Moi.
Aiempi omistaja oli rakennellut uudet johdot mopoon, mikä ei ainakaan helpota. Laittanut jopa ledi takavalot
. No nyt ne pitäis saada pelaamaan, jotta uskaltais laskea jälkikasvun baanalle.
Mutta kysymys; voiko molemmat valopuolat olla sökönä yhtaikaa? Yritin mittailla yleismittarilla voltteja kaikista kolmesta johdosta mutta lähes nollaa näytti joka piuha...
Liittenä kuva magneetosta, onko tuo normaalin näköinen vekotin?[
attachment=1438]
Voihan ne puolatkin olla sököt, tässä ei paljoa sähkökaaviota tarvita. Isommalta puolalta johto valo katkaisijalle josta johdot ajovaloon, pitkä ja lyhyt. Pienemmältä puolalta taas suoraan takavalolle.
Ledi takavalo ei ole sen kummempi, kuin tavan valokaan kytkeä.
Kuvasi näyttää muutoin normaalilta, mutta minun silmään alempi valopuola näyttää olevan liian pieni. Joka tapauksessa jos ei virtaa puolilta tule ja johdot on kunnossa, niin uusi on joka tapauksessa hommattava.
Mistä kohtaa mittasit virran? Mahdollisimman läheltä magneettoa olisi hyvä mitata, matkalla saattaa olla johdon kuori rikki joka taas sotkee mittarin...
Tuleeko johdot magneetolta valoille tai katkaisimelle asti samalla värillä? Vai onko siinä ilmanputsarin luona sokeri pala niin kuin alkuperäisessä. Tuokin sokeri pala on voinut hapettua piloille tie suolan ansioista..
Mittaa yleismittarilla noiden valopuolien vastukset.
Joo.
Kiitoksia vastauksista.
Kuten aluksi totesin kaikki johdot on uusittu ja liitostekniikkana käytetty apikoja, nehän ei kauheen luotettavia ole. Mittasin jännitteet paljaasta johdon osasta ennen apikoa.
Mutta lähdempä mittaamaan vastukset, katellaan sitten mitä tuohutaan.
Jaa, vastukset mitattu. Tai ei ollut vastusta, läpi kulkee kaikki. Pitisikö tuossa käämissä olla joku vastus, kun normaalisti käämi ei juurikaan vastusta? Eipä silti; ei ole ainakaän siellä langat poikki ole, mutta eipä selvyyttä siitä onko lakkaukset ehjät...
Taidampa tilata uudet puolat.
Kiitoksia kannanotoista!
Kyllä abikot on liitokset siinä missä muutkin, kun käytetään kunnon pihtejä ja liittimiä. Myös liitoksia tehdessä on hyvä johon päät käyttää vaseliinissä jolloin eivät hapetu. Liitoksen päälle on sitten hyvä laittaa kutiste sukka ja mahdollisesti jotain suoja tököttiä sisään. Mielestäni jopa luotettavampi liitos, kuin juottaminen ilman kunnollista johdon tuentaa jolloin saattaa murtua tinauksen vierestä...
Joo, totta turiset.
Tässä tapauksessa abikot eivät olleet hyvälaatuisia, ja pihteinäkin varmaan käytetty hohtimia. Lähtevät irti pienellä nykäisyllä...
Kävin muuten sähköt läpi apuvirtalähteen avulla. (Vanha tietokoneen virtalähde). Näyttäis että kaikki piirit toimii niinkuin pitääkin, jarruvalokatkaisijaa lukuunottamatta. Takavaloledien vastuksista 2 oli vielä kunnossa, kärähtäneiden vaihtaminen voi olla aika mielenkiintoista, ledit sinällään olivat kunnossa.
Uusi valopuola on sitten paikallaan, ja toimii.
Mutta valopuolan asennuksen yhteydessä katosi kipinä...
Purin siis magneeton vauhtipyörän, mutta en irroittanut valopuolaa lukuunottamatta muita osia. Silti kipinä on kateissa...
Katsoppa että tulpan johto on kunnolla puo,assa kiinni, tuo tahtonut itselläkin irrota vahingossa, kunnes pistin liiman kanssa kiinni puolaan...
Samallahan sitä kannattaa muutkin liitokset ja johdot, joita ei nyt olekkaan paria pätkää enempää, tarkistaa.
Jep, kannattaa olla näköjään tarkkana; katkojan kärjiltä sammutusnapille menevän johdon liitin otti runkoon kiinni valopuolan takana... ei silloin sytytä. Nyt TS pärisee iloisesti. Kiitoksia ohjeista.