Soliferia

Täysversio: Mistä ja mikä sylinteri Tomos 4v:n
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Moponi "läskitankki" Speed SM kaipaisi uutta sylinteriä, kun entinen oli naarmuuntunut piloille. Mistähän tuota kannattaisi kysellä ja minkalaista, kun kaasutin on tuo alkuperäinen Bing säätösuuttimella? En kaipaa siihen välttämättä suurempia tehoja.
Vie pytty porattavaksi
On sen verran syvät naarmut, ettei taija kannattaa. Oli nähtävästi katkennut pätkä toisesta männäntapin lukitusjousesta, mikä oli sitten raapinut uraa oikein tosissaan sylinterissä Sad. Oiskohan tuo passeli vaiko turha ostos:  Sylinteri Tunturi Super Sport
38.00mm Puch/Tomos alumiinisylinteri teräsputkella. Leveälle imulaipalle. Ei sis. mäntää. HUOM! Helman halkaisija 48mm 69,00¤
Jos et ole vielä ostanu uutta, niin alkuperäisen läskitankkisen sollun sylinterin saa 50 eurolla Voimakoneelta
Ja kuva sylinteristä
Korkein vasemmalla puolella siis on kyseinen tuote.
Kiitokset linkistä! Kerkesin kuitenkin jo kunnostuttaa entisen, kun sen sai kuin saikin vielä poruutettua. Koneistamolta sanottiin kyllä, että enempää ei ehkä ole enää vara porailla. Nyt on männän halkaisija 41mm. Hyvin on tähän mennessä pelittänyt, vaikka ei kyllä oo paljoa tullu ajeltua.
Rooger.
No, jos joskus tulee vikaa, niin tuoltapa ainakin löydät.
Sopiiko tuo 38mm Puch/Tomos tarvike sylinteri ongelmitta kun tekee sille imukaulan jossa toisessa laipassa on imuaukolle sopivat reiät ja kaasuttimen puoleisessa laipassa sille sopivat reiät..?
Saako vakio tiivistettä sopimaan imuaukkoon, että kuinka paljon isompi pulttijako tuossa sylinterissä on?

Tämä siksi että tuollaisen ajattelin hankkia koska kun noin 3 viikkoa sitten solkku lämppäsi 2 kertaa(ja toisella lähti puristukset) 13km +26C, seos oli hyvä(tulppa tummanruskea), öljyseos myös hyvä(4,5%), rivat puhtaat, äänenvaimentimesta en osaa sanoa..
Niin ja vakio pytty on koossa 41 että sitä ei kannata enää porata...(täällä päin koneistamolla hoonaus maksoi 30e, poraus samanhintainen)
Vein kuitenkin pytyn hoonattavaksi, kun männän kanssa koneistamon tyyppi sitä katteli ja sanoi, että hoonauksella saa kuntoon. Laitoin uuden mäntäsarjan sekä hoonatun sylinterin kiinni.

Ennen sopiva 56 suutin on liian pieni(lähti kyllä ekalla käyntii kasauksen jälkeen), scatterin säätösuuttimella sain kuitenkin jotenkin toimimaan, mutta osakaasulla sammui vauhdista kun veti kytkimen pohjaan...tähän auttoi neulan lukitusprikan laittaminen toiseksi alimpaan loveen.
Lopputulos: Mopolla pystyy ajamaan eikä kuumenemisen kanssa ole ongelmia mutta kulkee 35-40, riippuen säätösuuttimen asennosta, savuttaa paljon ja kuluttaa selvästi enemmän bensaa kuin aikaisemmin ja käy liian rikkaalla(tulppa musta).
Tulin siihen tulokseen että uusi sylinteri voisi olla paikallaan.

Tulipa avauduttua oman Solkun ongelmista..no on sille kevään aikana myös tehty jonkin verran muuta pienempää ja vähän isompaa, mutta ei sitä nyt kaikkea jaksa kertoaNauru

EDIT: Niin ja mikä on sylinterin alahelma?

EDIT2: Tilasin nyt Scatterilta tuon sylinterin, kerron sitten joskus kun se tulee miten kävi.
Noniin, nyt viikonloppuna oli intoa aloittaa tarvike sylinterin paikalleen sovitus. Noin 300-400kmkm tuli vanhalla sylinterillä hoonauksen jälkeen ajettua ilman ongelmia.

Tämä Puch/Tomos tarvikesylinteri vaatii melkoisesti sovittelua sopiakseen sm:ään!

Imukaula on koulussa hitsausta vailla valmis, sitten saa kaasarin kiinni.
Alkuperäisen sylinterin alahelman halkaisija on 46mm, tarvikesylkässä 48mm, lohko taas 47mm, eli sylinteri ei mene paikalleen ilman alahelman hiomista.
Yläkauttamenevä, uudenmallin pakoputken laippa ei sovi suoraan pyttyyn, joten täytyy tehdä sille uusi laippa.

Tulos: Solkku seisoo nyt viikon tai 2, mutta onneksi on PV jolla pääsee kulkemaan.