Soliferia

Täysversio: männänrengas
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Onko pahaki juttu ,jos toinen männänrenkaista menee poikki ? Confused
No katkennut rengas voi lähteä liikkeelle ja menmnä männän ja sylinterin väliin ja aiheuttaa kiinnileikkautumisen. Hyvällä tuurilla pätkät lentävät vain pakoputkeen. Jokatapauksessa ota pytty irti jos m-rengas on katkennut ja vaiha uusi mäntä/m-renkaat tai jos kone on jo väljä niin vie porautettavaksi.
Oli muuten näkemisen arvonen ilme faijala, kun otettiin vuos takaperin soliskan pytty auki Razz Ylempi männänrengas tipotiessään, mäntä ihan naarmuilla ja palojakin siitä oli irronut. Pyttykin armottoman väljä mutta naarmuton, kummasti se silti keräsi huippuja 40km/h. Tosin  ylämäkeen joutu tiputtamaan ykköstä ja vastatuulessa jaksoi vetää kakkosella Big grin
niin ja kun niitä mäntiä ronklaatte niin laitaakaa ne tapin lukitus sokat kunnolla kiini. Ei ole kiva kun pytyssä on 2 mänän mittasta 1mm syvää naarmua.
Itselläni kävi kerran talvella niin, että koneesta kuului yhtäkkiä sellainen kosahdus ja moottori meni kokonaan jumiin. Olin 100% varma, että männänrenkaat olivat menneet poikki, mutta totuus olikin sitten jotain aivan muuta:

[Kuva: autszq9.th.jpg]
oho kampiakseli poikki ja mäntä lohennu mites noin pääsi käymään?
Moottorin yläkerran vauriot on Tomoksessa kyllä varsin harvinaisia, jos kone on mitoissaan eikä pahasti fiilailtu. Oliko Piibiin Solkussa seokset laihalla tai männällä ajettu liian paljon?

Yksi mahollisuus on kyllä, että männäntapin laakerihela on pyörähtänyt niin, että öljyreikä ei ole kohallaan ja leikannut tapista kiinni jolloin tietty katkaissut kietarin->kietarin pää hajottanu männän. Omasta vanhasta orkkiskampurasta oli kans laakerihela pyörähtäny kietarin yläpäästä ja oli suoranainen ihme, ettei ollut leikannu kiinni. Hymy
Seokset oli kyllä kohdallaan, mutta mäntä ja sylinteri olivat tuossa vaiheessa jo aika väljiä. Laakeritkin olivat jo päässeet menemään sen verran huonoon kuntoon, että olin jo joka tapauksessa suunnitellut tekeväni seuraavana viikonloppuna mopolle täydellisen konerempan.
kaihis kirjoitti:niin ja kun niitä mäntiä ronklaatte niin laitaakaa ne tapin lukitus sokat kunnolla kiini. Ei ole kiva kun pytyssä on 2 mänän mittasta 1mm syvää naarmua.

Miten ne saa helposti kunnolla uriin..?
Irroittaminen kävi helposti "pihdeillä sokastakiinni ja vastapäivään vetäen", mutta pakoileen laittaminen tuntuu olevan vaikeampaa, sokkaa vääntelemättä.


Tässä ensimmäistä kertaa tuli tarvetta irroittaa sylinteri, kun Solkku lämppäsi 2 kertaa 13km matkalla +26C. Moottorikoneistamolla syyksi paljastui liian pieni välys(edellinen omistaja porauttanut..)
otat sella set pihdit mitkä kapenee kärkiin päin ja ne puristus pinnaltaan tasaset sit vaa paina sokat paikalleen pihtien puristuksen avulla ja avotNauru vähä ehkä vaikee ymmärtää tosta tekstistä mut kuitenki