samoin peili ei ollu vanhoissa pakollinen.
Uusissa on kaikki pakko olla,netistä löytyy kun etsii mitä pitää ja mitä ei oo pakko
Ei tarvinnut jarruvaloa kun rekisteröin -91vuosmallin PeVetin. Olisikohan tullut pakolliseksi surullisen kuuluisana 94 vuonna...
Niin ja 86vuosmallin SM solikassakaan ei ole alunperin jarruvaloa, vaikka paikka löytyy.
Tuolla wiki osasto kertoo,että -73 vuonna exporttiin lisättiin jarruvalo ja sen ikäsissä näkyy kuvissakin se seisovan.Helpottas toki kummasti,jos se ei kuitenkaan pakollinen olisi. Jos se kuitenkin on vakiona tuon ikäisissä ollut niin voisi kuvitella,että katsuri sen vaatisi. Täytynee kysyä ihan konttorilta mitä mieltä ovat.
Ostin voimakoneelta sen lasin ja pohjan. Missäköhän nuo osat valmistetaan? On meinaan senverta kuppasta laatua ainakin tuo pohja. Lasi ei istu pohjaan oikein mitenkään ja pohjassa näkyy vuoleskelun jälkiä.
Minä ostin kans aikoinaan, varovasti piti paikkoilleen laittaa muistaakseni pohjasta piti reikiä suurentaa että sai jollain tapaa paikoilleen lasi hyvin varovasti kiristää,oisko Made in Taivalkoski.
Tuossa ois pari kuvaa takavalon vaihdosta,jos sattuu kiinnostamaan.
Alkutilanne. Tuo ei oikeen ole kaunis silmälle.
http://aijaa.com/W6pEyP
Paikalleen sovittelua ja alapellin tekoa
http://aijaa.com/2xeAC7
Yläpelti paikallaan. Valon kiinnikkeet myös.
http://aijaa.com/St54NE
Saumoja ja yläpuolen muotoa alustavasti tinattuna. pikkusen kittiä niskaan ja pohja/pintamaalia
http://aijaa.com/5Bu05d
Takapään muoto on yritetty matkia kuvia katsomalla,joten voi olla poikkeavuutta alkuperäiseen.
Aikamoinen homma,toinen mahd. olisi ollut jostain raadosta leikata kyseinen palanen ja hitsata kiinni.
No ei tuossa loppuunsa menny ku joitain tunteja ja muutamia oluita. Laatuaikaa miesluolassa.Se raato olisi kuitenki maksanu sen 200€
Tuohan on hyvä, en ymmärrä semmoista "heitä pois ja osta uusi" ajatusmallia, kun pienellä näppäilyllä saa romuistakin kelpo pelin.
Ei tässä kukaan ole moittinut Riston työnjälkeä totesin vaan toisen mahdollisuuden korjata,eipä taida uusia löytyäkkään.
En sitä tarkoittanutkaan, vaan sitä miksi etsiä ehjä kun pienellä puuhastelulla vanhasta saa varsin hyvän.