Soliferia

Täysversio: Bensiini ja vaihteistoöljy Solifer SM -83
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3
Mutta ihan yleisesti varotan että muovi pöntöissä ei tule bensaa säilyttää!
haijtuu niitä höyryjä muovin läpite joten ei toimi enää kunnolla pitkään muovi pöntössä olleilla pensoilla.
Onko tosiaan noin? Kuitenkin ruohonleikkureiden jne bensat ovat aina olleet muovikannuissa talven yli ja toimineet ihan fine. Ja samoinhan myydään paljon muovisia bensakanistereita ja osassa autoista on muoviset bensatankit.
Pienkone bensaan ei pidä sekaantua 2-tahti vehkeissä! Niissä ei ole käytetty 2-t öljyä ollenkaan, vaan se on korvattu jollain vastaavalla, huonommin voitelevalla bio jutulla... Näin tuttu pienkonekorjaaja minulle kertoi.
Enpä olekaan perehtynyt tuohon, pidin itsestään selvyytenä, että siihen lisätään normaalit öljyt.
Siis pienkonebensassahan on eri lisäaineet kuin normibensassa ja sen vuoksi se ei mene niin nopeasti pahaksi mutta voi ilmeisesti sitten aiheuttaa ongelmia 2t koneiden voitelun/öljyjen sekoittumisen tms kanssa. Tuo lisäaineiden ero on siis fakta mutta niiden aiheuttamat ongelmat mutua.
Tuo pienkonebensa sopii tietämäni mukaan hyvin esim ruohonleikkureihin yms nelitahtisiin koneisiin. Mutta ei kaksitahtisiin!
Tarkemmin lukien siinä 2-t bensassa onkin 2% täyssyntettistä öljyä mukana, joka voi olla aika vähän vanhalle Solikalle???



"Siirryttäessä käyttämään
autobensiinejä kevyempää ja hapetonta
pienmoottoribensiiniä, saattavat
moottorit vaatia seossuhteen säädön"
Vielä tässä lisää aiheeseen Kippari lehdestä 6/11 apinoituna.Kaksitahtibensa on tarkoitettu vain ilmajäähdytteisiin koneisiin, eikä esim. perämoottoreihin.Pienkonebensan pitäisi palaa puhtaasti, koska siinä ei ole happea, niin kuin muissa laaduissa. Liemen pitäisi pitää myös kone puhtaana,vähentää käyntilämpötilaa, vähentää kovassa rasituksessa merkittävästi kiinnileikkaantumisen vaaraa,pidentää moottorin käyttöikää ja vieläpä säilyvyyden pitäisi olla parempaa.Eikä tässä vielä kaikki... Sen pitäisi olla myös terveydelle vaarattomampaa, aiheuttaa vähemmän korroosiota ja pakokaasut ovat puhtaanpia.
2 täyttä tankillista painoin pappa tunskalla tuolla bensalla ja iloiseen toimi, no broblemo Mosh eli n. 250 km
Ja vaihteisto /laatikko öljy mulla on ollut castrol 10-40 mineraali ja hyvin on skulannut, jopa 30 asteen pakkasella sekä pukkilaisessa et tomoksessa
MopedRacer kirjoitti:Pienkone bensaan ei pidä sekaantua 2-tahti vehkeissä! Niissä ei ole käytetty 2-t öljyä ollenkaan, vaan se on korvattu jollain vastaavalla, huonommin voitelevalla bio jutulla... Näin tuttu pienkonekorjaaja minulle kertoi.
Ei mulla ole ollut mitään ongelmia pienkone 2t bensan kanssa. Voitelu toimii ja pakokaasut on puhtaampia. Tuon huomaa hyvin metsässä sahan kanssa. Normibensalla kun sahailee paikassa jossa tuuli ei vie pakokaasuja pois alkaa päätä särkeä kun hengittää bentseeniä, hiukkasia ja ties mitä myrkkyjä. Pienkonebensalla pakokaasuja ei juuri edes huomaa. Käyttäisin sitä aina, jos se olisi halvempaa.
solifer sm 86 kirjoitti:Mutta ihan yleisesti varotan että muovi pöntöissä ei tule bensaa säilyttää!
haijtuu niitä höyryjä muovin läpite joten ei toimi enää kunnolla pitkään muovi pöntössä olleilla pensoilla.


Kyllä voi säilyttää, kunhan ei ihan missä tahansa limupullossa.
Ainakin setä sanoi että aikoinaan metsurintöissä ollessaan jättivät bensakannun(joku vanha mehukannu tms.) loman ajaksi metsään ja kun jatkoivat töitä kuukauden päästä niin sahat hiipuivat. Osittain auringon vaikutuksesta muovikanisterista oli liuennut jotain ainesta bensan sekaan tehden siitä epäkelpoa "tahmaa" joka oli tukkinut kaasuttimet.
Kun ostettiin tämä talo missä nyt asutaan niin autotalliin oli jääny joku punanen kannu: http://www.lakkapaa.com/lakka_fi/servlet...046&size=3
Otin korkin auki ja tokaisin ittelle et joku on kaatanu vettä vanhaan bensakannuun.
Kunnes kerran heitin sitä pikkasen, nuotioon, johan pamahti.Shocked
En ole ihan 2000-luvulla enää törmänny noin helposti syttyvään bensaan, muutenkin bensa on menny ihan huonoks eihän se edes haise enää tankatessaankaan enää semmoselle kun ennen.
Kunnes kerran loppu ''12hv'' strattonista bensa ja ajattelin että en varmaan lähe hakemaan bensaa mistään, kunnes muistin mun varakannun tallissa, siitä kaadoin tankkiin ja olen nyt ajanu bensalla kannun tyhjäksi.
Ei käynnissä ole ainakaan mitään eroa strattoni kiertään tuolla 2t pienkone bensalla ihan sen 7000rpm mitä 98E:lläkin.
Pakokaasu haisee ihan Nitrometanoli risiiniöljylle: (speedway/maarata pyörälle)
Mopoihin/Husqvarnaan en oo uskaltanu sitä laittaa, mut strattonissa meni hyvin.
Mutta kuka hullu maksaa 2t bensasta silti 4€/litra?
Mitä nyt olen noitten korkea puristeisten 4-tahti koneitten kans pelannut niin teboilin bensa on paras nakutus kestävyydeltänsä.
Hei, onko tietoa, paljonko sitä öljyä menee sinne, siitä mittatikun reiästä?
On vanha solikka "työn alla" ja tikku on kyllä ihan kuiva.
(05.08.2020, 8:07)jarpat kirjoitti: [ -> ]Hei, onko tietoa, paljonko sitä öljyä menee sinne, siitä mittatikun reiästä?
On vanha solikka "työn alla" ja tikku on kyllä ihan kuiva.

Vaihteisto öljyn määrä  0,4 litraa .
Sivut: 1 2 3