Soliferia

Täysversio: Solifer SM -74 PÄIVITETTY 10.9
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2
Elikkä kunnostuksen alla on läskitankki SM, joka on maannut tallin perällä varmaan pian parikymmentä vuotta.Tarkoituksena on pelkkä käyttöentisöinti ja mahollisesti myös rekisteröinti, jos oikein innostutaan. Velipojan kanssa se kaivettiin sieltä esiin ihan sattumalta ja pikkuhiljaa ollaan tässä laiteltu sitä kuntoon aina kun aikaa on löytynyt. Ite rungossa ei ollu paikallaa läheskää kaikkia osia, mutta nurkkien kätköistä niitä on saatu kaiveltua esille. Löytyipä jopa 5-vaihteinen konekin, joka tosin on uudemman mallin SM:stä. Puutteitakin yhä edelleen on, mutta niitä on vähitellen paikkailtu osia tilaamalla ja mahollisesti ite soveltamalla....

Kone oli muuten ihan asiallisessa kunnossa, mutta runkolaakerit olivat aivan palasina sekä vetolaakeri piti hieman ikävää ääntä.Joten uudet laakerit, stefat sekä tiivistesarja riittänee sen kunnostukseen, ulkoisesti kone alkaa jo olemaan ihan riittävän siisti. Hieman viilailtu sylinterikin löytyi ja sen kanssa selvinnee pelkällä hoonauksella. Kaasari on perus Bing, joka oli yllättäen palasina kymmenessä erissä paikassa ja tästä johtuen läheskään kaikkia kaasarin osia ei ollut enää tallessa, mutta osat on jo tilattu.

Runko itessään oli ihan hyväkuntoinen ruosteita, ja muutamaa saumarikkoa lukuunottamatta. Tankki oli kohtuu lommoinen, mutta pakkeli auttanee asiaan. Rungon osat on hiekkapuhallutettu ja niissä ei enää tankin pakkeloinnin lisäksi ole pahemmin maalausta ja muutamaa rälläkän heilautusta kummempaa hommaa. Tosin joitakin osia on tarkoitus käyttää sinkityksessä, joten kokonaisuus on vielä hieman hämärän peitossa. Myös ehjän etulampun puuttuminen voi vielä aiheuttaa ongelmia, koska alkuperäsillä on hintaa pelkäks lampuksi omasta mielestä liikaa, mutta eiköhä siihenki joku ratkaisu löydy. Värit ovat jo melko varmat, mutta kuvat kertovat ne sitten, toivottavasti jo tämän kesän aikana.

Kuvat löytyy linkistä:http://www.motot.net/galleria/kayttaja54406

PÄIVITYSTÄ 21.7.2012

Pitkästa aikaa taas saanut aikaiseksi värkätä mopedia ja jonkun verranhan se on edistyny.. Parhaiten näkee kuvista tuon linkin kautta.

Mutta jos jotakin tässä nyt kertois niin hommat on edennyt aikalailla innostuksen mukaan. Suunnitelmat on kohtuudella pitäneet ja voimakoneen osavarastosta on löytyny kyllä pahimpiin puutteisiin täytettä.
Käyntiin ei vielä ole kokeiltu, tosin se ei toivottavasti vaadi enempää kuin tulpan ja bensaletkun, mutta pitänee oottaa, että saa renkaat alle niin pääsee maholliselle koeajollekin samantien..
Tosiaan kaikki muu on ite värkättyä, mutta penkki on käytetty ammattilaisella, ja sen kyllä huomaa. Todella siististi tehty.
Suosittelen katsomaan kuvat Nauru

PÄIVITYSTÄ 10.9.12 [attachment=1071]

Solikkaahan on taas hyvin rauhalliseen tahtiin värkkäilty ja vanteetkin on saatu alle sovitettua, mikä ei tosin ollu nii yksinkertaista kuin sen kuuluis olla.. Mutta ovatpahan paikallaan ja pyörivätkin vielä kohtuu sujuvasti.. Käyntiin saaminen onkin sitte vielä sitä vaille, että imuläpän tappia, joka tulee luistiin, pitänee hieman rälläköidä. Tällä hetkellä jumittaa koko luistin.. Kytkimen toista ``vipua`` kytkinkopasta joutunee kans vähä vääntelemään kun painuu vaijerin läpivientikumia vasten ja näin ollen kytkin luistaa kokoajan.. Kaiken kaikkiaan pikku vikoja, vaatii vaan sen pienen motivaatio puuskan.. KUVIA laittanen piakkoin motot.nettiin lisää.
Jos moposta tulee yhtä komee kuin moottori jo on, niin hieno tulee!
Mistä päätellen muuten -74?Shocked Ainakin on loppuvuodelta koska on tolla isolla työkalulokerolla. Ekoissa -74:ssa oli samanlainen pieni työkalulokero kuin 4-speedeissä.Razz

