Soliferia

Täysversio: solifer suzuki pv50??
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Tervehdystä vain... on tässä tullu laitettua muutama solikka ja ajattelin nyt laittaa ensiviestin/ kysymyksen tälle palstalle. (nyt menee neitsyys)

työn alla on sm 4v 82-86vm

odottelemassa sma jostain sieltä 76-79 vuosien saatosta.

sitten on tälläinen keltainen ihmetys. tarroissa lukee solifer. tyyppikilvessä solifer suzuki pv50. koneessa pv50.

olen yrittänyt katsella netistä kuvia ja olen löytänyt vain yhden vastaavan.(laitoin kuvan minkä löysin tähän myös, mainoskuva)

ilmeisesti valmistettu 80-luvulla...? osaako joku kertoa tälläisestä lisää? minä vuosina valmistettu jne.
Tuo on Suzuki S (PV:hän on tämä legendaarinen pikkumopo). Eli kun oikeiden Solifereitten valmistus lopetettiin (1986), rupesi tehdas kasaamaan maahantuotuja Suzukin mopoja. Eli tuo ei ole "aito" Solifer enään, tosin sekin määritelmä vähän vaikea, periaatteessahan 60-70 taitteessa olivat nämä Suomalaisimmat Soliferit. Jos tuohon enemmän tietoa tai neuvoja tarvitset, kannattaa kysellä PV-foorumilta.

Siinä lisää infoa tuosta kyseisestä moposta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suzuki_S
Henk kirjoitti:Tuo on Suzuki S (PV:hän on tämä legendaarinen pikkumopo). Eli kun oikeiden Solifereitten valmistus lopetettiin (1986), rupesi tehdas kasaamaan maahantuotuja Suzukin mopoja. Eli tuo ei ole "aito" Solifer enään, tosin sekin määritelmä vähän vaikea, periaatteessahan 60-70 taitteessa olivat nämä Suomalaisimmat Soliferit. Jos tuohon enemmän tietoa tai neuvoja tarvitset, kannattaa kysellä PV-foorumilta.

Siinä lisää infoa tuosta kyseisestä moposta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suzuki_S

Tuo ei ole Suzuki, vaan Solifer Suzuki. Suzukia tuossa on moottori, loppu on Soliferia, kuten Wikipediassakin sanotaan. Toki suuri osa osista on kotoisin alihankkijoilta, kuten kaikissa suomalaisissa mopoissa kautta aikojen. PV50 -merkintä viittaa moottorin tyyppiin, moottori kun oli sama molemmissa malleissa. PV50 taas oli Suzukin valmistama mopo, joka koottiin Suomessa Soliferin toimesta.

Soliferien mallikehitys kulki jotakuinkin näin: Solifer SM > Solifer TS > Solifer TS 50 S > Solifer Suzuki S (ensin kahdella takaiskarilla, sitten monoperällä) > Solifer Suzuki S1. Osaa näistä malleista valmistettiin yhtä aikaa. S1 oli viimeinen Soliferin valmistama mopo, sen jälkeen myyntiin tuli Suzuki TS 50. Se oli kokonaan Suzukin tuote, eikä sen nimessä luonnollisestikaan puhuttu Soliferista mitään.
Kiitoksia vastanneille, auttoi jo hahmottamaan asiaa mukavasti. Ei siltikään mahda hyvin yleinen olla...? Ainakin jos yrittää etsiä myynnissä olevia samanmoisia. Joillakin myyntipalstoilla löytyy kuitenkin osia mutta ei niitäkään paljoa. Pitänee jonakin iltana tutustua ja fiksailla käyntiin, sais hyvän mopon kalareissuille...
Joo ei taida olla enään yleinen kun oon tuommoista etsinyt eikä varsinkaan noin hyvässä kunnossa olevat. Veljellä ollut noita kaksi joskus 2000 luvun alussa varma toiminnalta mutta viritettynä ei meinaa kestää leipoo herkästi
Kyllä se vaan kestää viritettynä kun kaasarin säätää (PV:n konehan se on), tuohan on yksi parhaista paras 2-tahti mopon koneista virittää. Ei mikään vehje leivo kiinni herkästi, sehän on vain säädöistä kiinni. Big grin

Hyvä M-107 kun selvensit!
Mutta meillä oli tuommonen joskus jolla käytiin mopokisoissa oli vähän virinen kone lämpes ja leikkaskiinni aika herkästi kun kovaa mentiin
kaupp1nen kirjoitti:Kiitoksia vastanneille, auttoi jo hahmottamaan asiaa mukavasti. Ei siltikään mahda hyvin yleinen olla...? Ainakin jos yrittää etsiä myynnissä olevia samanmoisia. Joillakin myyntipalstoilla löytyy kuitenkin osia mutta ei niitäkään paljoa. Pitänee jonakin iltana tutustua ja fiksailla käyntiin, sais hyvän mopon kalareissuille...

Aika harvinainen alkaa olla. Mopo-Sportista varmaankin saa vielä osia tähän malliin, esim. tarroja ja rungon osia. Tankin tarroja ei muuten kannata tilata kun ne ei pysy tankissa. Bensahöyryt tulee tankin läpi ja irrottaa tarrat. Sen takia ne puuttuu kaikista. Hyväkuntoista käytettyä osaa alkaa olla vaikea löytää. Esim. ehjää valokytkintä ja sivukatteita on lähes mahdoton löytää.

Ässähän on suomalaisen mopoteollisuuden helmi! Varmasti yksi parhaimmista kaksipyöräisistä mitä suomessa on valmistettu. Mulla on kanssa yksi tämmönen enkä kyllä ikinä hävitä sitä.
sitäpä minä mietin että jostain ois hyvä löytää ehjä sivukate... on vasemmanpuolimmainen ottanut vähän ihteensä. muuten näyttäs ehjä peli olovan. kait tuon jotennii voip "lämpöliimata" kolvilla. eipä tuossa menetä mitään kun jo halki kerran on.