Soliferia

Täysversio: tomos kampiakselin kiristys
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Elikkäs nyt tarvittaisiin apua joten mikä on tomoksen kampiakselin kiristysmomentti, ku on tässä kone remontti meneillään ni tarvis tietää ettei iha perstuntumalla vedä.
kiristys momentti? kytkimen vai vauhtipyörän?
Mutta itse olen käyttänyt sitä taktiikka kytkimen puolen mutterin eli kytkin kellon kanssa että eka räikän meisseli osalla ranne kireyteen ja siitä puol kiekkaa sitten räikän kanssa. Muistappa sitten että kytkin kruunua pitävä mutteri on ruotsalainen kierre.

Vauhtipyörän kanssa olen taas kiristänyt sen vasemmalla kädellä niin tiukkaan kun oikeella kädellä saa vauhtipyörää pidettyä paikoillaan,ja siinä on normi kierre.
Toki nämä on vähän huonohkoja arvoja ja näppi voimat vaihtelee ihmisillä.
Momentti avainta en omista...
Joo kykimempuolelta. Tartteekos se mun kampi akseli niitä soviteprikkoja sinne väliin,lohkot on vyosimallia 82 ja niissä on uudemmat 6203 c3 laakerit.
Se on ihan kone kohtainen juttu. olikos sielä ne prikat kun purit koneen?
Se on ihan kone kohtainen juttu. olikos sielä ne prikat kun purit koneen?
Juu siinä oo kytkimen puolella yks sellane ohut prikka
Sitten laitat sen prikan siihen jossa se oli! simppeli homma.
ilmeisesti tehtaalla ei kaikki osat ole ihan tarkkaan koneistettuja joten kättäneet noita prikkoja,mutta laitappa vaan se rikka siihen missä olikin.
Sen kampiakseli ei saa liikkua päittäis suunnassa, mutta ei saa olla niin tiukkakaan että ei pyöri. Niillä ohusilla prikoilla saa sen välyksen korjattua tarpeen mukaanHymy
Ja kampuran tulee pyöri kun sitä kevyesti peukalolla painaa alas päin. Ainakin näin itse pitänyt. Hymy
Kannattaa konetta kasatessa muistaa että uudet stefatkin jäykistävät koneen pyörintää...
Ei ne kyllä nimeksikään jäyitä, toi vähän.
Niittenhä pitää pysyä yhtä tiukkana aina.
solifer sm 86 kirjoitti:Vauhtipyörän kanssa olen taas kiristänyt sen vasemmalla kädellä niin tiukkaan kun oikeella kädellä saa vauhtipyörää pidettyä paikoillaan
Ei näin. Mutteria ei saa kiristettyä tarpeeksi jos tekee näin ja vauhtipyörä voi päästä liikkumaan hajottaen kiilan.
no ihan tarpeeks tiukkaan sen olen noinkin saanut. Tosin riippuu miehestä Hymy
Käyttäjä Beetta kirjoitti johonkin topicciin oikeaoppisen magneeton kiristämisen mitä olen itsekkin alkanut käyttää. Nyt en muista mihin viestiketjuun...