Soliferia

Täysversio: Harrasteen aloitus (kasa kysymyksiä)
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2
Tervehdys! Aloitan eloni tällä foorumilla sillä ainoalla oikealla tavalla, eli esittämällä kasan (tyhmiäkin) kysymyksiä.

Eli tarkoituksena on aloittaa mopoilu, mutta koska kokemukseni mopoista ja mopolla ajamisesta rajoittuu 10 vuotta sitten zündappilla ajettuun 500m matkaan, katson parhaaksi kysellä hieman asiasta enemmän tietäviltä. Ajatuksena hankkia "käyttö"mopo. Museoikäinen, muttei museokuntoinen, jotta raaskii unohtaa taivasalle, vaikka jonkun kesäsateen ropsauttaisikin. Pohjustetaan vielä sen verran, että vanhojen autojen kanssa olen pelannut jo aikani, joten työkalut kyllä pysyvät jollakin tasolla kädessä, mutta takoitus olisi silti, että mopoilemaan pääsisi ilman rasvaisia näppejä.

1. Onko (kuten oletan) järkevämpää hankkia valmiiksi rekisterissä oleva mopo? Säästyy isommilta kuluilta ja rekisteröinnissä yllätyksiltä, esim. vaihdetut välitykset, paperit, tms(?)

2. Mitä tulee ottaa huomioon mopoa ostaessa? Onko jotain perinteisiä niksejä, joilla voi arvioida mopon kuntoa? Jos nettimotoa on uskominen, niin jokainen myynnissä oleva mopohan on juuri konerempattu.

3. Kiinnostukseni kohteet ovat; Solifer SM/TS, Tunturi Sport/Super Sport, Solifer Export (thermomat tms.) + käytännössä kaikki vanhat mopot, paitsi pappatunturi, se on liian persoonaton. Mitä näistä voisitte suositella? Varaosien saanti yms.

4. Paljonko on liikennevakuutus keskimäärin vanhalle mopolle? (150-200€/v)? Entä toimiiko mopon kanssa sama liikennekäytöstä poisto kuin autoilla, eli talveksi saa vakuutukset pois rullaamasta ilman että tarvitsee keväällä muuta kuin käydä konttorilla näyttämässä rekisteriotetta?

5. Mistä voisin löytää mopon järkevään hintaan? Nettimotossa ja huuto.netissä tuntuvat nuo samat mopot pyörivän, ilmeisesti niin paljon ilmaa hinnassa? Tiedän että piireissä nuo mopot liikkuvat järkevämmillä hinnoilla, mutta mistä minä löydän sen puskaradion?

6. SM:ssä näyttäs olevan kolmea eri mallia runkoa. Jos ei ole nähnyt mopoa, onko kysyminen ainoa tapa selvittää kiertääkö runko moottorin etupuolelta vai ei? Vuosimalleista kun en tuota johtopäätöstä ole pystynyt tekemään. Miellyttää eniten silmää tuo edellä mainittu.

7. Miksi kaikki hiukankin kiinnostavat mopot on toisella puolella Suomea? Neutral

Olipas sekalainen sarja kysymyksiä. Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii edes jotain kohtaa valottaa!
1. Kyllä on. Itse tosin ostin kerran kilvettömän täysin alkuperäiskuntoisen Solifer suzuki ässän 80e. Myyjä myi sen viallisena. Vaihdoin vain tulpan ja mopo toimi sen jälkeen Nauru Paperitkin löytyi tähän.

2. Ei kai mitään erityistä. Koeajaa kannattaa tietysti.

3. Solifer SM on mun suosikki. Osia saa ainakin käytettynä.

4. Jotain tota luokkaa se on tai jopa vähemmän. Ei voi poistaa liikennekäytöstä.

5. Kyllä se jostain löytyy jos jaksaa etsiä. Järkevä hinta vanhalle hyväkuntoselle rekisterissä olevalle mopetille (esim. SM) on mielestäni n. 400-700e.

