Soliferia

Täysversio: löysä idealin keula
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Mitä operaatioita vaatisi idealin keulan kunnostus. Nytkähtelee alaspäin ja on tosi löysä.
Eipä siinä kummoinen homma ole, luultavasti öljyjä siellä ei enään ole ja stefat on jo sohlot.
Uudet stefat ja pari desiä öljyä per pumppu. Käypi perus atf öljy.
Keula puretaan stefojen vaihtoa harten niin, että otetaan mieluusti etu rengas irti, aukaistaan keula putkien yläpäästä ne korkit jolloin jouset tulee esiin. Nuo jouset nostetaan pois ja varmistetaan, että ovat ehjät. Keulan alaputket on kiinni yhdellä 10mm kannalla olevalla pultilla molemmin puolin, sen pultin saa auki, kun laittaa jatkovarten jatkovarren jatkovarsia räikkään, että hylsy ylettää keulaputkien pohjaan asti jossa ne pultit on.
Pulttien pois oton jälkeen ylä putket irtoaa pumpuista vetämällä, jolloin pystyy stefat vaihtamaan.
Lisätäänkö tuo öljy ylä putkeen sinne pitkän jousen seuraksi vai tuonne alaosaan"ekaa kertaa pumput kädessä"
Öljyä laitat ensiksi vaikka 1dl per putki. Avaat pumppujen päästä isot pultit ja siitä lorotat vain. Tuossa olikin jo stefojen vaihto. Saat myös irti vaikka ruuvaamalla ruuvit stefoihin ja vetämällä. Ei tavitse silloin purkaa kokonaan pumppuja
Niin mutta silloin olisi ne yläputket otettava kokonaan irti, kahden pultin ruuvvaus ei niin kummoinen homma ole, joten viisain lienee käyttää auki. Näkeepähän samalla jousten ja putkien kunnon
Joo eli hain uudet stefat, laitan paikoilleen. Laitan keulan paikoilleen ja sittenkö se öljy sieltä yläpäästä. Kun tuossa kokeilin lisätä öljyä siitä ylhäältä niin ruikkas pumppuja painaessa yläpään pienistä ilmareijistä pitkin reisiä. Eli pitääkö sittenkin laittaa se öljy sinne alapäähän kun nuo kerta on palasina jo tossa pihassa.
Sama öljy on yläpäässäkin,
Mistä ilma reijistä? Semmoisia ole itse huomannut...
solifer sm 86 kirjoitti:Sama öljy on yläpäässäkin,
Mistä ilma reijistä? Semmoisia ole itse huomannut...

Ei siellä kyllä reikiä kuuluisi ollakaan, eivät ne öljyt pysy sisällä jos yläpään muttereihin on ylimääräisiä reikiä tehty.
Kyllä siellä putkien yläpäässä pienet hengitysreiät on, kuinka muuten pystyisi keula joustamaan jos ilma sisällä ei pääse pois?? Mun käsittääkseni se öljy laitetaan sinne alapäähän, saadaan se pehmennystoiminto toimimaan. Ylempänä on sitten jouset hoitamassa sitä päätä.
SOLIFERdriveri kirjoitti:Kyllä siellä putkien yläpäässä pienet hengitysreiät on, kuinka muuten pystyisi keula joustamaan jos ilma sisällä ei pääse pois?? Mun käsittääkseni se öljy laitetaan sinne alapäähän, saadaan se pehmennystoiminto toimimaan. Ylempänä on sitten jouset hoitamassa sitä päätä.

Enpä ole moisia reikiä ikinä havainnut, pitää tutkia tarkemmin. Mutta jos sieltä ilma tulee jotain kautta ulos, tulee sieltä varmasti öljykin. Eikä sitä öljyä tarvitse erikseen laittaa iskarin alapäähän, kyllä se sinne menee yläpäästä kaatamalla...
SM83 kirjoitti:Mulla on kanssa yhdessä idealissa ne reiät. Aiheuttanut ihmettystä täälläkin.

Ovatko ne siis putkissa, vai niissä ylämuttereissa/-kierretulpissa? Pitää tosiaan tutustua tarkemmin noihin omiin keuloihin, reikiä ei ilmeisesti ole kaikissa Idealeissa?
Katos, eipä itselläni ole tuommoista. Mikä itu tuossa on?
Huomaako eroa, onko pehmeämpi reijällä vai ilman tai muuta merkittävää?
Fixukselta hain uudet stefat ja laitoin vanhan pölyhuulen päälle. 1.2 desiä öljyä putkiin ni toimii täydellisesti.