Soliferia

Täysversio: lyhyet esittelyt foorumilaisita
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Ajattelin, että olisi paikallaan tehdä tälläinenkin. Pistkäkääpä tänne muutama sana omasta harrastuksesta. Minkälaisten vehkeiden kanssa värkkäätte ikä noin suunnilleen jne

Aloitan itse.
Nelikymppinen exporttien kanssa puuhaava tamperelainen. Allekirjoituksessa näkyy kulloinkin työnalla olevat kulkupelit.
Yleensäkkin kiinnostaa mopedit ja niiden historia. Aikoinaan ensimmäinen oma mopo oli -69 exportti jolla ajelin puolisen vuotta kunnes sain kinuttua vanhemmilta super sportin jolla ajelin siihen asti kun sain ajokortin ja siirryin nelipyöräisiin (exportin möin 200 markalla pois Twisted Evil). Sillä suunnalla parivuotta sitten rakentelin rättärin "Vinkku" jolla ajelen kesäisin Dance. Parivuotta sitten iski kipinä myös alkaa värkkäämään mopojen kanssa ja sillä tiellä ollaan. Luultavasti alan keskittymään kuumapääsollehin tässä aikaa myöten. M-107 on jo ihmeteltävänä Nauru.

lopuksi hajanaisia sekavia ajatuksia
Mopo on ratasvaihteinen kaksitahtinen (no ok muutamissa harvoissa tapauksissa 4 tahtinen) moottorivoimalla kulkeva kaksi pyöräinen laite jossa teho välitetään vetävään pyörään ketjulla.
Mopo ei ole variaattori laite eikä siinä ole rungon ulkopuolisia kiinteitä suojuksia. Ainoa hihna mikä mopossa tai oikeammin sen kuskilla on on se joka kiristää päätä toisinaan Nauru
Jännä aiheNaughty
No olen tämmöinen 15v pentu Vieremältä Nauru
Harrastuksiin kuuluu pien viljely tai sitä vois sanoa harraste pien viljelyks Smoke eli siis peltoo pikku läntti pottua ja kauraa kasvaa,sekä tietenkin on kanoja semmonen 10kplNaughty pelto työt tehdään vuosmallin 64 fordson dextalla Mosh sitten on harrastuksena nämä mopedit. Vaikka voin itseäni soliferistiksi väittää ei minulla kuitenkaan ole kuin yks solikka,sitten on näitä kiinan hondatype vehkeitä enempi vähempi. sekä ens kesänä pitäs ottaa cresentti työn alle Dance lisäksi harrastuksiin kuuluu kalastelu joka nyt on jäänyt vähän vähemmälle ajan puutteessaEmbarassed mutta koitetaan paikata talvella mahollisimman paljon pilkillä olemisella. niin ja haluan isona kone urakoitsijaksi tai mekaanikoksi Naughty
Alle nelikymppinen soliferisti pohjois-pohjanmaalta, aikanaan kruisailtu solifer sm-80 mopedilla penska-aika, sen jälkeen mopo makaskin 15-vuotta ulkona kotitalon takapihalla. Se löytyy vieläkin, mutta ei ole ajokunnossa mutta ehkä ens kesänä ajellaan silläkin.

Lisäksi tallisa monen kuntosina TS-82, 2x GT 80, läskitankki automaatti n.vm 76, Trial 79, pv-87 ja kun alkaa tuntuun ettei mopoilu riitä niin sitte ajellaan bmw f800s:llä.

Osaa löytyy jonkuverran varastosta, jotain aarteitakin on hyllyssä..Cool
Joo Jokelassa asustaa tämmönen 33v 2 pienen pojan hullu isä ukko Nauru Pikku poikana sain kokeilla mopoa, se oli monkey,mut 125 rossi yammu vei voiton. Eka moponikin oli 60 cc kawan rossi 10 vanhana sen sain ja kevarin hommasin 17 kesäsenä, nuo 7 vuotta tuli ajettua rossia ja enskaa ja nyt tuossa viime vuonna sit hommasin ekan moponi, solifer sm 79 ja sen jälkeen nämä on vaihtunut. Solikalla ajelin koko talven onnellisesti ja nytkin tallissa lojuu muutama sollen runko, et eiköhän tuo solle tuu joku päivä takas.
Et mopon selässä on tullut nyt vietettyä aikaa 13 vuotta Big grin
Ja näin lopuksi voin tuumata et mopoja rakennan ajamista varten, en säilyttämistä varten ja kunhan keli lämpenee niin risteytän tuon 79 rungon alakehdolla ja puchin tomaatti koneellla cruiseriksi, matka mopoksi, jolla ratsastan auringon laskuun ja toinen rojekti on 2 vaiheilla tunturi tiikeri tai sit bodattu ts solle, kassotaan nyt
4 kymppinen ja neljän lapsen iskä Akaasta...harrastuksena veteraani mopot,enduro ja motocrossi.tällä hetkellä tallissa sm77,sm76,raisu81,husqvarna wr250cc 01 ja suzuki rm 125cc 01.Ensimmäinen moponi oli 70 vuoden speedi ja sitten 76 sm,pappa tunturi 79 jalkavaihteinen ja raisu 81 eli muut on jo tallissa junnu iästä paitsi tuo speedi ja pappis..yritän löytää nekin jos mahdollista sekä exportti kiinnostaa.Talvet menee rakennellessa ja kesät menee ajellessa joka laitteella jonkin verran mitä aika antaa myöten muksujen ja emännän jälkeen.....
Vetelistä päin olen, Ikää 15 vuotta.

