Soliferia

Täysversio: Tehot puuttuvat
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.

Osaisiko kukaan antaa vinkkejä seuraavanlaiseen ongelmaan.

Eli mopo on -82 TS-50, kone on vakio lukuunottamatta laskettua kantta.
Kaasari on 11mm bing, putki on vakio yms yms. Bingiä on sen verran tuunattu että siinä on säätösuutin.

No kuitenkin. Mopo lähtee kylmänä ekalla käyntiin, kuten myös pannu kuumana. Mopo käy todella hyvin tyhjäkäynnillä, jopa 1200rpm vielä käy ihan tasaisesti eikä sammu. Kierrokset nousevat ja laskevat nopeasti kun kaasuun koskee (eli ei vuoda ilmaa), ja kaikki muutenkin tuntuu toimivan täydellisesti - vasta sitten kun lähtee liikkeelle niin huomaa tehokadon korkeilla kierroksilla. On kuin koneesta puuttuisi täysin vääntö.
Mopo kulkee max 40km/h (ennen laskettua kantta kulku 50km/h) ja aina kun vääntää kaasun täysille niin mopo aina empii hetken ja lähtee vasta sitten. Kun ajaa kaasu pohjassa, niin mopo mooailee kokoajan ja tuntuu kuin että jättäisi aina sytytyksiä välistä. Sytytykseen ei ole koskettu, ja tulpanhattu ja tulppa on vaihdettu juuri uusiin. Aikaisemmin kone kiersi 6400rpm, nyt maksimissaan 5500rpm (siinä on digitaalinen kierroslukumittari)

Ainoa mikä muuttui viime kerrasta oli se että kansi on tosiaan laskettu (ei vuoda) ja tiiviste on vaihdettu uuteen litteään malliin.

Sellainen tuli mieleen, että kannessa näytti olevan sisällä palotilassa pieniä kolhuja/metallipiikkejä, eli sillä on joskus leivottu kone kiinni. Voisivatko nämä pienet nokareet jotenkin lämmetä liikaa ja aiheuttaa ennenaikaista sytytystä tai jotain muuta mystistä?

Kun ajaa kylmänä tai kuumana, niin säätösuuttimen vääntäminen ei myöskään auta mitenkään ongelmaan. Kun vääntää liian köyhälle, niin mopo mooaa, ja kun rupeaa hiljakseen rikastamaan, niin se rupeaa toimimaan kokoajan paremmin, kunnes sitten yhtäkkiä tukehtuu täysin.

Kaasari on myös avattu ja putsattu täysin juuri.

Apuvah? Voiko tuo laskettu kansi aiheuttaa tuon sekoilun vai mistä voisi olla kyse?

Kiitos mahd. avusta Hymy.

Ootko kattonu ettei ilmanputsari ja pakoputki ole tukossa?

Koitin ilman ilmanputsaria, ja pakoputken ei _pitäisi_ olla tukossa, ihan mukavasti sieltä tavaraa pöllähtelee.


Otin vielä varmuudeksi äänenvaimentajan perästä pois ja laitoin vapaan putken siihen. Irroitin kannen ja hioin/kiiloitin sisältä kaikesta karstasta, oli näemmä hieman epätasaisesti palanut seos.

Nyt se toimii paremmin, mutta vieläkin on sellaista vaivaa että jos painaa kaasun pohjaan, niin se tosiaan miettii hetken ennenkuin lähtee ja mooahtaa ennenkuin saa järjestä kiinni.
Jos väännän säätösuutinta reilusti plussalle, se kyllä lähtee heti mutta rupeaa melkein välittömästi nelistämään.
Auttaisiko tuohon neulan kohotus?

Muuten kone kyllä käynnistyy ja käy aivan epäinhimmillisen hyvin. Kone täysin kylmänä (yön yli maanneena) lähtee käyntiin kun laiskasti painaa käynnistyspolkimesta ja käy kuin kello eikä sammu vaikka miten alas laskisi tyhjäkäyntiä. Myös kuumana kone lähtee aivan ilmiömäisesti käyntiin, eli selkeesti on seos kohdallaan (tulppa on vaaleanruskea). Tuo hetkellinen mooaaminen *ituttaa Hymy.
Se kun sitä ei aikaisemmin tehnyt, niin mietin että mikä ihme on voinut muuttua.

