Soliferia

Täysversio: Solifer SM hyytyy ylämäkeen
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Näistä tehoista on ollut juttua kyllä palstalla ja olen niitä lukenut mutta kaipaisin kuitenkin vielä pähkinänkuoressa muutaman vinkin.
Tilanne on nimittäin se että kun ajaa ylämäkeen niin joutuu vaihtamaan helposti kakkosellekin kun ei tehot riitä. Ensimmäisenä pitäis varmaan katsoa sytytyksen ajoitus. Sitten palstalla oli juttua kaasarin ilmanputsarista joka voi vaikuttaa tehojen vähyyteen, sen olen kyllä putsannut mutta pitäisikö kokeilla ilman sitä että lisääntyykö tehot?
Vai onko moottorin stefoissa vikaa? Onko iso homma vaihtaa?
Nyt kun saan mopon talvisäilöstä niin näihin voisi sitten paneutua.

Vai onko vain niin että kun satulan päällä on n. 90 kg painoa niin solikka nääntyy painon alla.
Noo kun itse olen solikalla vedättänyt noin 100kg painolla mäkiin niin ei ole ikinä tarvinnut normi ajossa kolmosta pienempää vaihdetta 13-38 väleillä.
Mitkäs välitykset sinulla on? Ottaakos kone kierroksia paikoillaan ja jaksaa kiihtyä hyvin?
Välitys pitäisi olla mielestäni ihan normi eli eikö se ole tuo 13-38 (en pääse sitä vielä tarkistamaan) mutta vitosvaihteella kulkee tasaisella maalla n. 50 km/h.
Mielestäni ottaa kierroksia ihan hyvin ja kiihtyykin. Suutin on vakiosuutin jota en ole vaihtanut. Olen yrittänyt ajon aikana säätää kaasuttimen alapuolella olevasta tyhjäkäynnin ruuvista niin että löytyy paras veto.

Mutta kun tulee mäki vastaan niin kone menee osittain hengettömäksi eli vauhti putoaa melko nopeasti ja tavallaan kierrokset putoavat ja kuuluu ns. hööö.
naffe kirjoitti:Mutta kun tulee mäki vastaan niin kone menee osittain hengettömäksi eli vauhti putoaa melko nopeasti ja tavallaan kierrokset putoavat ja kuuluu ns. hööö.

Kuulostaa ihan perus Solikalta Hymy
Vakio välitykset on nuo 10-35. Katoppa ne välitykset. Itsellä kulkee juurikin 13-38 väleillä vitosella 47 gepsiin. Eli melko pitkät välit sinulla.
Semmonen välikommentti tähän että toimiikohan tuo rissalaskuri ollenkaan?
Toimii, ja mielestäni todella hyvin.
No sen verta oli heittoa tuossa laskurissa, Itsellä oli pevetissä 16-35 välitykset,jotka oli mielestäni ihan liian pitkä. Noilla väleillä pevetti meni gepsiin himpun yli 70.
Vaihdoin sitten 14 piikkisen etu rissan,joilla otti samalla mittaus paikalla ja tavalla 67 gepsiin. Jaksoi kiertää loppuun asti. Tuo rissa laskuri näytti huipuiksi noilla väleillä 61km/h. Tuo voi olla jopa vaarallinen virhe,itse ajattelin pistää peeveen kilkemaan max 60 kesäksi,koska on ns käyttö mopo. Tuo 67 olisi ikävä yllätys ja kallis jos osuu poliisin tutkaan. Naughty
Mutta kyllähän tuo muuten paikkansa pitää.
Mutta eihän tietokoneen ruutuun kannata luottaa kovin varmasti. Ite testaan mopon kulkemisen aina GPS:ään, vaihtelen sitten rattaita että saa vauhdin mieleiseksi. Kyllä toi rissalaskuri ihan kätevä on mutta ei siihen 100% kannata luottaa, siitä näkee vain sen nopeuden suurinpiirtein.
Jos on kyseessä vanhemman mallin SM missä on "pesäpallomaila-änkkä" Niin kannattaa avata se äänenvaimennin ja katsoa jos se ns. reikälevy (vastus, väliseinä tai mikä lie nimeltään) on tukkeutunut karstasta.
Myös pakoaukko kannattaa katsoa, omassa läskitankissa oli aluksi sen verran tukkeutunut pakoaukko että vain pikkurillin päällä pääsi kokeilemaan mäntää.
Jos muuten toimii hyvin niin tuo voisi olla yksi mahdollisuus, kuullostaa sen verran tutulta oireelta. Omaani auttoi aivan helvetisti kun putsasin karstasta nuo kaksi paikkaa
thermomatti kun meinaa hyytyä käännän kaasu kahvaa.
Käy liian laihalla.
Ratastusta en ole vielä laskenut mutta nyt kun olen päässyt kokeilemaan mopoa niin ongelma onkin sellainen että kun tulee vastusta enemmän, esim. mäki, niin kone alkaa pätkimään eli käynti ei olekaan enää tasaista vaan aina silloin tällöin pätkäsee! Onkohan tähän mitään apuja?