Soliferia

Täysversio: 65cc Metrakitin viritys
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Noniin, nyt olis 84-vuoden solikassa 65cc Metrakit, tehari ja 16mm dellorto. Mulla oli aiemmin tossa itse laskettu, luultavasti Tunturin kansi, josta tulikin ihan älyttömät puristukset. Nyt tilasin tällasen kannen:http://www.tmi-janikaasalainen.fi/korkeapainekansi-puch-65cc-sylinterille-p-3981.html

Osaako joku sanoa tuoko tuo palotilan muotoilu tuohon ihan oikeasti lisää tehoja vai onko ihan turhaa kotkotusta? Luultavasti tuokin kansi on suunniteltu Autisan sylinteriin, mutta toivottavasti rivat osuvat myös Metrakitissä suht kohdilleen. Entä kannattaako tuolla kannella alkaa sytytystäkin säätämään aikaisemmalle?

Kyllähän mopedi jo nyt lähtee ihan älyttömästi pienellä mökkitiellä, mutta ainahan nälkä kasvaa syödessä. Tällä hetkellä rajoittava tekijä on turhan pieni kaasari ja etenkin väärän mallinen imukurkku. Imukurkku on Autisaan sopiva ja siis suorakaiteen mallinen kun taas Metrakitin imuaukko on pyöreä. Kurkku ei ole kuin 14mm korkea kapeammalta sivultaan, tietty leveyttä on jo sylinterin pyöreään imuaukkoon jo vähän liikaakin. Joka tapauksessa nykyisellä imukurkulla en saa edes kaikkea hyötyä irti nykyisestäkään kaasarista, joten isompaakaan ei ole mitään järkeä hankkia.

Kysymys kuuluukin, että onko kellään tietoa mistä vosi ostaa Metrakittiin sopivaa imukurkkua? Tietty jos jollain on tuollainen nurkissa pyörimässä niin voisin sen ostaa pois. Mikäli sopiva kurkku löytyy, voisin ostaa myös 18-20mm Dellortonkin pois jos hinta on sopiva.

Pystyyhän tuon kurkun tietty itsekin tekemään, mutta jotenkin luottoa olisi enemmän tehdasvalmisteiseen jossa kurkun ulkohalkaisija on ainakin taatusti suoraan sopiva kaasarille.
Jos vaan mitenkään mahdollista niin tee/teetätä imukaula itse, jos taito hanskassa. tulee paljon parempi. Metrakitin valmistamat imukaulat on täyttä kuraa, ja huonoa valujälkeä. Kannesta en usko että tehoihin vaikuttaa paljoakaan, mutta ylemmän männänrenkaan, ja männänlaen kestoikä pitenee koska Airsalissa on paljelualue.
Asensin tuon korkeapainekannen ja 20mm Dellorton, oikealla imukaulalla. Lopputuloksena oli, että mopo kulkee todella nuhaisesti aiempaan verrattuna. Tehot laski varmaan puoleen.

Hyvin lähtee kyllä käyntiin, mutta kierroksia ottaa todella nihkeästi aiempaan verrattuna. Käy muuten ihan ok mutta "pröpöttää". Ei vaikuttaisi ilmavuodolta kun ei kierrokset nouse itsestään ym... Kaasarissa on 90mm pääsuutin joten pitäisi kait olla sekin ihan ok.

Itelle tulee mieleen seuraavat mahdolliset vikakohdat:

1. Pääsuutin kaikesta huolimatta liian iso.
2. Korkeapainekansi (oli palotila vielä pienempi kuin aiemmassa) tuo jo liian suuret puristukset. Ehkä sittenkin nakuttaa tai jotain muuta hämärää.
3.Kaasarin ja/tai kannen vaihto edellyttää myös sytytyksen säätöä.

Jotenkin itse kallistuisin tuohon kolmos vaihtoehtoon. Mopon tehot kyllä notkahtivat niin paljon, että tulee mieleen ne ajelut kun sytytys tosiaan oli pahasti pielessä.

Osaako joku auttaa vian etsinnässä ja mahdollisesti myös perustella miten tuon kannen ja kaasarin vaihto voi vaikuttaa tarvittavaan sytytysennakkoon?

Sylinteri ei ole väljä ja männänrenkaat on ihan ok kunnossa.
Eikös se kansi ole matalempi jolloin tulppakin eri kohdalla?
No, kansi on myös eri muotoinen kuin aiempi. Käsittääkseni tuossa sen kipinän pitäisi iskeä keskelle polttoaineilmaseosta. Keskellähän se iskee kyllä aiemmassakin kannessa. Mitä tuolla kysymyksellä hait?
Pääsuuttimeksi joku 70-80 niin alkaa olee säädöt siellä päin. Itellä toimi 72sella 20mm lortto 65cc padan kanssa.
Täytyy kyllä sitten vaihtaa suutinta ensin. Kerrotko vielä millanen ilmanputsari sulla oli jos 72 koon suuttimella tuli oikeat säädöt?

En nyt muista pystyikö tuohon bensan saantiin vaikuttamaan myös neulan säädöllä? Siis kaikilla kierrosalueilla.
Bilteman Pipercross kopio eli ns "fiddy".
Veikkaisin tuota vaihtoehtoa nro 1. Oireet on aika selvät jos kone pröpöttää eikä jaksa ottaa kierroksia.
Mulla on 90 suutin 75cc sylinterin ja 20mm kaasarin kanssa. 65cc ei ehkä ihan niin isoa tarvi, riippuu kuitenkin aika monesta asiasta. Kokeile ensin 80 suuttimella ja jos paranee niin vielä pari pykälää pienemmällä jne...
Kiitoksia vaan Tumpille ja Mopedracerille avusta. Laitoin nyt 80 koon suuttimen ja parani kyllä selkeästi mopon käynti. 76 suutinta koetin myös mutta ei tullut oikein mitään eroa. Nyt tilauksessa koot 70, 72 ja 74. Luulis noista jo löytyvän oikea. Voishan sitä neulaakin tietty säätää, mutta ei taida enää "urkuauki" vaikuttaa ollenkaan eli jos olen oikein ymmärtänyt niin vaikuttaa vain välikierroksille? Neula on kyllä nyt toiseksi ylimmässä asennossa eli sokka toiseksi alemmassa hahlossa, joten laihemmallehan tuota vielä tuon puolesta sais kyllä.
Kyllä se 72 koon suutin oli mullekin passeli. Aika tykkihän tosta tuliHymy
No hyvä että toimi! Neulalla vaan sitten viimeinen hienosäätö siten että alaalla röpöttää vähäsen mutta puolikaasusta ylös asti kiertää puhtaasti. Itse säädin niin.
Onkohan kellään tietoa kannattaako 65CC Metrakitin männänhelmasta viilata 2mm pois imuaukon puolelta? En ole tuollaista virityssylintereihin tehnyt kun luulisi niissä nuo ajoitukset olevan suht optimit mutta en kyllä tiedä onko näin oikeasti. Tuotahan joutui alakerrastakin korottamaan parilla millillä niin en sitten tiedä sotkeeko tuokin vähän tuota suunnitetua ajoitusta kauanko sen imutahdin on suunniteltu kestävän.

Tilattu myös HPI:n kärjetönsytytyssetti sisäpuolisella vauhtipyörällä. Jännä nähdä miten toimii.