Taisipa olla niin, että tänä vuonna ei saa enää tuoda maahan 2t raivaus/moottorisahoja joissa kaasari. Suihkukoneisia 2t parämoottoreita saa kuitenkin tuoda koska ne alittavat tiukentuneet päästömääräykset. Olin viimekesänä pienkone-liikkeessä töissä ja siellä puhuivat tommosta. Esimerkiksi Yamahalla ei ollut ainakaan viime kesän mallistossaan 2tahtisia perämoottoreita.
E: Niin ja olenpa käyttänyt nelitahtista raivaussahaa.
Kuulosti lähinnä mankilta suoralla putkella.
Kummallisinta siinä oli kuitenkin seosvoitelu, jonka en voi käsittää toimivan nelitahtimoottorissa. Nimittäin mitenkäs kampikoneisto saa nelarissa voitelua, jos öljy on vain bensan seassa. 2tahtisissahan bensaseos kiertää kampikammion kautta, jolloin luonnollisesti laakerit saavat ölyä, mutta mitenkäs nelarissa jossa polttoaine liikkuu vain männän yläpuolella?
Tähän ei edes autopuolen opettaja tiennyt vastausta kun kysyin.
Mutta nelarin ja 2tahdin paremmuuksista. No omasta mielestäni 125cc ylöspäin moottoripyörät saisi olla 2tahteja, mutta mopot ehkäpä nelareita. Sekin vähän riippuu haluaako mopon pitää vakiona. Jos vakiona niin nelari on kestävämpi vaihtoeho, koska mopoillahan ajetaan käytännössä kokoajan tuppi nurin, jollaiseen ajoon nelari soveltuu paremmin.
Yli 125cc moottoreissa taas 2t kestää matalavireisenä yhtä hyvin kun nelari ja antaa paremman vääntömomentin alhaisemmilla kierroksilla(esim. oma 350cc Jawa 2t 23hp/5250rpm, 33nm/4750rpm)ja tietty yksinkertaisempi tekniikka. Matalavireisellä 2t mp:llä voi nimittäin ajaa yli 100tkm yhdellä männällä(esim. MZ ETZ 250). Tosin näitä matalavireisiä 2t pyöriä ei ole kuin muutamalla euromerkillä kuten: MZ, Jawa/CZ, IC, Zündapp ja jotkin vanhat katu KTM:ät. Japsit ei ole tehneetkään muita kun kierrosvinguttimia(siis 2t puolella), joilla 20tkm yhellä männällä on aika maksimi.
Nelari taas toimii parhaiten 1-syl enskoissa, joissa kone on yleensä matalavireinen eikä muutenkaan liikaa hi-tech heebeleitä. Nelarin vahvoihin puoliin kuuluu pienemmät päästöt, pikkasen pienempi kulutus ja hiljaisempi ääni. Muita etuja 2t koneeseen nähden en keksi, paitsi että öljyä ei tarvi lisäillä tankatessa.
No huhhuh tulipa tekstiä. Toivottavsti joku saa selvä, kun on huikan kiireessä kirjotettu.