Tervehdys kaikki Solikoiden ystävät!!
Nyt alkoi kyllästyttämään kun ei töiden jälkeen ole mitään tekemistä ja päätin alkaa tekemään jotain "järkevää". Eli päätin ottaa työn alle papan vanhan Speedin ja rakennella se liikennekuntoon kesän ajoihin.
Homma lähti tänään liikenteeseen tallin siivoamisella
ja osien tilaamisella. (Ei tartte muuten enään ihmetellä mihin rahansa laittaa; pari nippeliä ja 170€). Katotaan miten äijän käy. Maali pitäisi vielä hommata, joten jos jollain on heittää candy kulta-keltaisen värikoodia, niin otan mielellään vastaan.
Kiitos, hyviä koodeja; metallinkeltainen vain puuttuu
Purkamista aloitettu, katsotaan, josko sitä viikonloppuna saisi pikku nippeleitä maaliin... Tilattuja osia odotellessa...
Pikku vinkki: Kannattaa ensin hommata kaaaaikki tarvittavat osat, ennen kun maalailet mitään. Itse sen virheen tein että ensin kiireessä osat maaliin, ja jälkeenpäin sitten huomasin että minultahan puuttuu muutamia osia mitkä olisi pitänyt maalata.... No sulle onnea rojektiin!
Nyt on pohjamaalissa kahvojen rungot ja lämpömaalissa alkukäyrä. Nuo on ihan kilikalilla vedetty. Toki kun rungon osia alan maalaamaan niin ne vedetään kerralla. Osat mulla on kaikki, tilatut ihan vaijereita, rattaita ja semmoisia; niitä en maalaa
no niin pikku päivitystä tännekkin. Eli nyt on mopo täysin purettu ja maalattu harmaalla pohjamaalilla. Enää puuttuu undercoat, pintamaali ja lakka. Sitten onkin kasaamista vaille valmis. Jos jollain on jotain vinkkejä antaa ruiskumaalaamiseen niin otan vastaan!
Noh, ruiskumaalauksessa tärkeintä on oikea sekoitus suhde kovikkeilla ja ohenteilla, eli pintamaalissa 2:1, pohjamaalissa 4:1 yms. Sitten kun rupeat maalaamaan niin aloita niistä kohdista mitkä ei jää näkyviin. Ja ruisku kannattaa olla yläsäiliöllä oleva. Ja ruiskuun ei kannata laittaa kuin vaikka maksimissaan puolet siitä säiliöstä sitä maalia. Sitten ruiskun säädöt kannattaa laittaa sillei että alussa maalinsyöttö todella pienelle, ja maalaat kaukaa noin 30cm etäisyydeltä noin 5 kerrosta, sillei että pinta on ohut huntu. Sitten suurennat vähän maalinsyöttöä ja maalaat lähemmältä (noin n20cm) etäisyydeltä n. 5 paksumpaa kerrosta, joista viimeisin on paksuin kiiltokerros. Maalatessa ruisku pitää olla kokoajan liikkeessä, eikä saa pysähtyä paikalleen. Kun maali on maalattu, hiot jollain p2000 vesihiomapaperilla sen, että lakka pysyy.
Jääny aikalailla päivittämättä... Rojekti on ollut valmis jo vuoden verran. Puutteina kuitenkin mittari, ketjunsuoja sekä rekisterikilpi. Ne tulee sitten joskus.