Juuri hommaamallani mopedilla näyttäisi olevan lämpöongelmia.
Eli tässä kun olen ajanut pieniä lenkkejä niin loppupuolella lenkkiä moottorin veto heikkenee (ei tahdo nousta mäkeä ylös, booaa vaan) ja samalla moottori meinaa sammua. Kuumana ei myöskään tahdo käynnistyä muuta kuin työntämällä. Tulpanhattu alkaa myös sulamaan tulpan ympärille.
Olisko jollain vinkkiä mistä moinen ylikuumeneminen voisi johtua?
Moottorissa on kyllä sellainen "erikoisuus" että kansi ja sylinteri näyttäisi olevan eriparia. Eli Expressin kansi ja thermomatin sylinteri (sylinterin kyljessä termostaatti).
[
attachment=413]
[
attachment=414]
No enhän minä näistä ihan liikaa tiedä, mutta voisi luulla että se on tuosta termostaattisylkästä kiinni, kun se ei ole ihan ajoviimajäähdytykseen suunniteltu (tuossa vissiin jokseenkin pienemmät rivat kun expressin vakiosylinterissä)?
Entä onko moottorissa tarpeeks öljyä, ja minkäsprosenttinen sekoitus sulla on?
Kiitos vastauksesta, tuota thermomatin sylinteriä minäkin epäilen.
Tuolta VMPK:sta laitettiin myös jos vika voisi olla öljymäärässä tai pakoputkessa. Noh, vaihdoin toisen pakoputken (puhtaampi) ja valmissekoiteen (2%) vaihdoin 4%:seen bensaan. Valitettavasti nämä ei tuottanut muutosta. Täytyy vielä kokeilla eri tulppaa joka ei olisi niin kuuma ja ehkä nostaa tuota öljymäärää...
Tosin tuo kuumeneminen alkaa jo n. 5 min lenkillä eli mahtaako tuossa nyt olla jotain konkreettisempaa pielessä...?
Tässä liitteenä vielä paremmat kuvat, ilman noita moottorinsuojapeltejä.
[
attachment=415]
[
attachment=416]
Mikäs tulppa sinulla siinä on muuten? Ootko kattonu magneetton sisälle jos sieltä löytyis mitään näkyvää häikkää?
Mutta jos sulla löytyy joku sopiva sylinteri tuohon niin voithan sitä aina kokeilla jos alkais käydä vähän kylmemmin.
Näin ohimennen voisin kysyä että onko tietoa mikä värikoodi tuossa sinisessä värissä on? Olis meinaan tarvetta juuri tuolle omaan '61 exporttiin.
Tervehdys! Tässä onkin jo aikaa vierähtäny. Valitettavasti en tiedä värin koodia. Tokkopa tuokaan alkuperäinen on, näyttäisi olevan spraypullon jäljiltä...
Tulppana on nyt NGK BP9HS eli kyllä tuon tulpan pitäisi jo lämpöä luovuttaa aikalailla. Öljyn määrä on jo 6 %. Vielä käy kuumana kuin kiuas. Enempää en ole vielä ehtinyt ihmettelemään, pitänee taas perehtyä paremmin syksymmällä...
Moi, tuki hommattua 61export ja siinä täysin samat oireet. Löysitkö ongemaan ikinä ratkaisua?
500metrin ajon jälkeen alkaa käymään niin kuumana että thot katoaa ja savu vaan nousee pytystä. Kokeiltu on 6% seosta. kone on edellisen omistajan toimesta täysrempattu. Antakaa vinkkejä kokeneemmat
Stefat vetää ilmaa sisään ja kone käy laihalla? Tiivisteet voivat vuotaa muutenkin, esim pytyn ala tiiviste
Onkohan täys remontissa porattu pytty? Koneistaja jättänyt liian tiukat välykset pyttyyn ja nyt leikkaa pienestäkin lämmöstä kiinni?
Oletko käyttänyt koneen auki? Jos myyjä onkin ollut koijjari ja mäntä onkin tuhannen päreinä? Tulpan lämpöarvolla ei pitäisi vielä tuolla matkalla olla mitään merkitystä.
Mitenkäs sytytyksen ajoitukset?
Yksinkertainen ihmisten kasaama kone, ei siihen kummoista vikaa voi tulla.
Mutta tervetuloa Soliferiaan näin moderaattorin puolesta!
Ongelma poistui laittamalla 6% seoksen ja vaihtamalla sisäänajo suuttimen 60?.