Soliferia

Täysversio: Solifer SM Tomos?
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Tervehdys Foorumilaiset! Tuli tuossa taannoin hankittua nuoruus aikojen kunniaksi Solifer SM -81, nyt pitäisi vähän rempata sitä,
siihen liittyen pari kysymystä:

-onko kuinka työläs homma vaihtaa kampiakselin stefat?
-entä sylinterin alatiiviste?

Ongelma on "vaeltava" tyhjäkäynti, laitoin uuden kaasarin jolla käynti parani paljon mutta vieläkin on vaikeuksia saada tyhjäkäynti tasaiseksi.
Tuntuu kuin kone saisi ylimääräistä ilmaa jostakin ja sen tähden kone ei käy tasaisesti.
Moro!

Kampuran stefojen vaihto vaatii koneen halkaisun, mutta älä huoli sillä Tomos on todella yksinkertainen moottori. Alatiiviste vaihdetaan taas ottamalla kansi + sylinteri pois. Yleensä tuo vaeltava tyhjäkäynti johtuu juurikin imuvuodosta jossain päin moottoria. Yleisimmin se löytyy kaasuttimen kunrkun ja imukaulan liitoksesta tai imulaipalta, tai kannentiivisteestä. Myös bensan saannissa saattaa olla ongelmia, yleensä rosk(i)a jolloin on ensitöikseen hyvä tarkistaa polttoainetankki, hana, suodatin ja pääsuutin yms kaasuttimen osat.
MopedRacer kirjoitti:Moro!

Kampuran stefojen vaihto vaatii koneen halkaisun, mutta älä huoli sillä Tomos on todella yksinkertainen moottori.
Ei kait stefojen takia tarvi konetta halkasta. Magneeto ja kytkinkello pitää tosin irrottaa ja sitten stefat lähtee pois kikka kolmosta käyttäen....
Minusta helpompaa, ja varmempaa on halkaista kone kuin "urkkia" ne stefat vaikeasti kampiakselin ollessa paikallaan.
Samalla sitä uusii kaikki laakerit ja stefat, mikäli edellisestä huollosta ei ole tietoa..
Kiitoksia vastauksista. Pitääpä tarkistaa kannentiiviste ekana ja sen jälkeen laittaa nuo stefat vaihtoon.
Kaasuttimen ja pytyn välisen tiivisteen laitoin uuden kun vaihdoin kaasarin.

Kone lähtee todella hyvin käyntiin sekä kylmänä että kuumana, ainoa ongelma on tuo tyhjäkäynnin saaminen tasaiseksi.