Hyvää jatkoa projektille...
Kiitoksia, ainakin tarkoitus olisi tehä kerralla kunnolla! Itse en oo mikään asiantuntija näiden kamppeiden kanssa ja vuosimallista ei ole tarkkaa tietoa, mutta olis tarkoitus varmaan hommata paperit tähän vielä jos mahollista nii eiköhän se sieltä selviä viimeistään.. Varmaan jo pelkästä runkonumerosta sais selville vuosmallin, mutta en oo siihen perehtynyt.. Vois tähän vielä lisätä, jos jollakin pyörii nurkissa käynnistinpolkimen liitin kappaletta tai muuta pientä hilua niin voisi laittaa viestiä.. Olen koittanut osia metsästää, mutta tuntuvat olevan välillä tiukassa
Joo kylläpä se kannattaa tehä kerralla kunnollinen niin ei tartte montaa kertaa tehä huonuaHymy
Päivitetty ekaan viestiin
Hieno soliferi on tekeillä vaikka itse arvostan enemmän originaalia. Varsinkin penkistä ten points! Hymy
Tarkotuksena onki ollu tehä jotain ``normaalista`` poikkeavaa.. Nauru Eli kokeilla miten vanhoja osia pystyy hyödyntämään mahdollisimman monipuolisesti. Ja muuten yrittää pitää ilme alkuperäisenä, mutta jotain omaakin sotkea sekaan.
Todella hieno Soliferi tulossa! Sylinterin kannen kun vaihdat ehjään alkuperäiseen niin namHymy Tähän sitten ehdottomasti valkosivurenkaat!
No tulee sentään käyttöön ja kuntoon.
Mutta pitkä miinus että ee oo orkkis väreissä.
Kerralla olisi sama ollut tehä vakioksi...
No eiköhän noita täysin entisöityjä löydy jo melkein joka jannulta. Hienoa että joku uskaltaa "tuunata" näitä tyylillä, niitä huonosti tuunattuja löytyy aivan liikaa...
Tällainen huolella ja siististi tehty tuunaaminen sallittakoon...
Tarkotus tosiaan oli heti alusta asti, että mitään täysin alkuperäistä ei lähdetä hakemaan, mutta siltikään mihinkään mahottomuuksiin ei sorruta.... Ja tavoite on vielä pitänyt ainakin meidän mielestä.
Alkuperäinen olis kyllä omastakin mielestä siisti, mutta osapuutteet oli sen verran suuret, että ei ollut oikein innostusta alkaa hommailemaan niin paljoa alkuperäisiä osia, vaan niilläkin resursseilla pyrkiä hieman tekemään jotakin vähän erilailla. Hymy
Ehjä kansi olisi kyllä poikaa, ja toivottavasti vielä joskus semmonen pyörästä löytyy, tarjota saa, jos ylimääräisenä pyörii kohtuu hintaan.
Tällä hetkellä työn alla on vanteiden kunnostus, ja niihinkin koitetaan saada vähän erilaista näköä alkuperäseen verrattuna, tarkotus olisi kuitenkin saada pyörä suurinpiirtein kasaan tässä seuraavan parin kuukauden aikana..
Kiitokset kaikista mielipiteistä!
Laita leveämpi vannekehä taakse? Ja toi lämpörauta ehdottomasti kromiseksi Niin ja sitten vielä laita tähän sellainen pisaran mallinen etuvalo kuten 4-Speedissä? Hymy [Kuva: t_816.jpg]
No pitää ruveta hinkkaamaan lämpörautaa, ja kokeilla miltä se näyttää kiiltävänä.. Hyviä ideoita täällä lentelee ja varmasti harkintaan menee ainakin osa.. Hymy Tuo pisaravalo kuulostas iha hyvält ja vois tässä tutkailla löytyykö mistää tallin nurkista mitään sinne päinkään..
Miltähän tällainen näyttäisi tuossa: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Au...sic-42534/ ?
Sivut: 1 2