Kirjailenpahan nyt tännekin tätä kehitystarinaa.
Aluksihan tuossa kotvanen pähkäiltiin tuota vuosikertaa. Kaikki merkit viittaavat vuotehen 1965.
Sain mopedin A. Häiväläiseltä Maaningalta.
Mopedin on aikoinaan, ilmeisesti seitkytluvun alkupuolella hankkinut käytettynä veljensä S. Häiväläinen. Piisaminnahkoja on ostokseen tarvittu 70 kpl. Nykyisin ei monikaan kauppias pystyisi tuollaiseen. Ainakin vaihtoraha voisi vaatia jatkoneuvotteluja.
Piisamit oli pyydetty löytöpaikan läheisestä lammesta. Myös S. H.:n toinen veli oli hankkinut myös Exportin, samalla periaatteella.
Laittelen tarkennuksia ja lisätietoja kunhan selviää.
Kuvia galleriassa
http://soliferia.parasiitti.org/galleria...hp?uid=373
Ja tarinaa tuolla vmpkssa:
http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=77789.0
Pitäisi inventoida tuota rojektia, kuinka se olisi käytännössä järkevää tehdä?
Irroitella ja kirjoitella ylös kaikki osat, kuvata mahdollisuuksien mukaan. Verrata tuonne wiki-puolen tietopankkiin ja mahdollisiin varaosa-kirjoihin jos niitä näkkee?
http://soliferia.parasiitti.org/pmwiki/p...ietopankki
http://soliferia.parasiitti.org/pmwiki/p...aluettelot
Olisiko muita lähteitä?
Toinen juttu on työkalut/apuvälineet. Onko tarvetta erikoisemmille vai pärjääkö perus autonhuoltovälineillä? Paineilmaa löytyy. Ja mig.
Entä osien puhdistus, mitä kannattaa hiekkapuhaltaa mitä ei?
Varmaan on näistä toisaalla keskusteltu. Vinkkejä mistä tietoa löytyy otetaan kyllä vastaan.
Kommentit tervetulleita.
yleisesti ottaen prjää ihan perus työkaluilla tärkein on kuitenkin KÄRSIVÄLLISYYS. Mikäli sattuu käymään niin että palaa käämi jossain kohtaa ja alkaa tuntuu siltä että kasvatetaan vasaran kokoa niin kannattaa lopettaa siltä erää ja miettiä pariin kertaan mitä tekee. Tuo Moperacerin mainitsema mangeeton ulosvedin on kyllä oikeastaan pakollinen (ilmankin pärjää mutta säästää hermoja ja osia aikas tavalla
) Mikäli hylsysatsista löytyy sopiva 10mm hylsy kannen irroitukseen niin siinäpä ne sitten ovatkin. Itse joudun hommaammaan pitkän hylsyn tuotavarten kun käyttämäni 3/8 hylsysarjan hylsy ei ulottunut. Kunnolliset lukkopihdit ja iskumeisseli ovat myös osoittautuneet monasti tarpeellisiksi. Lohkoruuvit ovat olleen monasti aikas hyvin kiinni ja siinä auttaa iskumeisseli suunnattomasti. Mikä taasen riivin kanta hajoaa iskumeisselöidessä niin poraa kannan pois ja purkaa koneen. Puretusta lohkosta ottaa lukkopihdeillä ruuvista kiinni ja kuumailmapuhkujalla kuumentaa kohkoa ruuvin kohdalta niin useinmiten irtoaa eikä tarvitse alkaa helicoileja laittamaan. Muutoin kanattaa käydä kaikki kierteet läpi jo alkuvaiheessa, Harva asia v******* enempi kuin se, että kasaus vaiheessa huomaa että joku kierre ei olekkaan kunnossa
.
Peltiosien osalta suosittelen hiekkapuhallusta tosin puhkujaa kannattaa evästää olemaan hellävarainen.
Mikäli käy niin ikävästi, että reikiä löytyy niin kannattaa mietiä tarkkaan kuinka korjaa. Esim etulokarissa olevat reiät olen itse korjannut sisäpuolelta lasikuidulla, koska lokarin tapauksessa lujuudella ei ole merkitystä ja hitsaamisessa on riskinä vetely ja hitsattu kohta on kuitenkin tiivistettävä enne pohjamaalausta.
lisäämpä vielä yhden hyväksihavaisemani jutun. Älä heitä purkaessa mitään menemään. Iselläni kävi niin, että sain tuohon 69 projektiin loistokuntoisen orkkis valokatkaisijan josta puuttuivat melkein kaikki johtojen kiinnitys ruuvit. Muutoin täysin romukuntoisesta purkamastani katkaisjasta sain ne näppärästi kun olin pitänyt sen tallessa. Muutoi olisi pitänyt alkaa kyselemään josko jollakin sellaisia ruuveja olisi
sama kävi johtosukan kanssa sellasenkin löysin aarrearkusta ja taas sain yhden orkkis osan tuohon 69 projektiini.
Projekti myyty pois.
Onnea uuteen kotiin!