Ongelma alkoi siten, että alkoi pätkimään kipinä ajossa ja saattoi välillä sammua täysinkin. Sitten vaihtelin tulppia ja toimi aina hetken hyvin, sitten sama juttu... Sitten rupesin kattelemaan ja en ymmärrä missä vika, välillä kipinä tulee, välillä ei.. Voiskohan olla konkka? Vai oiskoha mahollista et sytytyspuolan ja häiriönpoistajan väline johto on löystyny... ?
No vaikka ensi avuksi säädät sytyn kohilleen katot kärjet yms,sekä puolan ja häiriön poisto johon tieteskii katot. Ja jos sittekin mopedi pottuilee niin oisko konkka.
jos ne tulpat kestää vaan hetken ja sitten hajoaa, vika on todennäköisesti konkassa.. kipinöikö kärkien välissä mitenkä?? jos kipinöi konkka on ihan varmaan paskana...
Mut välillä kipinöi ja välillä ei ollenkaan.
Katoin just ni konkan ja puolan väline johto oli konkan päässä ihan paskana.. kiinnitys siis. Sitten Otin puolan irti ja rupesin kattelee ni napsahti kokonaa se rispaantunu kiinnitys pois.. oiskohan vika sit siinä ?
Ee oo iso homma kokkeillakkaan!
Ekana tarkistaisin virtavehkeiden tinaukset ja vaihtaisin sinne uudet varmasti ehjät johdot
Laitetaas tähän ketjuun kun liittyy kuitenkin aiheeseen. Eli tarkotus olis kasata tyhjään aluslevyyn sytytyspuola, kondensaattori ja kärjet.
Katselin tuolta Sepin laittamaa kytkentäkaaviota
http://soliferia.parasiitti.org/keskuste...63#pid4363
Itelle nuo sähköhommat on kyllä ihan vieraita mutta ymmärränkö nyt oikein että voisin kytkennät tehdä esim. seuraavasti:
1. Puolanjohto konkkaan.
2.Kärkienjohto (jousen puolelta) konkkaan
3. Maajohto konkkaan
En ole ikinä kärkiä vaihtanut joten en tiedä montako piuhaa sinne saa ängettyä. Onkohan tossa kärkien asennuksessa jotain muutakin mitä pitäisi erityisesti varoa/huomioida?
Kyllä kaikki johdot vaan tinataan kiinni konkkaan. Eli puolalta se ohut johto, kärjiltä se johto ja sammutuksen maadoitus johto kaikki kiinni konkkaan
niin tselläni on kaikki toiminut.
Täh? maajohto konkkaan??? ei ikinä jos minulta kysytään
itellä ei mene kuin kärjiltä yksi johto konkkaan ja siitä yksi johto puolaan.
Ja näin ollut uudesta asti ja tulee olemaan.
juurikin näin sytytyspuolalta(ohutjohto) ja kärjiltä menee kyllä johto konkkaan, mutta maadotus(tappo katkaisian) johto menee valokatkaisijalle kärkien ruuvin alta siis samasta paikasta kuin mitä konkallekkin menevä johto.
Toimii seuraavasti.
konkka lataa itseensä energiaa kärkien auetessa ja estää näin kipunoinnin kärjissä (tappokatkaisiaa ei ole painettu)
kun tappo katkaisjaa painetaan niin puolan ensiövirta menee suoraan maihin ja estään näin kipunoinin tyystin (eli moottori sammuu)
kärjille tulevat johdot ovat kaikki ruuvin alla joten pikku jakari ja ruuvari riittää kärkien vaihtamiseen.
kärkien vaihtaminen itsessään on varsin simppeli homma. Tosin jos ei ole malli vieressä niin kuvan piirtäminen ja/tai valokuva ei ole haitaksi. Varmistu vain, että kärjiltä tulevien johtojen liittimet eivät kosketa virtapohjaan (maavuoto). Samoin yletöntä ruuvien kiristämistä tule välttää, koska virtapohja on alumiinia. Niin ja muista laittaa mangeeton epäkeskoon ja voitelu tyynyyn vähän vaseliinia niin uudet kärjet eivät kulu niin nopsaan
.
Mulla on kaikissa viisissä sähköissä ollut johdot sillei, että kaikki tulee kiinni vaan kondensaattoriin. Näin on kaikki toiminut niin kuin pitääkin, myös sammutus.
Kai se on sitten makuasia miten ton tekee. Ainakin tuon linkittämäni sähkökaavion mukaan maajohdon voi käsittääkseni liittää joko kondensaattoriin tai kärkiin. Katotaan nyt kumpi on helpompi tehdä. Kiitoksia taas nopeasta avusta!
kärjissä minulla se maajohto tulee kärkiin. vissiin ihan sama mihinkä
joo toiminnallisesti on ihan sama laittaa tappokatkaisijan johdon kärkiin vai konkkaan. Alkuperäisessä rakenteeessa se ainakin exportissa tulee ruuvin alle kärkiin.
Minulle on aina isäukko opettanut että se tinataan siihen konkkaan
Ja sillä ollut Soliferi koko ikänsä, vuosimallin 76 läskitankki