6. Vuodesta 1982 eteenpäin on ne putket moottorin etupuolella.

7. Niinpä Nauru Tämä pätee myös autoihin, moottoripyöriin tai yleensä ihan kaikkeen kiinnostavaan tavaraan.
1, kerralla rekisteröity tai ei loppuunsa hankalaa rekisteröidä paperitonta mutta joutuu huijaamaan (vähän) Razz
2,puristukset ekana sitten kaikki laakerit renkaista läpi nytkyttelemällä keula takajouset ja kaikki toiminto napit läpi eli valot yms. sekä koe ajo miten vaihteet menee ja mitenkä vetää.
3, noista SM tai SuperSportti. parhaimpia ajo mopoja.ja molempiin saa osia voimakone,moposport yms yms paljon löytyy!
4,tuota luokkaa se on.
5, puskaratio on paras.
6,jos SäMä niin ehdottomasti hommaat sen viimeisen sarjan eli 82-86! suosittelen 86 vuosmallia mutta niitä ei ole olemassa kun kourallinen.
7,tuttu homma Nauru
viimeisenä TERVE TULOA SOLIFERIAAN!
1, kerralla rekisteröity tai ei loppuunsa hankalaa rekisteröidä paperitonta mutta joutuu huijaamaan (vähän) Razz
2,puristukset ekana sitten kaikki laakerit renkaista läpi nytkyttelemällä keula takajouset ja kaikki toiminto napit läpi eli valot yms. sekä koe ajo miten vaihteet menee ja mitenkä vetää.
3, noista SM tai SuperSportti. parhaimpia ajo mopoja.ja molempiin saa osia voimakone,moposport yms yms paljon löytyy!
4,tuota luokkaa se on.
5, puskaratio on paras.
6,jos SäMä niin ehdottomasti hommaat sen viimeisen sarjan eli 82-86! suosittelen 86 vuosmallia mutta niitä ei ole olemassa kun kourallinen.
7,tuttu homma Nauru
viimeisenä TERVE TULOA SOLIFERIAAN JA MOPOJEN MIELEN KIINTOISEEN MAAILMAAN!
solifer sm 86 kirjoitti:1, kerralla rekisteröity tai ei loppuunsa hankalaa rekisteröidä paperitonta mutta joutuu huijaamaan (vähän) Razz
2,puristukset ekana sitten kaikki laakerit renkaista läpi nytkyttelemällä keula takajouset ja kaikki toiminto napit läpi eli valot yms. sekä koe ajo miten vaihteet menee ja mitenkä vetää.
3, noista SM tai SuperSportti. parhaimpia ajo mopoja.ja molempiin saa osia voimakone,moposport yms yms paljon löytyy!
4,tuota luokkaa se on.
5, puskaratio on paras.
6,jos SäMä niin ehdottomasti hommaat sen viimeisen sarjan eli 82-86! suosittelen 86 vuosmallia mutta niitä ei ole olemassa kun kourallinen.
7,tuttu homma Nauru
viimeisenä TERVE TULOA SOLIFERIAAN JA MOPOJEN MIELEN KIINTOISEEN MAAILMAAN!

siinähän ne melkein tulikin Nauru mutta 4seen että riippuu vakuutusyhtiöstä, joillain olen kuullut että on noin 120e. Ja 6seen niin jos varmaa ajomopoa haluat niin vuoden 77 jälkeen tehdyt SM:mmät on lujaa tavaraa. Mosh
Tervetuloa soliferistien iloiseen joukkoon
1. Varmaankin ainakin paperillinen kannattaa ensipeliksi ostaa.
2. Varmaankin useimma tekevät ainakin jonkun tasoisen rempan ennen myyntiä jotta sasivat paremman hinnan. Koeajo on teitysti aina hyvästä, mutta paras oli jos saisit ostoreissulle mukaan jonkun vähän kokeneemman mopedistin. Tietysti jos myyjä on tunnettu ja asiallinen niin suurta huolta ei ole. Täällä voi hyvinkin kysesllä ja toinen hyvä paikka on www.vmpk.fi foorumi.
3. Liputan Solifer exportin puolesta Dance
4. ei hajuakaan vielä. Mopoa ei saa seisonta vakuutuksiin ainoa tapa päästä eroon vakuutusmaksusta on palauttaa kilvet
5. Keltainen pörssi ja tuo aiemmin mainittu vmpk.fi ellei täältä satu löytymään Nauru
6 ei aavistustakaan.
7. Murphyn laki. Voi ilmetä myös niin, että etsit jotain osaa kuukausi kaupalla ja sitten kun olet sen lopultakin löytänyt niin samanlaiseen kompastuu kotoalähtiessä seuraavana aamuna Shocked

