Soliferia

Täysversio: Vaihteensiirtäjä
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Kun kamun oltiin tässä eräänä kaukiina kesäpäivänä ajelemassa, siwan pihasta lähettiin laitoin 1-vaihteen päälle, kuulu sellanen normaali "krunts"-ääni ja sitten ykkönen meni päälle ja vaihdepoljin jäi alas eikä tullut itse ylös. Ajon aikana huomasin että oli erittäin vittumaista kääntyä 40 vauhdissa kun vaihdetta pystyi laskemaan kerran ja sitten piti ajaa 3metriä että poljin nousi, jotta pystyi vaihtamaan uudelleen. Himassa sitten avasin padan ja eräänlainen kynsi oli hypännyt pois paikaltaan muut osat olivat paikoillaan kuten pitikin. Laitoin sen paikalleen ja pata kiinni. Mutta poljin jää vieläkin alas/ylös riippuen vaihtamisen suunnasta. Mikäköhän tässä mahtaa olla vikana? Onko kellään muulla tullut tälläistä ongelmaa eteen?

Nyt lohkot ovat hitsattavana ja sisuskalut pyödällä leveillään kun yksi korvake alkoi repeilemään ja kusi öljyä lattialle.
Eipä oo itellä kokemusta, mutta onkohan nuo vetoakselin ja vaihteensiirtimen jouset kunnossa/paikoillaan? Siis nuo kuvissa FIG162 ja FIG 167 olevat tuolla: http://users.utu.fi/anpaja/mopo/opas/pur...index.html
Zeta kirjoitti:Kun kamun oltiin tässä eräänä kaukiina kesäpäivänä ajelemassa, siwan pihasta lähettiin laitoin 1-vaihteen päälle, kuulu sellanen normaali "krunts"-ääni ja sitten ykkönen meni päälle ja vaihdepoljin jäi alas eikä tullut itse ylös. Ajon aikana huomasin että oli erittäin vittumaista kääntyä 40 vauhdissa kun vaihdetta pystyi laskemaan kerran ja sitten piti ajaa 3metriä että poljin nousi, jotta pystyi vaihtamaan uudelleen. Himassa sitten avasin padan ja eräänlainen kynsi oli hypännyt pois paikaltaan muut osat olivat paikoillaan kuten pitikin. Laitoin sen paikalleen ja pata kiinni. Mutta poljin jää vieläkin alas/ylös riippuen vaihtamisen suunnasta. Mikäköhän tässä mahtaa olla vikana? Onko kellään muulla tullut tälläistä ongelmaa eteen?

Nyt lohkot ovat hitsattavana ja sisuskalut pyödällä leveillään kun yksi korvake alkoi repeilemään ja kusi öljyä lattialle.
itellä kävi just samalla lailla pari kuukautta sitten
purettiin kone eikä löyetty muuta ihmeellistä ku että siirtäjän palautin jousi oli lähteny irti, eiku se kunnolla kiinni niin pitäs pelittää
Joo tässä tuli pata hitauksesta, laitoin kaikki osat kiinni katoin että mikään ei hinkannut eikä mitään, kaikki näytti olevan kunnossa. Kun pyörittelin takapyörää kuului koneesta sellasta *naks naks*- ääntä. Aattelin että ei se mitään, kone lähti ekalla käyntiin ja vaihdetta alapäin ihan saamarin tiukka se vipstaakkeli, sitten nostin vaihdetta 3:lle kuului sellanen klink-ääni ja poljin jämähti täydellisesti paikoilleen. Kone kävi mutta kytkin pohjassa jäi meinaa 3 vaihde päälle eikä liiku poljin mihinkään. Huomen avaan taas padan ja katon mikä vittu siel on.
Zeta kirjoitti:Joo tässä tuli pata hitauksesta, laitoin kaikki osat kiinni katoin että mikään ei hinkannut eikä mitään, kaikki näytti olevan kunnossa. Kun pyörittelin takapyörää kuului koneesta sellasta *naks naks*- ääntä. Aattelin että ei se mitään, kone lähti ekalla käyntiin ja vaihdetta alapäin ihan saamarin tiukka se vipstaakkeli, sitten nostin vaihdetta 3:lle kuului sellanen klink-ääni ja poljin jämähti täydellisesti paikoilleen. Kone kävi mutta kytkin pohjassa jäi meinaa 3 vaihde päälle eikä liiku poljin mihinkään. Huomen avaan taas padan ja katon mikä vittu siel on.

tuo vaikuttaa jo hieman ihmeelliseltä.
itellä ei kyllä kytkin ottanu toimiakseen kunnes vaan rusahti ja toimii kuin unelma
Hienoa, vaihdeakselissa on sellaiset levyt molemminpuolin joidenka sisällä on reiät ja sinne menee sellaiset kivat kuulat jotka löysin avatessani pataa. Toinen kuula oli hypännyt pois reijästä josta seurasi että että tämä levy oli kääntynyt kulmittain siirtorenkaan sisään ja jumitti koko paskan. Nyt on vaan pitää saada jotenkin ne kuulat samanaikaisesti sinne vaihtorenkaan ja levyjen väliin...
se on ihan helppoa!
eli kokoat jousen sinne takapuolelle ja lasket sen jälkeen sen rinkulan, mihinkä tulee vaihteensiirtohaarukka.
Tämän jälkeen laitat ne levyt paikoilleen ja kuulat sisään.
nyt nostat se rinkulan niiden levyjen kohdalle ja helistelet vähän.
kokeile tippuko ne levyt. jos tippuvat, niin kuulat eivät ole vielä paikoillaan.Nauru
Joo ensin sain painia kynsin hampain niitten pirulaisten kanssa. Sitten älysin keikutella sitä akselia, mitään ääntä ei ees kuulunut ja tuli sellanen tunne että piru nyt ne tippu taas Hymy, menivät ihan kiltisti sinne ilman väkivaltaa. Kun sitten laitoin koko homman kasaan, aluksi poljin ei palautunut mutta parin ajetun kilsan jälkeen se vain rupesi toimimaan.