29.05.2011, 16:06
29.05.2011, 16:32
Riippuu ihan mitä kaikkea vaihdettu. Kerroppa se ensin.
29.05.2011, 17:03
mäntä,sylinteri,jotai tiivisteitä,putki melkeen kai kaikki osat
29.05.2011, 17:51
lainattu solifer wikistä:Sisäänajo
Miten suoritan sisäänajon oikeaoppisesti
“Miten paljon pitäisi ajaa sisäänajoa ja mitä muuta pitäisi muistaa sisäänajon aikana?”
Sisäänajoa pitää ajaa vähintään 300 km verran. Käytä bensan seassa 2%-yksikköä enemmän öljyä, eli jos ennen käytit 4% seosta, käytä sisäänajon aikana 6% seosta. Ensimmäisten 200 km aikana pitää ehdottomasti välttää kovia kiihdytyksiä, sekä moottorin turhaa rasittamista esim. ajamalla ajonopeuteen nähden liian suurella vaihteella tai ylipäätään niin, että moottori “booaa”. Älä kiihdytä täysillä, vaan rauhallisesti pikkuhiljaa. Kavereiden kyydittäminen ei tule kysymykseenkään ja nopeutta saa olla korkeintaan 30 km/h.
Kun parisataa kilsaa on jo takanapäin, voit jo alkaa vähitellen ajamaan hiukan kovempaa ja kiihdyttelemään reilummin, mutta älä kuitenkaan aja kovempaa kuin 40 km/h, äläkä edelleenkään kiihdytä täysillä. Muilta osin noudata samoja ohjeita kuin ensimmäisten 200 km aikana. Sitten kun 300 km on viimeinkin saatu ajeltua täyteen, voit katsoa sisäänajon päättyneeksi ja alkaa ajaa mopollasi suht. normaalisti. Voi kuitenkin olla vielä hyväksi välttää maksimaalista rääkkiä vielä seuraavan 50 km aikana, jonka jälkeen voitkin sitten rällätä aivan niin paljon kuin sielu sietää.
Sisäänajo yksittäisen osan vaihdon jälkeen
“Pitääkö minun edelleenkin ajaa 300 km sisäänajoa, jos vaihdoin mopooni vain uudet laakerit tai uuden männän?”
Kyllä pitää, niin turhauttavalta kuin se kuulostaakin.
“… entä pelkkien uusien männänrenkaiden kohdalla?”
Periaatteessa pitäisi, mutta käytännössä joku 100–150 km varmaan riittänee ihan hyvin.
Sisäänajon laiminlyönti
“Mitä tapahtuu, jos jätän sisäänajon sikseen?”
Sisäänajon laiminlyöminen saa osat kulumaan ennätysnopeasti vaihtokuntoon, esim. vastikään porattu sylinteri saattaa mennä väljäksi yhden kesän aikana. Sama koskee myös uudenkarheita mäntiä ja laakereita. oisit vain mennyt solifer wikiin ja sieltä ukk
Miten suoritan sisäänajon oikeaoppisesti
“Miten paljon pitäisi ajaa sisäänajoa ja mitä muuta pitäisi muistaa sisäänajon aikana?”
Sisäänajoa pitää ajaa vähintään 300 km verran. Käytä bensan seassa 2%-yksikköä enemmän öljyä, eli jos ennen käytit 4% seosta, käytä sisäänajon aikana 6% seosta. Ensimmäisten 200 km aikana pitää ehdottomasti välttää kovia kiihdytyksiä, sekä moottorin turhaa rasittamista esim. ajamalla ajonopeuteen nähden liian suurella vaihteella tai ylipäätään niin, että moottori “booaa”. Älä kiihdytä täysillä, vaan rauhallisesti pikkuhiljaa. Kavereiden kyydittäminen ei tule kysymykseenkään ja nopeutta saa olla korkeintaan 30 km/h.
Kun parisataa kilsaa on jo takanapäin, voit jo alkaa vähitellen ajamaan hiukan kovempaa ja kiihdyttelemään reilummin, mutta älä kuitenkaan aja kovempaa kuin 40 km/h, äläkä edelleenkään kiihdytä täysillä. Muilta osin noudata samoja ohjeita kuin ensimmäisten 200 km aikana. Sitten kun 300 km on viimeinkin saatu ajeltua täyteen, voit katsoa sisäänajon päättyneeksi ja alkaa ajaa mopollasi suht. normaalisti. Voi kuitenkin olla vielä hyväksi välttää maksimaalista rääkkiä vielä seuraavan 50 km aikana, jonka jälkeen voitkin sitten rällätä aivan niin paljon kuin sielu sietää.
Sisäänajo yksittäisen osan vaihdon jälkeen
“Pitääkö minun edelleenkin ajaa 300 km sisäänajoa, jos vaihdoin mopooni vain uudet laakerit tai uuden männän?”
Kyllä pitää, niin turhauttavalta kuin se kuulostaakin.
“… entä pelkkien uusien männänrenkaiden kohdalla?”
Periaatteessa pitäisi, mutta käytännössä joku 100–150 km varmaan riittänee ihan hyvin.
Sisäänajon laiminlyönti
“Mitä tapahtuu, jos jätän sisäänajon sikseen?”
Sisäänajon laiminlyöminen saa osat kulumaan ennätysnopeasti vaihtokuntoon, esim. vastikään porattu sylinteri saattaa mennä väljäksi yhden kesän aikana. Sama koskee myös uudenkarheita mäntiä ja laakereita. oisit vain mennyt solifer wikiin ja sieltä ukk
29.05.2011, 18:18
kiitos
31.05.2011, 9:31
muuten pitääkö keulimimisen yritystä/sudittelua,"kuminpolttamista" vältää???
31.05.2011, 13:41
Jätä nuo kaikki ainakin ekaksi 100 kilometriksi. Lisäys tuohon artikkeliin, sisäänajossa pitäisi kuitenkin kiihdytellä myös kaasupohjassa, mutta ei huudattaa yläkierroksille. Jos ajat kokoajan 1/10 kaasulla niin ei sekään tee hyvää.
31.05.2011, 17:51
tosin ihan vakio=matalaviritteisellä solkulla paskarinki tai pari tuskin haittaa.