Hanki perussiisti tekniikaltaan kunnossa oleva laite. Pientä askartelua vaativa laite. Pitäähän sitä vähän saada käsiään rasvattua. Kun värkkäilyjä sitten ajellessaan kesällä muistelee niin mahtuu lisää itikoita hampaiden väliin kun hymy levenee Razz
ps. exportilla ajellaan vaan avopotalla Nauru
Jos haluaa sitä fiilistä niin ehdottomasti Export (ainakin itseäni mietityttää miksen semmoista hommannut...). Toisaalta näihin saattaa olla osat hieman harvemmassa kuin esim. SM, mutta onhan se samalla maailman hienoin mopedi. Hymy

Vakuutukset on tuota luokkaa, itselläni 186€/vuoteen.
Exportit on hienoimpia mopoja mitä on, mutta tässä tarkoituksessa kun on tarkoitus säilyttää mopoa taivas alla sateen raiskattavana niin suosittelen esim. Äs ämmää tai super sporttia yms joita on vielä suht paljon maailmassa toisin kun noita Exportin kaunokaisia Wink
Itseasiassa kyllä sen mopon saa pois liikennekäytöstä. Menee vaan katsastuskonttorille hoitamaan asian. Kilpi vaan pitää palauttaa ja sen saa taas ajoon kun maksaa liikenteeseenottomaksun ja kilven, muttei tartte katsastaa.

Asia jota ei vakuutusyhtiöt mainosta.
Zuizze kirjoitti:Itseasiassa kyllä sen mopon saa pois liikennekäytöstä. Menee vaan katsastuskonttorille hoitamaan asian. Kilpi vaan pitää palauttaa ja sen saa taas ajoon kun maksaa liikenteeseenottomaksun ja kilven, muttei tartte katsastaa.

Asia jota ei vakuutusyhtiöt mainosta.

tuossakin taisi muistaakseni olla joku raja että jos se mopo on kilvettä esim. yli 3 vuotta se pitää katsastaa uudelleen, mutta en muista mikä se raja oli Hymy
Itselle ei ainakaan puhuttu mistään aikarajasta, kun kyseessä on liikenteestäpoisto (maksoi jonkun 12€).

Toi aikaraja, oiskohan ollut 5 vuotta, on siinä jos poistaa rekisteristä ja viiden vuoden sisällä rekisteröi sen ei tartte katsastaa.
2007 ( en muista kuukautta ja päivää ) jälkeen rekisteristä poistettu mopo voidaan rekisteröidä uudestaan ilman katsastusta mikäli löytyy paperit.
Zuizze kirjoitti:Itselle ei ainakaan puhuttu mistään aikarajasta, kun kyseessä on liikenteestäpoisto (maksoi jonkun 12€).

Toi aikaraja, oiskohan ollut 5 vuotta, on siinä jos poistaa rekisteristä ja viiden vuoden sisällä rekisteröi sen ei tartte katsastaa.

Niin muistelinkin, että siinä joku raja on... Rolling Eyes
Ei ole olemassa mitään aikarajaa mikäli kyseessä toi tavallinen poista ja se tapahtuu vuoden 2007 jälkeen.
"Ei ole olemassa mitään aikarajaa mikäli kyseessä toi tavallinen poista ja se tapahtuu vuoden 2007 jälkeen."


Näin minullekin on konttorilla kerrottu.
Sivut: 1 2