Tänään otin tutkittavaksi tuon kesällä hankkimani 70 rungon.
Moottori ja pyöräthän ovat olleet työnalla jo hyvän tovin.
Hankittaessa näytti tältä.
Tarkempi tutkailu paljasti, että runko on vallanmainiossa kunnossa. Päätinkin tehdä ko vehkeelle käyttöentisöinin. Tänään purin rungon osiksi ja kunnostin jalan sekä hitsasin putken kannatinraudan valmiiksi.
Päivän päätyttyä näytti tältä
Puutelistalla on
Tankin välipelti kohtuukuntoinen
Sisältä siisti lommoton kohtuukuntoinen kromitankki
Kaasukahva ryyppykilkkeineen
vaihdekahva
käyrä
pakoputki
ehjä ei välttämättä kauhean siisti satula
samoin saatesanoin ohjaustanko
Lisäys
Tänään pistin jalkatapit ja jarrupolkimen kuntoon.
Huomasin, että takahaarukan akseliputkessa on rasvanippa. Mahtaako olla tehdas asenteien vai onko joku omista ollut fiksu.
Katsokaapa -70 exportin omistaja omistanne löytyykö tuota nippaa.
Tänään laitoin virtavehkeet kuntoon ja viikonloppuna alkaa kipunan metsäsätys. Jos kaikki menee putkeen niin saatan yrittää koekäyttöäkin.
Tänään oli ohjelmassa kipinän metsästystä.
aloittelin kuitenkin tekemällä tarkoitukseen sopivan pukin.
Laitoin ensimmäiseen virtavehkeet paikoilleen F-37 ja ja aloin säätämään kärkiä.
Ihmettelin, että jopas on tuo mangeetto ikävästi edessä. Säädin sitten kärkivälin ja ihmettelin tovin. Kärjet aukeavat kyllä mutta silloin kiertokanki on sisässä elikkäs pohja meni väärin päin
. Sanoo tilastonikkarit mitä vain mutta kahdes vaitarista valitsee 90% todennäköisyydellä väärän
.
No käänsin pohjan ja koitin uudelleen kiivaana löi kipuna.
Samajuttu M-37 koneelle ja homma menikin ihan hienosti yhtä pientä juttua lukuun ottamatta. MAngeetossa oli jonkin verrna ruostetta ja ajttelin, että otampa ruosteen pois. Terävikka käteen ja hinkkaamaan no sitten kun ensimmäisen keran kurkistin tulosta niin VOI WTTU. MAngeeton sisu täynnä teräsvillaputua. Pitkäsäikeinen sähköäjohtava silppuhan on juuri sitä mitä mangeetossa pitääkin olla. Kirosin hyvän tovin ja sitten putsimaa moskaa pois mangeeteista.
Loppu menikin sitten vaivattomasti ja hyvin tuli kipunaa.
Nyt on tähänkin projektiin käynnistyvä moottori
.
Kaasarissa on jotain hämminkiä vielä, mutta kyllä se siitä korjautuu. Suoraan kun kaataa bensaa luistinpäälle niin hyvin käynnistyy ja käy hetken. Uskoisin, että luistkammion pohjaan suuttimelta tuleva putki on tukossa. Suutin oli lainassa tuosta F-37 motin kaasarista.
Tähän varsinaisesti tuleva pytty pitää porauttaa ja hankkia siihen mäntä seuraavana.
Kahvat menee ruommpelta hakiin ja vaijerit ostoon/tekoon.
Vappuna tämälaite liikkuu siitä lähdetään
Kannattaa siitä kohokammiosta sie pieni reikä putsata sopivalla poranterällä liat poikkee. Sitten pitäis toimia.
Koekäytössä kippasin pensat suoraan kohokammioon
Toki tuokin pitää katsoa seuraavassa vaiheessa jolloin käytän moottoria useamman minuutin.
Tänään tuli tähän projektiin yksi varsin tärkeä osa. Kick start polkimen uusi palautin jousi. Löysin jousen lesjöforsin listalta. Pikkuisen joutui sisempää "väkästä" lyhentämään jotta sai jousen vastakappaleen kiinni akselille. Maksoi noin 25€ mutta on selkästi laadukkaampi kuin orkkis joka on "polvepäällä" hätäratkaisuksi aikoinaan väännetty. Kuitin olen hukannut, mutta laitan jousen numeron tänne kunhan sen kaivelen esille.
ps. samasta paikasta saa engarwin luistijousiakin noin puolella voimakoneen hinnasta
niidenkin numeron laitan kunhan kerkiän. Ostin itselleni noita luitijousia 6 kpl ja ovat 3mm pidempiä kuin orkkiset mutta tuntuvat hyvin toimivan.
Niin oliko tuo paikka Ruotsin maalla? vois itsekkin tilailla, jos sieltä saapi muutakin Expottiin? Laitatko linkkiä tuonne sivulle?
Jaa tämä oli tämmönen jousiliike
minä luulin että joku mopo varaosaliike
Tänään sain kahvat tähän projektiin.
Kohta puoliin pääselin sitten laittamaan nippuun isolta osin.
puuttuu vielä (ajokelpoikseksi saamiseen)
- Käyrä
- pakoputki (toki lmän näitäkin pystyy toki ajamaan )
- pari vaijeria
- mäntä
- ketjut
- "imukaula" (saan lainatuksi toisesta)
toki paljon muutakin tarvitaan enne katsastusta, mutta noiden jälkeen pääsee kokeilemaan ajamista
Oi että odotan sitä hetkeä kun pääsen itsekkin tuolla 64sella suomen maanteitä fiilistelemään
mutta siihen menee vielä kaaaauan
Nyt on tähän vehkeeseen ehjät takasikarit käyrä ja putki
Piakkoin pääsee kasaamaan loppuun. Tosin sylinteri on porattava ja satula hankittava, mutta muuten alkaa olemaan valmista.
Kohtapuoliin on vaijerit paikoillaan ja muutenkin alkaa muistuttamaan jo kulkupeliä
kysyttävää olisi myös
- 11/40 välityksillä kerjun pituus ?
- Pitäskö kaasuvaijerin mennä kahvaa mutteria myöten noin suunnillee ? tuntuu vähän lyhkäiseltä tui vaijeri vaikka oikea pitäsi ollakkin
Eiköhän tällä vielä ennen lumia ajella
Tuo uudestaan sinkitty ja kiillotettu etjarrukilpi näyttää vähän liian uudelta tällaisessa "alkuperäisesti kasatussa" mopossa?