Soliferia

Täysversio: Ledejä solikkaan
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Ajattelin jos oisin laittanu muutaman super-kirkkaan sinisen ledin solikkaan ,niin ajattelin et mitä kaikkea siihen tarvisi ja miltä puolalta otetaan virtaa Nauru
Miten paljon jarruvalopuolalta tulee virtaa? Kun ei jarruvalo ole käytössä niin siitähän sitä virtaa voisi ottaa ettei valot himmenisi yhtään entisestä Nauru

Danke Sehr Smoke
Minimissään ledin kytkemiseksi ei tarvita itse ledin lisäksi muuta kuin etuvastus, jolla ledille menevä virta rajoitetaan sellaiseksi ettei se kärähdä heti mopon käyntiin polkaisun jälkeen. Noita etuvastuksia tarvitset siis yhden kappaleen jokaista kytkemääsi lediä kohden.

Solifer SM:n jarruvalopuolan teho on 5 W eli toisinsanoen virtaa tuosta puolastaa saa maksimissaan n. 830 mA verran. Nuo superkirkkaat ledit tarvitsevat täydellä teholla toimiakseen 20 - 50 mA virran, joten jarrupuolan teho riittää mainiosti useammankin ledin tarpeisiin.

Ongelmaksi muodostuu kuitenkin valopuolan antama jännite, joka vaihtelee kierrosluvun mukaan. Jotta ledi ei kärähtäisi, pitäisi etuvastus mitoittaa puolan antaman suurimman jännitearvon mukaan, mistä taas seuraisi se, että ledi ei välttämättä palaisi ollenkaan silloin kun mopoa käytettäisiin pienemmillä kierroksilla. Eli toisinsanoen mopoon pitäisi asentaa jännitteensäädin, joka rajoittaisi jännitteen esim. 6 volttiin. Tällaiseksi jännitteensäätimeksi käy esim. Suzuki PV -mopossa käytetty malli.

Okei, oletetaan että jännite on saatu rajoitettua 6 volttiin. Mikäli ledin kynnysjännite on 4 volttia (yleinen arvo noilla superkirkkailla ledeillä), saadaan etuvastuksen arvoksi n. 66 ohmia tältä sivulta löytyviä kaavoja noudattamalla. Lähin saatavilla oleva vastusarvo on 68 ohmia, joten sellaisia vaan kysymään lähimmästä elektroniikkakomponentteja myyvästä kaupasta. Ei pitäisi maksaa kuin parikymmentä senttiä kipale.

Sittenpä vaan kytket ledit ja etuvastukset tämän viestin liitteenä olevan kuvan mukaisesti. Kannattaa muistaa, että solikan sähköjärjestelmän antama virta on luonteeltaan vaihtovirtaa, mistä seuraa se, että nuo ledit eivät loista ihan tasaisesti vaan sen sijaan vilkkuvat hyvin nopeaan tahtiin. Käytännössä tuo vilkkuminen on kuitenkin niin nopeaa, ettei sen pitäisi pistää kovinkaan häiritsevästi silmään.
Kiitoksia tästä Cool Ei paljon tuon selvemmin oisi asiaa voinut selittää Hymy elikkäs Jännitteensäätimen haku päälle ja ledien/vastusten ostoon Hymy

Kiitoksia tästä Cool toivottavasti muillekkin rakentelijoille apua tästä Big grin
Eipä kestä Hymy Kerro vaan sitten miten hyvin sait tuon toimimaan, niin pistän tämän ohjeen tuonne wikin kustomointi-osioon.

Tuon jännitteensäätimen avulla myös ajovalojen polttimot kestävä paljon pidempään kuin suoraan puolaan kytkettynä, joten muutakin hyötyä siitä noiden ledien kytkennän lisäksi on.
Juu heti kunhan jännitteensäätimen löytää jostain niin alkaa sitten värkkäämään Hymy

EDIT: Jännitteensäädin tulossa Hymy nyt vaan netistä tilaileen osia kun täältä tuppukylästä on turha edes hehkulamppua ehtiä Nauru
Jees, homma edistyy Hymy Sen verran täydennän vielä tuota ohjetta, että ledin + -napa on se pidempi johdin ja - -napa se lyhempi. Ledit pitää kytkeä oikein päin tai muuten ne eivät toimi. Liitteenä päivitetty versio tuosta kytkentäkaaviosta.

Kuinkas monta lediä muuten meinasit asentaa ja mihin paikkoihin?
Varmaan laitan 2-3 koneen alle tuomaan "thyyning" fiilistä ja yhen valaisemaan bingiä ja PaskaFiltteriä Hymy Sigmankin laitoin yks päivä niin vois siihenki kehitellä jonkulaisen tsydeemin et näkis numerot pimeälläkin Cool

Uusia kuvia Galleriassa Smoke