Kyselin Valkjärveltä, millaisissa vehkeissä thermomatin koneita on euroopassa käytetty. Olen monesti ihmetellyt kytkimen kokoa ja arvelin, että raskaampaan käyttöön on sunniteltu kuin meikäläiset mopedit
Tälläista kertoili
-------------------------
Moro!
Thermomat moottoreita, 2 ja 3 vaihteisia käytettiin Euroopassa lähinnä Pluvier/Anker/Laura-tehtaan Berini mopedeissa. Ne olivat tehoiltaan 1,8 - 2,2 hv. Ja yleensä kahden-ajettavia, siis jalkatapit myös takana. Tosin oli myöskin 3v-versio jossa polkimet kuskille, mutta jalkatapit kyyditettävälle.
Muutenkin nuo Berinit olivat huomattavasti raskastekoisempia kuin suomen Soliferit, Tunturit tms. Jarrut kuin moottoripyörässä, samoin jousitus ja esim. valaisinlaitteet.
Liittenä kuva Berini 3v Thermomat mopedista. Kuvasin sen 1999 Hollannissa. Toinen kuva Berini Sport M-35.
------------------------
Muutama kuva mainituista kulkupeleistä
näyttää kovasti puch/tomos kopio mopolta tai päin vastoin
Kiinnostavia löytöjä olet taas tehnyt! Noissa "kevareissa" näyttäs olevan ihan Grimecan huippuhyvät navat jotka tuli solifereihinkin virallisesti vasta vuonna 81 (tosin käyettiin jo 4speedeissä vain vuonna 72)
Tuossa etuvalokopassa on hieman Exportti vivahdetta, ja satula näyttää aika paljon Solifer Speed Superin satulalta
Varmaan aika harvinaisia nuo Berinit?
vai olisko kuitenkin soliferilla kopioitu eikä päinvastoin
Thermo-68 varmaan tietää? mutta luulen että Solifer oli ensin
eiköhän meille kopsattu "konsepti" euroopasta. Tosin kotimaiset mopot ovat rungoiltaan pääosin suomalaisia.
Tosn caprin rungot tuotiin alkuu tanskasta ja sitten alettiin valmistamaan niitä täälä. Samoin exportin valokopat joissa ei ole äänimerkin reikää ovat kaikki ruotsalais valmisteisia.
tuollaisen Wanhan berin löysin
http://cybermotorcycle.com/gallery/berin...ngland.htm
Tiedätkö minkä vuotisia nuo Berinit on joissa on ollut tuo Thermon kone? Tuo termostaattimoottorihan on ihan suomalainen keksintö...? Ja eikös ne Exportin rungotkin prässätty ensin tanskassa, kunnes sitten saatiin prässi tänne suomeen?
eikös ne rässätty italiassa? ainakin läskitankki rungot muistaakseni ekat tehtiin italiassa. ja suomessa tuo termostaatti on keksitty. solifer meidän mopedi kirjassakin mainostettiin jotenkin näin: suuri suomalainen keksintö!
Tanskassa ne minun mielestä prässättin, exportin osat siis
MopedRacer kirjoitti:Tanskassa ne minun mielestä prässättin, exportin osat siis
Exportin runko oli suomalaista suunnittelua ja valmistetta, muista osista en osaa sanoa. Luultavasti etulokari, lampunkoppa ja etuhaarukka olivat myös kotimaisia. Muu olikin sitten ostokamaa, esim. Thermomoottori oli 100% hollantilainen Pluvier-Anker -tuote.
Caprit ja parin ensimmäisen vuosimallin Speedit olivat tanskalaisia Skyloneita.
MopedRacer kirjoitti:Tiedätkö minkä vuotisia nuo Berinit on joissa on ollut tuo Thermon kone? Tuo termostaattimoottorihan on ihan suomalainen keksintö...? Ja eikös ne Exportin rungotkin prässätty ensin tanskassa, kunnes sitten saatiin prässi tänne suomeen?
Thermon koneessa ei ole kerrassaan mitää suomalaista keksintöä. Toki se meillä markkinoitiin "kotimaisena" osto-osahan tuo on täysin ja samaa mottia käytettiin kyllä muissakin kuten tuosta berinistä nähdään
MopedRacer kirjoitti:Kiinnostavia löytöjä olet taas tehnyt! Noissa "kevareissa" näyttäs olevan ihan Grimecan huippuhyvät navat jotka tuli solifereihinkin virallisesti vasta vuonna 81 (tosin käyettiin jo 4speedeissä vain vuonna 72) Tuossa etuvalokopassa on hieman Exportti vivahdetta, ja satula näyttää aika paljon Solifer Speed Superin satulalta Varmaan aika harvinaisia nuo Berinit?
Tarkoitat varmaan että grimeca oli -70.
MopedRacer kirjoitti:Sitten Solifer - meidän mopedi kirja kusettaa ihmisiä siinä kerrotaan että runko, valokoppa ja kaikki prässättävät osat prässättiin jossain euroopan maassa siihen asti kunnes prässi saatiin suomeen herttoniemen tehtaalle
Eiköhän kirjassa puhuta ihan asiaa, itselläni taas tätä tietoa ei ollut. Kiitoksia oikaisusta! Suomalaista suunnittelua runko ja muut peltiosat olivat joka tapauksessa, eli eivät olleet ostokamaa samalla tavalla kuin muut osat.
italiassa nuo rungot rässäättiin ennenkuin saatiin oma rässi