Eli Solifer Sm,vuosimallia -81.Välillä lähtee parilla polkaisulla käyntiin,mutta sitten kun kääntää kaasua,niin sammuu heti.Katoin kipinän ja se on hyvä,pytyn tiivisteet sekä stefat on uudet.Huomasin sen,että työntää pakoputken käyrän täyteen bensaa.Kaasarina on alkuperäinen 11mm Bing säätösuuttimella,joka on porattu melkein 16mm:ksi.Imukaulassa näyttää olevan myös halkeamia,jonka entinen omistaja on korjannut kitillä.
Johtuuko tuo huono käyntiin lähtö ja tukehtuminen tuosta kaasarista?
Millainen kaasari tuohon solikkaan kannattaisi ostaa,kun vireinä on laskettu kansi ja pytty on porattu kokoon 40mm sekä isommat välitykset?
Meinasin ostaa 14mm-16mm SHA:n.
Vakiokaasari on paras jos vain suinkin saat toimimaan! Itellä 12mm porattu vakiokaasari, laskettu kansi ja 14-35 välit niin menee 70km/h! Syttyvika, koska tuo käyntiinlähteminen ja samantien tukehtuminen johtuu useimmiten liian heikosta kipinästä. Uusi tulppa, tarkistappa katkojan kärkien välys (0,30-0,40mm) ja putsaa ne, sitten jos ei auta niin uusi kondensaattori, jos ei vieläkään auta niin syttypuola voipi olla paskana. Sytytysennakko kannattaa myös tarkistaa että se on 2mm ennen YKK.
Koko sähköpuoli on uusittu ja myös tulppa sekä tulpanhattu johtoineen.
Miten tuo sytytysennakko muuten säädetään?
Kannattaako säätää ite vai viedä ammattilaiselle?
Syttyennako säädetään näin: Löysää virtapöydän 3 ruuvia, ota tulppa pois, laita ruuvari tulpanreijästä, katso että kärjet alkavat avautua noin 2mm enne männän liikkumista ylimpää kohtaansa(yläkuolokohta)sitten kiristä ruuvit ja sinulla on oikea syttyennakko.
Pitääkö magneeton vauhtipyörän olla kiinni kun sytytysennakko säädetään ja kumpaan suuntaan virtapöytää käännetään?
Virtapöytää kääntämällä moottorin pyörimissuuntaan nähden vastapäivään menee aikaisemmalle ja myötäpäivään myöhäisemmälle. Vauhtipyörän on oltava paikallaan mielellään ennakoa säädettäessä koska muuten eivät katkojan kärjet toimi. Ja vauhtipyörässä on puoli moottorin pyörimissuuntaan jos jäi epäselväksi.
sii snuoli pyörimissuuntaan
Oli iha pakko pätee
Jerekar kirjoitti:sii snuoli pyörimissuuntaan
Oli iha pakko pätee
Joo kirjoitusvirhe se olikin!
Eikä snuoli vaan nuoli, hehheh!
On se niin vaikeeta toi oikeenkirjotus prkl.
Joo no nyt saatto ratketa munkin sm -82:n ongelma. Kun (jos) saa mopon käyntiin kovalla polkemisella (tulppa on uusi), mopolla pääsee vain hetken matkaa ajamaan kunnes sammuu, joskus saattaa päästä parikin kilometriä. Sen jälkeen ei millään käyntiin ja jos saa niin ei pääse ajamaan kun jotain 100 metriä
. Ärsyttävää lykätä. Oon ottanu kaasuttimen irti ainaki 10 kertaa ja yrittäny katsoa mikä vois olla. Olisko joku paikka kaasaris voinu jäätyä ku vakioputsarin sen alaputken alla oli jäätä 5 cm:n kerros ja se ei saanu ilmaa kunnolla sieltä. rikoin sen jään pois ja ajelin nii meni mukavasti kunnes taas hetken päästä sammu
... Otin bensatkin tankista pois että olisko sinne tullu vettä ja laitoinuudet tilalle mutta ei mitää vaikutusta, tosi mysteeri jos se ei nyt noista kärjistä oo kiinni..
Mulla toi vempele teki samaa ilmeisesti sen takia että oli helvetin väljä. Porauksen ja uuden männän myötä tuo onkelma katos.
Vika löytyi viimein.Alkuperäinen Bingin kaasari oli tullut tiensä päähän ja pytty oli aika väljä ja se porautettiin sekä asennettiin uusi mäntäsarja.
Vanhan kaasarin tilalle vaihdoin uuden Dellortto 14mm:sen SHA:n.
Nyt toimii loistavasti.
No nyt ratkes, ei kuitenkaan johtunut männästä ja sylinteristä, oli vaan suutin tukossa!
Ihme kun en ennemmin ollut hoksannu sitä katsoa..
fasaani kirjoitti:No nyt ratkes, ei kuitenkaan johtunut männästä ja sylinteristä, oli vaan suutin tukossa! Ihme kun en ennemmin ollut hoksannu sitä katsoa..
Mulla vetää aina välillä suutimen tukkoon kun tankki pääsee tyhjeneemään. Johtuu siitä ruosteesta mitä on tankin pohjalla. Onneks on jo tottunu ja tietää samantien mikä on vikana
. Ilmaläppä alhaalla saa käymään mutta kun antaa kierroksia niin sammuu. Onneks ei ole vaikee putsaa.
Bensaletkun väliin kun laitat jonkinlaisen suodattimen, niin jää ne "pohjapurut" siihen.
piibii kirjoitti:Bensaletkun väliin kun laitat jonkinlaisen suodattimen, niin jää ne "pohjapurut" siihen.
Noin meikäläinen teki oman moottoripyörän kanssa kun en viitsinyt alkaa tankkia putsaamaan, laitoin vaan bensaletkuihin putsarit.
Ei enää sen jälkeen menny kaasarit tukkoon.