10.04.2011, 0:06
Elikkä kunnostuksen alla on läskitankki SM, joka on maannut tallin perällä varmaan pian parikymmentä vuotta.Tarkoituksena on pelkkä käyttöentisöinti ja mahollisesti myös rekisteröinti, jos oikein innostutaan. Velipojan kanssa se kaivettiin sieltä esiin ihan sattumalta ja pikkuhiljaa ollaan tässä laiteltu sitä kuntoon aina kun aikaa on löytynyt. Ite rungossa ei ollu paikallaa läheskää kaikkia osia, mutta nurkkien kätköistä niitä on saatu kaiveltua esille. Löytyipä jopa 5-vaihteinen konekin, joka tosin on uudemman mallin SM:stä. Puutteitakin yhä edelleen on, mutta niitä on vähitellen paikkailtu osia tilaamalla ja mahollisesti ite soveltamalla....
Kone oli muuten ihan asiallisessa kunnossa, mutta runkolaakerit olivat aivan palasina sekä vetolaakeri piti hieman ikävää ääntä.Joten uudet laakerit, stefat sekä tiivistesarja riittänee sen kunnostukseen, ulkoisesti kone alkaa jo olemaan ihan riittävän siisti. Hieman viilailtu sylinterikin löytyi ja sen kanssa selvinnee pelkällä hoonauksella. Kaasari on perus Bing, joka oli yllättäen palasina kymmenessä erissä paikassa ja tästä johtuen läheskään kaikkia kaasarin osia ei ollut enää tallessa, mutta osat on jo tilattu.
Runko itessään oli ihan hyväkuntoinen ruosteita, ja muutamaa saumarikkoa lukuunottamatta. Tankki oli kohtuu lommoinen, mutta pakkeli auttanee asiaan. Rungon osat on hiekkapuhallutettu ja niissä ei enää tankin pakkeloinnin lisäksi ole pahemmin maalausta ja muutamaa rälläkän heilautusta kummempaa hommaa. Tosin joitakin osia on tarkoitus käyttää sinkityksessä, joten kokonaisuus on vielä hieman hämärän peitossa. Myös ehjän etulampun puuttuminen voi vielä aiheuttaa ongelmia, koska alkuperäsillä on hintaa pelkäks lampuksi omasta mielestä liikaa, mutta eiköhä siihenki joku ratkaisu löydy. Värit ovat jo melko varmat, mutta kuvat kertovat ne sitten, toivottavasti jo tämän kesän aikana.
Kuvat löytyy linkistä:http://www.motot.net/galleria/kayttaja54406
PÄIVITYSTÄ 21.7.2012
Pitkästa aikaa taas saanut aikaiseksi värkätä mopedia ja jonkun verranhan se on edistyny.. Parhaiten näkee kuvista tuon linkin kautta.
Mutta jos jotakin tässä nyt kertois niin hommat on edennyt aikalailla innostuksen mukaan. Suunnitelmat on kohtuudella pitäneet ja voimakoneen osavarastosta on löytyny kyllä pahimpiin puutteisiin täytettä.
Käyntiin ei vielä ole kokeiltu, tosin se ei toivottavasti vaadi enempää kuin tulpan ja bensaletkun, mutta pitänee oottaa, että saa renkaat alle niin pääsee maholliselle koeajollekin samantien..
Tosiaan kaikki muu on ite värkättyä, mutta penkki on käytetty ammattilaisella, ja sen kyllä huomaa. Todella siististi tehty.
Suosittelen katsomaan kuvat
PÄIVITYSTÄ 10.9.12 [attachment=1071]
Solikkaahan on taas hyvin rauhalliseen tahtiin värkkäilty ja vanteetkin on saatu alle sovitettua, mikä ei tosin ollu nii yksinkertaista kuin sen kuuluis olla.. Mutta ovatpahan paikallaan ja pyörivätkin vielä kohtuu sujuvasti.. Käyntiin saaminen onkin sitte vielä sitä vaille, että imuläpän tappia, joka tulee luistiin, pitänee hieman rälläköidä. Tällä hetkellä jumittaa koko luistin.. Kytkimen toista ``vipua`` kytkinkopasta joutunee kans vähä vääntelemään kun painuu vaijerin läpivientikumia vasten ja näin ollen kytkin luistaa kokoajan.. Kaiken kaikkiaan pikku vikoja, vaatii vaan sen pienen motivaatio puuskan.. KUVIA laittanen piakkoin motot.nettiin lisää.
