Soliferia

Täysversio: Solifer Automat
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Nonii eli tuli tuossa suuripiirtei kuukaus sitte hommattua solifferi ja katsasteltua se. Ajossa mopo tuntuki melkosen laiskalta ja kulki tasasella hikiseen se 38km/h. Sitte seuraavana viikonloppuna oliki ylimäärästä aikaa jolloin päätin vilkasta imu sekä pakoaukot läpi. Imuaukossa oli melkone pykälä imukaulan tiivisteen sekä pytyn välissä mikä nyt tottakai varmasti ahisti. Pakoaukosta mäntää kattelin ja totesin et melkosen naarmune alkaa olee et oisko vähä joskus leikannu kiinni ja olihan se päässy jo männänrenkaiden ohi puhaltamaan ku mäntä vähän musta toiselta laidalta.

Noh meni viikko eteenpäin ja seuraavana viikonloppuna oliki tiedossa pytyn irrotus ja ensimmäisenä imuaukon pykälän hiomine sekä tuli niitä kanavan pintoja tietty nyt siinä samalla vähän tasoteltua. Männästäki otin imupuolen alahelmaa noin millin verran pois koska tulin siihen lopputulokseen et mäntä menee kuiteki uusiks ni nyt on hyvä testata vaikuttaako kyseinen toimenpide mitään. Lopputulos oli et eipä juuri vaikuttanu.
Samana viikonloppuna tuli sit laitettua tilaukseen säätösuutin, uus mäntä sekä pytyn ala sekä ylätiiviste.

Tänää posti toi osat ja tietty piti heti se säätösuutin heittää kii ja kattoa mitäs sillä saa aikaan. Säätösuutin on nyt noin 15 min (kello asteikkoa, mikä minun mielestä aika vähän) auki ja tuntuu se nyt hiema paremmi menevän, loivaan alamäkeen noin 45km/h ja vastaavasti sama mäki toiseen suuntaan noin 42- 43km/h. Sylinteri tulee varmaan tuos loppuviikosta tai viimestään esviikon alussa purettua ja vietyä hoonaukseen.

Mutta sitte seuraaki muutama kysymys eli :
Paljonkos on näissä solifereissa ollu se hyvä männän välys ? Riittääkö 0.04mm?
Minkä lämpösellä tulpalla ootte ajelleet ?
Mitä öljyä ootte laittaneet tohon automaattilaatikkoon ? Ilmeisest siellä joku desi jotai öljyä on ku avasin oikeelta alaalta melko ison propun ja varmaa puol desiä sielt mustaa öljyä lirahti ?

Ja siis laitehan on se tomoksen A32 koneella oleva ja vakio Encarwi S85 12mm kaasarilla.
Joku 0,04-0,08 lienee tomokselle hyvä. Mieluiten vähän reilumpi välys, kun aika lämpimänä käyvät.
Itsellä tomos4v;ssä 7 lämpöarvon tulppa kesät talvet.

Tuohon vaihteistoon KUULEMMA pitää olla automaatti laatikko öljyt.
Männän välystä en muista, selviää tässä tietoja etsiskellessä.
Tulppa on vakiona esim. NGK B7 ja itse olen ajanut B6 lämpöarvon NGK:lla.
Vaihteistoöljy on esim. MOBIL ATF 220. Tämä täyttää nuo vanhemmat käytännön standardit, esim. DEXRON2. Tätä öljyä saa mm. Motonetista alle 7e/litra. Öljymäärä on ohjekirjan mukaan 0,22l eli 2,2 desilitraa. Olen laittanut itse 2,5-2,7 dl öljyä.

Laitoin YV:n myös.
Kiitos vastauksista !
Samaa mieltä siintä että tomos käy lämpösenä, monesti jo käden polttanu jäähdytys ripoihin.
Elikkä tää mopo projekti ottikin muutaman päivän takapakkia, koska veneen vuodon paikkaus työllistikin tämän viikonlopun aikalailla kokonaan.. jos nyt ens viikolla olis aikaa irrotella sylinteri.
Perussääntönä männän ja sylinterin välyksenä on mopoissa 0.05mm (0.03-0.04 jos sisäänajo suoritetaan hyvillä öljyillä välttäen ylikuumenemista). Esim. 38.0 koon porauksessa männän koko on 98% ajasta 37.95 ja sylkkä hoonataan 38.00 kokoon.
Nonii elikkä tääki projekti taas edistyny vähäse ja uus mäntä on laiteltu sisään ja sisäänajo tehty. Nyt enää puuttuu se vauhti mikä piti tulla tuolla männän vaihdolla..

Ihan mielenkiinnosta kyselisin mitäs muiden mopot kiertää ??
Tuo oma tuntuu junnaavan aikalailla 3600 - 3900 rpm, alamäessä toki päästää jo lähellle 4500 rpm ja siinävaiheessa vauhtikin alkais olemaan riittävä.
mr automaatti kirjoitti:Nonii elikkä tääki projekti taas edistyny vähäse ja uus mäntä on laiteltu sisään ja sisäänajo tehty. Nyt enää puuttuu se vauhti mikä piti tulla tuolla männän vaihdolla..

Ihan mielenkiinnosta kyselisin mitäs muiden mopot kiertää ??
Tuo oma tuntuu junnaavan aikalailla 3600 - 3900 rpm, alamäessä toki päästää jo lähellle 4500 rpm ja siinävaiheessa vauhtikin alkais olemaan riittävä.
Eli vauhti on nyt? 45km/h on maksimi mitä saa ajaa.
Älä sitte liikaa kuristä säädiksellä,laihalla kun kulkee paremmin mutta laakerit ei tykkää kun ei saa öljyä tarpeeks,kesähelteellä vielä pahempi
Nii elikkä vauhtia sais olla tasasella se 45km/h, nyt siis kulkee alamäessä senverran. Tulpan väriä on tullu tässä seurailtua ettei menis liian laihalle. Mutta onko kukaan tosiaan katellu mitä laitteet kiertää ?
En ole osannut kierroksia seurata.
Tuli mieleen, ettei vaan koneen hengitystä rajoita imuäänenvaimennin tai/ja tukkoinen pakoputki? Ilmeisesti siis runkotankki-Solifer on kyseessä, sen originaali pakoputki on kyllä hyvä hankaloittamaan kaasujen vaihtoa, vaikkei se olisi tukossakaan.
Laitoin YV:n "mr automaatti".