Elikkäs sain inspiksen alkaa purkamaan muutama vuosi sitten täysin rempattua läskitankin konetta. Syy miksi otin koneen veke ja purkiin atomeiksi oli se kun viime talvena jäi solikka räystään alle nojailemaan ja siinähän se nojaili leppoisasti kevääseen asti, kunnes lumet päätti tulla katolta alas ja kaikki tietenki mopetin pääle ettei siitä näkyny juhannuksena ku pikkunen pätkä tankoa..
alkukesästä sitten työntelin vaihe päällä mopetia tossa kartanola ja ihmettelin että miksei kone pyöri! Noh vähän enemmän vauhtia rattaille niin alkohan se pyörimään tosin meleko nihkeesti ja vesi lensi kaaresa pakoputkesta.. Nyt sitten extempore kone halki ja eipä tarvinu vikaa kauan hakia, toinen petari ruostunu jumiin
mutta onneks ei ollu kiertokangen alapää ottanu sen kummemmin osumaa, jota eniten pelkäsin!
Aattelin vaihtaa pelkät petarit ja männäntapin laakerin, koska alakerran laakerit ei ole menny miksikään ja ovat loppupeleissä "kuin uusia". Stefat vaihdan myös. Kokeilen laittaa muutamia kuvia tosta ihan testiksi..
[
attachment=1164] [
attachment=1165] [
attachment=1166] [
attachment=1167]
Nonniin nyt on petarit vaihettu uusiin, stefat ja kytkinlevyt pitää vielä tilata..
Onkos muilla solikan kytkin tehny tämmöstä jupakkaa?
[
attachment=1168] Eli tuo on kytkimen pakasta viimeisin "välilevy", kytkinkellon pohjasta päin. Otin kytkintä irti ja meinasi olla vähän lujassa koko asetelma, kun sain asetelman irti niin lukkosokka makasi kellonpohjala ja kytkin räjähti kynsiin.. tuo viimeisin levy on hakkautunut niin pahasti ettei sitä enään kytkimeen voi laittaa. Kytkimesä on siis 6 jousta, eli voiko olla näin että kytkin on liian kiriä ja on pukannu väsyneen sokan helvettiin akselista ja tuo levy on hakannu valtoimenaan siellä kaikessa rauhassa, ilman että koko asetelma on auennut
Tämmöseltä näyttää vaihteensiirtoakseli, taitaa vaatia melkosen rysäyksen että tuo taipuu? [
attachment=1169]
Hieno piparkakku kuvio
Empä ole vastaavaa nähnyt,mitenköhän vääntynyt vaihde akseli?
Oliskohan sokka vaan ollut heikko muuten?
Tuskin liian kireä...
Jep, tuo vaihdeakseli on kyllä vähän mysteeri
, kyllä taitaa olla juuri tuossa sokassa vika, oli meinaan niin sinkunut ja kuoleentunut että ei suurta voimaa tarvita sen irtoamiseen, taisi olla vielä originaali sokka
Ai miten saat vaihdeakselin väännettyä?
otat jäällä 40km/h vauhtia ja poikittain ja siitä töks, ja syrjälleen... Niin minä olen yhden tuollaisen vääntänyt
Olen kerran kaatunut kunnola just tuolle puolelle, 50kmh vauhdissa kaks päällä maantiellä ja lipat.
Siitä tosin on monta monta vuotta ennen ensimmäistä koneremonttia, silloin en ole kyllä tuota huomannut
Toi kytkimen levy on ihan tutun näköinen. Jos levy näyttää tolta, niin yleensä se kytkimen "napa" on kanssa hakkautunut pilalle. Tomos laatua.
Ei itsellä,mutta enemmän pintaalaa normeihin verrattuna. Perus tarvike levyt helisee ja kuluttaa kelloa tyhjä käynnillä,mutta taivutettujen ei pitäisi tehdä sitä.
Nyt on otettu sauhuja koneesta, ja käyty ajamassakin. Ostin ne koukkupää kytkinlevyt ja vaihoin varakytkimestä niitä välilevyjä jotka oli hakkautunu paskaks. Kytkin tuntuu hieman luistavan välillä, vaikka vaijeri kiristetty tappiin asti, jos löysääpi vaijeria niin ei irrota ollenkaan.. kyllä varmaan alkaa pienen kulumisen jälkeen pelittään niinku ennenkin tai sitten pitää alkaa taiteileen rikkojen kans