Soliferia

Täysversio: Exportin kahvoista ja vaijereista
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Putsailin eilen kahvat ja kun niitä aloin laittamaan paikoilleen, heräsi pari kysymystä?
- vaihdevaijereiden sijainti tankoon nähden?
- vaihdekahvan asento/paikka valintalevyyn nähden (3-vaihteinen)?
- vaihdevaijereiden oikeat säädöt?
- kaasukahvan toiminta?

Laitoin vaihdekahvan kiinni niin, että molemmat vaihdevaijerit kulkevat ohjaustangon ja kuljettajan välissä. Kun katselin iltasella netistä kuvia, joissain oli kahva laitettu niin, että alempi (etummainen) vaihdevaijeri meni tangon etupuolelta ja ylempi (taaempi) tangon takapuolelta.

Mikä on kahvan oikea asento valintalevyyn nähden 3-vaihteisessa? Työnsin kahvan kiinni niin, että vaihde oli kakkosella ja laitoin kahvan valintamerkin osoittamaan valintalevyn kakkosta. Nyt kuitenkin joidenkin välivapaiden kohdalla kytkinkahva ei palaudu kokonaan.

Miten säädän vaihdevaijerit oikein?

Kaasukahvan sarveen kiinnittyvässä osassa oli alalaidassa muoviosa, jonka alapuolella on jousi. Mikä virka noilla on? Kokeilin kääntää kahvaa kun kaasuvaijeri ei vielä ollut kiinni ja kun tarpeeksi kääntää kahvaa, tuo muoviosa lukitsee kahvan tiettyyn asentoon, mutta vapautus ei onnistu kuin vetämällä kahvaa ulospäin.
Minkä vuoden exportti kyseessä ?

Vaihdevaijerit säädetään siten, että vaihteet menevät päälle kunnolla ja ei kuulu rutinaa vaihtaessa. Ne ovat aika tarkkoja säädöistään, joten kannattaa vähän kerrallaa säätää siitä säätöruuvista. Vaijereita säädettäessä koneesta vaihde vapaalle ja myös kahvasta vapaalle. Vaijerit laitetaan siten, että ne ei hankaa mihinkään. Ja kytkin ei palauta tiettyjen välivapaiden kohdilla, silloin palauttaa ku menee sen valintalevyjen "koloon".

Kaasukahvan alla on luulvasti ryyppynappi.
jos saisi kuvaa kaasukahvasta,ihmetyttää tuo mainitsemasi jousi.
Jönsky kirjoitti:Minkä vuoden exportti kyseessä ?

Vaihdevaijerit säädetään siten, että vaihteet menevät päälle kunnolla ja ei kuulu rutinaa vaihtaessa. Ne ovat aika tarkkoja säädöistään, joten kannattaa vähän kerrallaa säätää siitä säätöruuvista. Vaijereita säädettäessä koneesta vaihde vapaalle ja myös kahvasta vapaalle. Vaijerit laitetaan siten, että ne ei hankaa mihinkään. Ja kytkin ei palauta tiettyjen välivapaiden kohdilla, silloin palauttaa ku menee sen valintalevyjen "koloon".

Kaasukahvan alla on luulvasti ryyppynappi.
-69 vuosimalli. Kaasukahvan alla ei ole ryyppyvipua, pitäisi olla, mutta se puuttuu kokonaan.
Allu94 kirjoitti:jos saisi kuvaa kaasukahvasta,ihmetyttää tuo mainitsemasi jousi.
Tässähän tämä:
[Kuva: t_3367.jpg]

Kun kahvaosa on paikallaan ja sitä siis kääntää tarpeeksi (kaasuvaijerin ollessa irti, vaijerin kanssa ei käänny tarpeeksi), niin jossain vaiheessa tuo muovihimmeli lukitsee kahvan, sen tuntee kahvassa kuinka jousen painama muovi painuu alaspäin ja tämän jälkeen loksahtaa ylös lukiten kahvan. Lukitus ei kuitenkaan aukea kuin vetämällä kahvaosaa ulospäin ja kääntämällä sen jälkeen takaisinpäin (ja tämähän ei tietenkään onnistu sillon kun kaasukahvan lukitusklipsu on ruuvattuna paikalleen). Kai tuolla kuitenkin jokin virka on, koska tuommoinen on kahvaan laitettu.
no joo piti ihan käydä omasta kahvasta katsomassa ei kyllä ollut mitään jousta pelkkä reikä en osaa sanoa kuuluuko sinne jousta kaasu kahva kyllä pelaa itsellä hyvin.
no niin katselin kahvaa aamu silmillä ei siellä ollut sitä muovi levyä.
Kyllä tuokin kahva pelaa, mutta ihmetyttää vaan mikä virka sillä rakenteella on? Joku lienee kuitenkin, koska semmoinen siellä on. Eikä näytä jälkikäteen rakennetulta.