Soliferia

Täysversio: Export 1973
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Ajattelinpa pystyttää rakentelupäiväkirjan, kun olen niin ahkera räpsimään näitä valokuvia.. Ehkä voisin jopa kirjoitellakin jotain pientä rakenteluun liittyen.

Pelastin itselleni exportin, joka on ollut levossa viimeiset 38 vuotta. Tekemistä löytyy.

Se oli seissyt 32 vuotta ilman sylinteriä ja kantta, joten kone oli aukaistava.

Kun se kerran oli auki, josta ei kuvia ole, eksyi kolmevaihteiseen moottoriin nelivaihteiset romut. Sorvasin lohkot jotta pääsisin L17 laakereista eroon,ja hitsasin umpeen voitelukanavat, joita ei enään tarvittu (näin olen ymmärtänyt)

Koska ei ollut muita sylintereitä, iskin mopoon kiinni minicrossin sylinterin ja putken. Sylinterin kaveriksi löytyi 20mm dellorto kaasutin, ja prototyyppi kanneksi muodostui puhallin puchin kansi. 5mm lastua kannesto pois, ja johan alkoi olla puristuksia. Nyt vaihdettu puchin pitkäripainen kansi, josta on otettu vain vaivaiset 7mm pois. Nyt käytän tosin tiivistettä, jota en käyttänyt puhallin kannen kanssa. Suurinpiirtein millin matalampi kokonaisuudessaan nyt.

Dinaminin L profiili männän valikoin moottoriin, sillä vakiomännän leveät männänrenkaat saattavat haukata vaatimattomaan 28mm leveään pakoaukkoon.. Joka siis on ihan 'vakio', eli tällaisenaan tullut tehtaalta. Kierrosluvut ja hevosvoimat ovat myös vähän eri luokkaa vakioon verrattuna. 7hp ja 8,5 tuhatta kierrosta. 14/28 välityksillä vääntää, keventää keulaa vaihtaessa, kakkosella keulii kaasusta.

Kuvia näkyy mun galleriassa, lupaan laittaa tänne jatkossa. Toivottavasti tästä sai jotain selvää.
Paljonkos tuo kulkee? Itsellä myös 73 export projekti. Viilattu 54cc isoripa vakiosylinteri, 20mm mikuni,omavalmisteputki. Muokattu psr kansi. Ylämäkeen kulki viime testillä 92.1km/h
olikohan välitykset nyt 13/34
Jaa sekö on exportin "kevyt" viritys muodissa.
Onkohan mitenkä hyvä ajettava vielä noissa vauhdeissa?
Kyllähän se vauhti jo hirvittää. Öljyiskarit auttoi asiaa.