Soliferia

Täysversio: Vauhtipyörän kiinnitys
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Vauhtipyörä oli päässyt pyörähtämään akselillaan ja tästä syystä solifer sm -83 lakkasi käymästä. Nyt vikaa korjatessani totesin, että vauhtipyörän akselin urassa oli selvät ja n 5mm pitkät liikkumajäljet kampiakselissa olevan tapin kohdalla.

Kysymykseni kuulukin, että puuttukohan koneestani vauhtipyörän kiilatappi 1020-0048. Kampiakselissa on pieni millin korkuinen tappi pystyssä kuten sivujen http://users.utu.fi/anpaja/mopo/opas/pur...index.html
kuvassa fig 169: Kampiakseli magneeton puolelta.
Onko kiilatappi juurikin tämä pieni tappi vai kuuluuko vauhtipyörän uraan joku kampiakselista irrallinen kiila?
Se on se tappi, mutta se on ilmeisesti sinulla katkennut. Itsellä kävi sama. Vanha pitää repiä tai porata irti ja uusi tilalle (se on todennäköisesti erittäin tiukassa). Itse korvasin sen juuri sopivalla pop-niitin pätkällä. Jos käyt poraamaan, kannattaa katsoa että menee suoraan ja juuri oikeankokoisella terällä.
se tappihan on sitten vain kohdistamista varten,sen ei kuulu pitää vauhtipyörää paikallaan.Eli jos kartiot on huonoja niin tulee asiaa osakauppaan tai koneistamoon.
Ok, kiitos hyvät herrat.
Ihmettelinkin jo miten sellainen pikkuinen tapin pätkä voisi mitenkään pitää vauhtipyörän kokoista mötikkää paikallaan. Kampuren kartio ei ole todellakaan aivan optimaalisesti sopiva vauhtipyörän kartion kanssa, vedin lukitusmutterin riittävän tiukalle ja nyt vain toivotaan että kestää - kesti tänään jo 10km. Pöydällä tällä hetkellä oleva varakone pitää koota tältä osin siis huolella.