Mopoja lähinnä tulee värkättyä vapaa-ajalla, Sisältä Tunturi Tigerin, Solikan ja kaverin kanssa puoliksi tommonen 80 luvun pässinsarvipuolari Honda Monkey.Hymy
Solikka tuli hetken mielijohteesta ostettua, kun semmosta tuli nuorempana haaveiltua, kaveri sano että hänellä olis SM joten pitihän se saada ittelle. Nyt lähinnä olen persaukinen kun kelkka piti saada, Mutta keväällä solikan laitan lopullisesti kasaan.
Siittä tehdä topicin tänne myöhemmin. Että semmonen stoori Cool
45 v. tulee täyteen, ensimmäinen oma (no, vaimon) perintönä saatu '60 Export viime kesänä leimattu. Penskana veljen mopoilla jotain ajellu. Vanhojen rakkineiden perään muutenkin, 400:nen DR Suzuki odottelee kesää.
Viiskymppinen taivaanrannan maalari Salosta. v. 2000 hurahdin uudestaan näihin mopoihin ja nyt niitä löytyy ajokuntoisina ja pahvilaatikossa olevina kymmenkunta. Ajomopona alkuperäiskuntoinen Solifer Speed SM -75 ja työn alla kesällä valmistuva entisöintirojekti Tunturi Automat -82. ps. kauppamatkat hoituu Erkkola MOE-10: llä. Nauru
pps. Joitakin kevareitakin löytyy.Embarassed
Kakskymppinen koneistaja Liedosta ( alkuperä Pohjois-Savo Mosh ). Vähän aikaa ollut mopedit hiljemmalla koulutuksen, kilpailutoiminnan ja ammattiin liittyvien asiahaarojen takia, mutta kipinä on alkanut pikkuhiljaa rätisemään kovempaa. Kiinnostus vanhoihin mopihin syntyi kun isä tuli kotiin Solivieterin kanssa ja sanoi että "Tää on sun mopos sitten kun ikää löytyy.".

Harrastuksina löytyy mopot, piirtämistä, pyöräilyä, pienkoneiden kanssa pelleilyä, pienoismallimoottoreiden suunnittelua, oman cnc-jyrsimen rakentaminen, minimopoilu ja viimeisimpänä kilpailutoiminta koneistajan ammattiin liittyen Cool
Jepjep. Tässä itsestäni vähän tietoa:

Ammatti: Koneistuspaja veljen kanssa (CNC sorvit, jyrsimet ja manuaalivehkeet) + maanviljely
Harrastukset: Mopot ja moottorit ym. koneet ja kapistukset
Opiskelu: Amis metallilinja käyty - 07
Omat ajokit: muutama traktori, solifer sm 83, wv vento -91, mazda bt-50
Ikä: 23
Varusmiespalvelu: Ei ole, polvi paskana. Kävelen kepillä 24/7
Muuta: Ei ole tällähetkellä mitään
Tässä vähän tiatoo
Paikkakunta: Nokia
Ikä: 15
Koulutus: peruskoulu jonka jälkeen tarkoitus hakee ammattikouluun cnc-koneistajaksi
Harrastukset: mopot, kalastus ja metsästys
elikkäs, esittelempä itsenikin tänne foorumille. olen kolmikymppinen jannu sotkamosta. ammattina on talonrakentaja. harrastuksiin on kuulunut jo 7 vuotiaasta lähtien mopot, kevytmoottoripyörät, autot ja la/cb puhelin harrastus.

viime vuosina olen keskittynyt enenpi noihin -70 ja -80 luvun toyota merkkisiin autoihin. nuoruudessani omistin 2kpl sma automaatti ja 4kpl 4 vaihteista sm solikkaa.

tuossa jokunen aika sitten tämä solikka kipinä sytty uudelleen kun varastoja siivoillessa alkoi löytyä auton osien seasta solikan osia. tarkoituksena olis tehdä projektikertomus jossakin vaiheessa tuosta veljen vanhasta läskitankkisolikan raadosta.
Moro!
Olen 16 vuotias julli kymenlaaksosta. Peruskoulu on lusittu ja tällä hetkellä opiskelen ammattikoulussa sähkö asentajaksi. Harrastuksiin kuuluu, hiihtoa, metsästystä ja vaikka mitä muuta kivaa.

Minulla on ajoneuvona CH-Racing ja talvisin raktorilla siirrytään paikasta a paikkaan b. Ja tietysti unohtamatta Solifer sm76:sta jonka isäni on ostanut uutena, itselleen rippilahjaksi. Vuosien varrella solikkaan on tehty vaikka mitä ja käyttöä ollut joka vuonna. Nyt tänä kesänä olen entisöinyt täysin tämän laitteen ja samalla laitettiin myös kilpiin.
No itte olen ylittäny sen 45v rajapyykin et 50v odotella heh!
Hollolasta olen ja penskana ajellu veljeni Speed Thermolla 1967 tääl maalla aina kun satuttii tänne kaupungista tulee.
No veli nouti moponsa pois kun isäukko kuoli muutama vuos sitte,jolloin aloin kasata toista samanlaista lepikkomopoa,ja saatiinhan siihen osiakin JO kiinni!
Kaikenlaista rojua sitä kerääntyykin nurkkiin kun aikansaa elää,toivottavasti joku sitten tajuaa säilyttää edes jotain kun meikästä aika jättää,ettei romumies kaikkea vie sulattoo?