Kone oli muuten ihan asiallisessa kunnossa, mutta runkolaakerit olivat aivan palasina sekä vetolaakeri piti hieman ikävää ääntä.Joten uudet laakerit, stefat sekä tiivistesarja riittänee sen kunnostukseen, ulkoisesti kone alkaa jo olemaan ihan riittävän siisti. Hieman viilailtu sylinterikin löytyi ja sen kanssa selvinnee pelkällä hoonauksella. Kaasari on perus Bing, joka oli yllättäen palasina kymmenessä erissä paikassa ja tästä johtuen läheskään kaikkia kaasarin osia ei ollut enää tallessa, mutta osat on jo tilattu.
Runko itessään oli ihan hyväkuntoinen ruosteita, ja muutamaa saumarikkoa lukuunottamatta. Tankki oli kohtuu lommoinen, mutta pakkeli auttanee asiaan. Rungon osat on hiekkapuhallutettu ja niissä ei enää tankin pakkeloinnin lisäksi ole pahemmin maalausta ja muutamaa rälläkän heilautusta kummempaa hommaa. Tosin joitakin osia on tarkoitus käyttää sinkityksessä, joten kokonaisuus on vielä hieman hämärän peitossa. Myös ehjän etulampun puuttuminen voi vielä aiheuttaa ongelmia, koska alkuperäsillä on hintaa pelkäks lampuksi omasta mielestä liikaa, mutta eiköhä siihenki joku ratkaisu löydy. Värit ovat jo melko varmat, mutta kuvat kertovat ne sitten, toivottavasti jo tämän kesän aikana.
Kuvat löytyy linkistä:http://www.motot.net/galleria/kayttaja54406
PÄIVITYSTÄ 21.7.2012
Pitkästa aikaa taas saanut aikaiseksi värkätä mopedia ja jonkun verranhan se on edistyny.. Parhaiten näkee kuvista tuon linkin kautta.
Mutta jos jotakin tässä nyt kertois niin hommat on edennyt aikalailla innostuksen mukaan. Suunnitelmat on kohtuudella pitäneet ja voimakoneen osavarastosta on löytyny kyllä pahimpiin puutteisiin täytettä.
Käyntiin ei vielä ole kokeiltu, tosin se ei toivottavasti vaadi enempää kuin tulpan ja bensaletkun, mutta pitänee oottaa, että saa renkaat alle niin pääsee maholliselle koeajollekin samantien..
Tosiaan kaikki muu on ite värkättyä, mutta penkki on käytetty ammattilaisella, ja sen kyllä huomaa. Todella siististi tehty.
Suosittelen katsomaan kuvat
PÄIVITYSTÄ 10.9.12 [attachment=1071]
Solikkaahan on taas hyvin rauhalliseen tahtiin värkkäilty ja vanteetkin on saatu alle sovitettua, mikä ei tosin ollu nii yksinkertaista kuin sen kuuluis olla.. Mutta ovatpahan paikallaan ja pyörivätkin vielä kohtuu sujuvasti.. Käyntiin saaminen onkin sitte vielä sitä vaille, että imuläpän tappia, joka tulee luistiin, pitänee hieman rälläköidä. Tällä hetkellä jumittaa koko luistin.. Kytkimen toista ``vipua`` kytkinkopasta joutunee kans vähä vääntelemään kun painuu vaijerin läpivientikumia vasten ja näin ollen kytkin luistaa kokoajan.. Kaiken kaikkiaan pikku vikoja, vaatii vaan sen pienen motivaatio puuskan.. KUVIA laittanen piakkoin motot.nettiin lisää.