Soliferia

Täysversio: Tomos 4v vaihteistoöljy
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Noita öljy keskusteluja löytyy jo jonkinverran, mutta en löytänyt ihan haluamaani tietoa.
Vanhoissa ohjeissa näytettään suositeltavan 10W-30, 20W-30 ja 20W-40 vaihteistoöljyä.
En epäile ettei tuonne kävisi melkein mikä vain öljy, mutta mitä kukin käyttää?
Esim. itseltä löytyy paljon Motulin 10W30 vaihteistoille ja märkäkytkimille tarkoitettua öljyä muihin peleihin, mutta onko tälläinen öljy jo liian "hyvää" vanhaan tomokseen? Vai kannattaako ennemmin käyttää ihan tavallisia auton öljyjä ilman noita vaihteiston ja kytkimen lisäaineta tai vaikka prätkissä käytettäviä paksumpia esim. 75W-90 vaihteistoöljyä.
Ihan perus 10w30 öljy käy.
Jotkut käättää kytkin lisä aineita mutta ee oekeen tomoksen tehoilla niille tarvetta Razz
Sehän pitäisi nimenomaan olla kytkimen lisäaineella. 10w-40 ja 10w-30 olen itse käyttänyt.
Onko kukaan laittanut automaattilaatikkoöljyä Tomokseen? Voisi sopia paremmin märkäkytkimelle kuin perus moottoriöljy ja on halvempaa kuin kytkinlisäaineistettu mp vaihteistoöljy. Mulla ainakin kytkin luisti käyntiin polkiessa 10w30 mineraalimoottoriöljyillä. Tosin puristukset oli koneessa aika kovat kun kantta oli laskettu 2-3mm.
Tulipas sopivasti tämä aihe puheeksi! Sillä tänään vaihdoin 125cc Suzukiini vaihteistoöljyt, ja automaatti öljyä lootan laitoin. Sillä öljyllä kytkin toimii paremmin kuin koskaan ennen! Suosittelen kaikkiin märkäkytkimiin!
Joo, ATF on kyllä ihan hyvä, käytin itsekin Tunturissa. Ja pitää moottorin hihtavan puhtaana!

Ja noista vaihtestoöljyistä olis hyvä katsoa että löytyy JASO MA tai JASO MA2 -merkintä, joka on juurikin merkintä märkäkytkimelle sopivuudesta.
Itte oon käyttäny aina motul transoil 10W30 tai castrol mtx 10W40 kaikissa mopoissa toiminu moitteitta. Ja vähän isommissakin