Soliferia

Täysversio: Solifer Gt, pari kysymystä.
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Terve vaan kaikille, piti tännekin foorumille rekisteröityä kun kohtasin ongelmia oman mopedini korjauksessa. Pahoittelut heti alkuun jos meni väärään paikkaan, tai jos näille pikkukyssärielle on jo joku valmis topic.

Solifer Gt siis kyseessä, Tomoksen koneella. Tainoh, etteköhän te sen tiedä jo Embarassed Tuli vaihdettua kampiakselin kytkimen puoleinen stefa tonne koneeseen, ja koneenkin kerkesin jo niputtamaan takas kasaan kunnes huomasin 4 prikkaa pöydällä. Olin ne epähuomiossa jättänyt laittamatta koneeseen, ja taisin olla niin nukuksissa etten edes muista mistä kohtaa olen ne irrottanut. Tässä kuva prikoista.

[Kuva: ylul.jpg]

Kysymys siis tosiaan kuuluukin, minne nuo kuuluu ? Lohkoja en avannut, että ei vaihteistosta voi olla. Räjäytyskuviakin katselin, mutta en edes siitä löytänyt noita rikkoja. Prikan sisäreiän halkaisijaksi taisin mitata n. 15mm. Prikkoja siis neljä ja kahdessa noista on sisäreunassa tuommoinen lovi kuten kuvasta ilmenee. Tulisko noi kytkimenrungon alle ? Itellä ei tosiaan harmainta haisua.. Ja olen aivan varma että tuosta tomoksesta nuo on.

Olisin erittäin kiitollinen jos joku nyt osaisi auttaa, ja tietysti mahdollisimman nopeasti niin saisi Solikan takaisin Suomen teille. Kiitos jos joku tähän vastaa.
klikkaa solifer wiki siellä räjäytyskuva koneesta löytyy myös rapapappojen sivuilta,itelle ihan vieras kone tuo tomos.
Kuten mainitsin niin en itse ainakaan löydä kyseisiä prikkoja yhdestäkään räjäytyskuvasta. Kokeilin ilman prikkoja miten pelaa, mutta en käyntiin laittanut. Vaihteet pelas, kytkin pelas ja kone pyöri. Mutta kun kytkin pohjassa ja vaihde päällä työnsi niin piti jonkinlaista hankaavaa ääntä ? Öljyä ei ollut koneessa kuin ne vähäiset mitä sinne jäi tyhjennyksen jälkeen.
Empä kyllä keksi,mistä kohtaa nuo olisi,et siis avannut lohkoja irti toisistaan?
Nuo voipi olla kylläkin jonkin oma toimi asentajan lisäämät,esim kytkimen alle jossa on se kiilakin,mutta sitä epäilen...
Jep, lohkoja en avannut. Voi hitto kun piti tämä möhliä.. Saatiin solikka kunnostuksen jälkeen kilvitettyä keskiviikkona ja sit aattelin vaihtaa sen stefan heti. Näköjään ois kannattanu keskittyä kunnolla. Otin siis kytkimen säätömutterin, sen sokan ja painelaakeri systeemin pois. Sen jälkeen otin kytkinkopan pois, sitten vedin sen ison rattaan ja akselin pienempine rattaineen pois ( se mikä osuu kytkimen rattaaseen ). Sen jälkeen vedin kytkimen pois. Sitten taitoin kytkimenrungon lukitusprikan sakara pois tieltä ja ammuin pulttimopolla sen mutterin iri. Sitten poistin ulosvetäjän kanssa kytkimenrungon. Sen jälkeen vanha stefa pois ( oli kahdessa osassa, ei tarvinnut paljoa tehdä että irtosi ). Ja sitten uusi stefa tilalle. Ja missään vaiheessa en muista nähneeni e.m prikkoja. Mutta sieltä koneesta ne on, koska laitoin kaikki purkamani osat yhdelle pöydälle nätisti.
Kampiakselille ennen stefan laittoa kuuluu ainakin yksi ruuskiilan uralla oleva rikka. jos sitä ei ole, niin kytkinkello menee liian syvälle, ja syö stefan piloille. Säätörikka on varmaan kytkinkopan puoleisessa päässä, siis akseli, jossa on vaihteiston rattaat ja se iso hammaspyörä.