07.02.2012, 3:26
Tervehdys! Aloitan eloni tällä foorumilla sillä ainoalla oikealla tavalla, eli esittämällä kasan (tyhmiäkin) kysymyksiä.
Eli tarkoituksena on aloittaa mopoilu, mutta koska kokemukseni mopoista ja mopolla ajamisesta rajoittuu 10 vuotta sitten zündappilla ajettuun 500m matkaan, katson parhaaksi kysellä hieman asiasta enemmän tietäviltä. Ajatuksena hankkia "käyttö"mopo. Museoikäinen, muttei museokuntoinen, jotta raaskii unohtaa taivasalle, vaikka jonkun kesäsateen ropsauttaisikin. Pohjustetaan vielä sen verran, että vanhojen autojen kanssa olen pelannut jo aikani, joten työkalut kyllä pysyvät jollakin tasolla kädessä, mutta takoitus olisi silti, että mopoilemaan pääsisi ilman rasvaisia näppejä.
1. Onko (kuten oletan) järkevämpää hankkia valmiiksi rekisterissä oleva mopo? Säästyy isommilta kuluilta ja rekisteröinnissä yllätyksiltä, esim. vaihdetut välitykset, paperit, tms(?)
2. Mitä tulee ottaa huomioon mopoa ostaessa? Onko jotain perinteisiä niksejä, joilla voi arvioida mopon kuntoa? Jos nettimotoa on uskominen, niin jokainen myynnissä oleva mopohan on juuri konerempattu.
3. Kiinnostukseni kohteet ovat; Solifer SM/TS, Tunturi Sport/Super Sport, Solifer Export (thermomat tms.) + käytännössä kaikki vanhat mopot, paitsi pappatunturi, se on liian persoonaton. Mitä näistä voisitte suositella? Varaosien saanti yms.
4. Paljonko on liikennevakuutus keskimäärin vanhalle mopolle? (150-200€/v)? Entä toimiiko mopon kanssa sama liikennekäytöstä poisto kuin autoilla, eli talveksi saa vakuutukset pois rullaamasta ilman että tarvitsee keväällä muuta kuin käydä konttorilla näyttämässä rekisteriotetta?
5. Mistä voisin löytää mopon järkevään hintaan? Nettimotossa ja huuto.netissä tuntuvat nuo samat mopot pyörivän, ilmeisesti niin paljon ilmaa hinnassa? Tiedän että piireissä nuo mopot liikkuvat järkevämmillä hinnoilla, mutta mistä minä löydän sen puskaradion?
6. SM:ssä näyttäs olevan kolmea eri mallia runkoa. Jos ei ole nähnyt mopoa, onko kysyminen ainoa tapa selvittää kiertääkö runko moottorin etupuolelta vai ei? Vuosimalleista kun en tuota johtopäätöstä ole pystynyt tekemään. Miellyttää eniten silmää tuo edellä mainittu.
7. Miksi kaikki hiukankin kiinnostavat mopot on toisella puolella Suomea?
Olipas sekalainen sarja kysymyksiä. Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii edes jotain kohtaa valottaa!
Eli tarkoituksena on aloittaa mopoilu, mutta koska kokemukseni mopoista ja mopolla ajamisesta rajoittuu 10 vuotta sitten zündappilla ajettuun 500m matkaan, katson parhaaksi kysellä hieman asiasta enemmän tietäviltä. Ajatuksena hankkia "käyttö"mopo. Museoikäinen, muttei museokuntoinen, jotta raaskii unohtaa taivasalle, vaikka jonkun kesäsateen ropsauttaisikin. Pohjustetaan vielä sen verran, että vanhojen autojen kanssa olen pelannut jo aikani, joten työkalut kyllä pysyvät jollakin tasolla kädessä, mutta takoitus olisi silti, että mopoilemaan pääsisi ilman rasvaisia näppejä.
1. Onko (kuten oletan) järkevämpää hankkia valmiiksi rekisterissä oleva mopo? Säästyy isommilta kuluilta ja rekisteröinnissä yllätyksiltä, esim. vaihdetut välitykset, paperit, tms(?)
2. Mitä tulee ottaa huomioon mopoa ostaessa? Onko jotain perinteisiä niksejä, joilla voi arvioida mopon kuntoa? Jos nettimotoa on uskominen, niin jokainen myynnissä oleva mopohan on juuri konerempattu.
3. Kiinnostukseni kohteet ovat; Solifer SM/TS, Tunturi Sport/Super Sport, Solifer Export (thermomat tms.) + käytännössä kaikki vanhat mopot, paitsi pappatunturi, se on liian persoonaton. Mitä näistä voisitte suositella? Varaosien saanti yms.
4. Paljonko on liikennevakuutus keskimäärin vanhalle mopolle? (150-200€/v)? Entä toimiiko mopon kanssa sama liikennekäytöstä poisto kuin autoilla, eli talveksi saa vakuutukset pois rullaamasta ilman että tarvitsee keväällä muuta kuin käydä konttorilla näyttämässä rekisteriotetta?
5. Mistä voisin löytää mopon järkevään hintaan? Nettimotossa ja huuto.netissä tuntuvat nuo samat mopot pyörivän, ilmeisesti niin paljon ilmaa hinnassa? Tiedän että piireissä nuo mopot liikkuvat järkevämmillä hinnoilla, mutta mistä minä löydän sen puskaradion?
6. SM:ssä näyttäs olevan kolmea eri mallia runkoa. Jos ei ole nähnyt mopoa, onko kysyminen ainoa tapa selvittää kiertääkö runko moottorin etupuolelta vai ei? Vuosimalleista kun en tuota johtopäätöstä ole pystynyt tekemään. Miellyttää eniten silmää tuo edellä mainittu.
7. Miksi kaikki hiukankin kiinnostavat mopot on toisella puolella Suomea?
Olipas sekalainen sarja kysymyksiä. Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii edes jotain kohtaa valottaa!