Sattu tuossa kesän alussa ihme juttu solikan tomokseen,vaihteet ei menneet enään pienemmälle,no ajelin 5vaihteella kytkin savuten talliin odottamaan remonttia. Tällä viikolla aukasin koneen ja tutkailin tapahtunutta. Stefa oli vuotanut ja pytty sekä mäntä ruskean karstan peitossa. Vaihteen siirto tappi kulunut useita millejä.
Tuossa räjäytys kuva vaihteen siirrosta.
http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/vaihteensiirto.jpg
Tuo levy numero 20 oli kääntynyt sivuttain ja estänyt vaihteen siirron. Eipä ole ennen vastaan moista tullut. Vaihdoin vaihteen siirto tapin ja kasailin tuon veto akselin,mutta mikä ihme on tuo osa numero 18? En ole ikinä ennen tuommoista tomoksessa nähnyt. Voisiko joku valaista?
Vian arvelen johtuvan reippaasta päittäis välyksestä,no lisää rikkoja vaan,eihän noita olekkaan kuin 5mm edestä akselilla...
eipä ole minullakaan tuollaista ollut
Minulta löytyy tollanen solikasta, tulee sen vaihteensiirtohaarukkaan vastaavan holkin alle, kummallekin puolelle yksi.
Kyllä nuo pitäisi siellä olla. Tuon kääntyminenkin saattaa johtua niiden puutteesta. Jokaisesta koneesta jossa on ollut vaihde ongelmaa jonka olen avannut niin nuo on löytynyt koneen pohjalta irronneina. Varmaankin sitä kautta jossain remontissa joskus kadonneet.
Minäkin kun ensimmäistä kertaa oman soliferin vaihdelaatikkoa aukaisin niin ei siellä tuollaisia ollut.
Ja toisessa tomoksessani minkä myin talvella osina, ei ollut myöskään niitä.
Hyvähän nuo ois olla. Myykkääpä joku tuommoset?
Kysäsempä tässä välissä, että onko tuolla levyllä nro 20 mitään väliä miten päin se laitetaan akselille? Meinaan, toinen sivu levystä on pitempi kuin toinen.
Itse laitoin leveämpi puoli sen vaihteen siirto holkin suuntaisesti,jos laittaa toisin,saattaa se kääntyä ja jumittaa.
Mikähän tuossa veto akselissa on väärin? Irtaallaan kun sitä kokeilee,menee vaihteet hyvin ylös päin,mutta kun yrittää vaihtaa pienempää,niin se siirto holkki ikään kuin liukuu pykälien yli,kaikki osat,paitsi nuo sivuille tulevat numero 18 laatat.
Kyllä ne kaikki osat täytyy olla jos meinaa että toimii kunnolla, poorit on sileänä, vaihdepolin mutkalla tai siirtäjän haarukka kierossa jos noita ei ole ja joutuu väkisin runttaamaan vaihdetta päälle. Lamelleja 18 on kahta mallia, pienempää neliskanttista ja tuota kuvassa olevaa, riippuu sen paikan koosta kumpi käy.
Jousen prikatkin taisi olla erilaisia riippuen kumpi lamelli on, lamelli voi tippua jos prikka vääränlainen.
Kun kaikki on paikallaan ja kunnossa niin vaihteet oikein "imaisee" päälle kun hiukan poljinta hipaisee, aika harvassa koneessa on ihan noin mutta jonkun onnistuneemman remontin jälkeen ollu.
Täytynee kasata kone pidemmälle ja kokeilla,kokeilin vetoakselia vasta kädessä,miten se toimii....
No perhana, kasasin vaihteen siirron ja laitoin lohkot kiini. Pykälät vaihtuu hyvin ylöspäin,mutta ei mitenkään alaspäin. Tulee tuo sama ns luistamis ominaisuus. Eipä ole ennen tätäkään vikaa ollut... Kaikki paitsi nuo numero 18 levyt,joita ei tosin ole ennenkään ollut on paikoillaan...
Lähtihän se vörkkimään,purin ja kasasin akselin uudestaan,mitään näkyvää vikaa ei ollut...
Täytynee huomenna kokeilla miten mopedi kulkee.
Kyllä ne osat no: 18 pitäisi olla paikallaan. Liitekuvassa kasi erilaista akselia ja niihin tulevat hahlopyörän ohjurilaatat. Vasemmalla uudempaa mallia ja sen hahlopyörän ohjurit ja oikealla vanhempaa mallai oleva akseli sen hahlopyörän ohjurit. Kumpaa mallia sinun akseli on?
Tuota uudempaa mallia. Kasasin koneen ilman niitä,mutta ei ole oikein paljon kerinnyt ajamaan,olisiko joku 30km... Hyvin toimii ja napakasti.