~/S
Saattaa olla, että puristukset ovat menneet kannen laskemisessa liian suuriksi ja se aiheuttaa kiihdyttäessä ns. nakutusta. Kokeile ostaa korkeaoktaanista bensaa ja katso toimiiko mopo paremmin sillä. Toinen vaihtoehto on alentaa puristuksia pistämällä kannen ja sylinterin väliin ylimääräinen/paksumpi tiiviste.

Jos saat mopon kiihtymään ja kulkemaan ihan normaalisti noilla toimenpiteillä, niin silloin ei auta muu kuin käyttää jatkossakin korkeaoktaanista bensaa tai ylimääräisiä tiivisteitä. Tuo nakutus ei nimittäin pidemmän päälle tee hyvää moottorin kunnolle.
paljon mahdollista myös että seokset ovat persiillään. ainakin omassa yksilössäni oli säätiskän 1/4 asennon sisällä se alue missä se suostui käymään. vähän kun meni yli tai ali niin se oli sitä 30kmh. Eli seos kohdalleen ja menoksi!
kaihis kirjoitti:paljon mahdollista myös että seokset ovat persiillään. ainakin omassa yksilössäni  oli säätiskän 1/4 asennon sisällä se alue missä se suostui käymään. vähän kun meni yli tai ali niin se oli sitä 30kmh. Eli seos kohdalleen ja menoksi!

Prkle se on tuon tomoksen säätäminen yhtä tarkkaa puuhaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä. Pitääpi nostaa neulaa ja kokeilla uudestaan säätöjä.

~/A


Noniin. Otin ja nostin kaasarin neulaa yhtä numeroa ylöspäin, ja nyt se on niin ylhäällä kuin sen vain saa, ja näyttäisi toimivan paljon paremmin. Ei enää mooaa kun vääntää hanikan pohjaan Hymy.

Itsellä oli pelkkiä ongelmia kun Solkku oli kuristettu kulkemaan sen alle 45. Aina oli jotain ongelmaa käynnistyvyydessä, kiihtyvyydessä ja nelisti välillä ja välillä ei. Nyt kun on peeveen Luhao, 2,5mm laskettu kansi jne. niin ei mitään ongelmia missään suhteessa tai millään kierroksilla. Ainoo vaan ettei taho pysyä tyhjäkäynnillä kuin kymmenisen sekuntia itekseen eli siis joutuu kaasuttelemaan.

Paljonko muuten laskit sitä kantta? 2,5mm on semmonen yläraja jota ei kannata ylittää. Ja ite ainakin käytän 98 bensaa koska nakutusvaara on korkeilla puristeilla aina olemassa.
Specialisti kirjoitti:Itsellä oli pelkkiä ongelmia kun Solkku oli kuristettu kulkemaan sen alle 45. Aina oli jotain ongelmaa käynnistyvyydessä, kiihtyvyydessä ja nelisti välillä ja välillä ei. Nyt kun on peeveen Luhao, 2,5mm laskettu kansi jne. niin ei mitään ongelmia missään suhteessa tai millään kierroksilla. Ainoo vaan ettei taho pysyä tyhjäkäynnillä kuin kymmenisen sekuntia itekseen eli siis joutuu kaasuttelemaan.

Tämä tosiaan on hassua, koska mulla taas toi käy aivan järjettömän vakaasti. Se siis todellakin käy jopa 1500rpm tyhjäkäynnillä täysin tasaisesti. Kun kaasuun koskee niin se reagoi välittömästi, mutta tosiaan yläkierroksilla se rupesi sitten nylkyttämään

Specialisti kirjoitti:Paljonko muuten laskit sitä kantta? 2,5mm on semmonen yläraja jota ei kannata ylittää. Ja ite ainakin käytän 98 bensaa koska nakutusvaara on korkeilla puristeilla aina olemassa.

En itsesiassa itse laskenut kantta yhtään, vaan kun tilasin uuden kannen MC-Scatteriltä, oli se valmiiksi hiottu aivan pohjia myöten loppuun. pieni muutaman millinosan reunus siihen on jätetty tiivistettä varten. Koitin aluksi tiivisteenä 0.5mm paksua itseleikattua tiivistelevyä, mutta se muuttui hyvin rapeaksi ensimmäisen käynnistyksen jälkeen. Vaihdoin solikan omaan tiivisteeseen, siihen mikä tulee alkuperäisen tiivistesarjan mukana (eli se missä on se metallireunus).
Mutta siis tosiaan kansi on laskettu aika lailla loppuun.

~/S