Soliferia

Täysversio: Solifer SM Automaatti
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Hei,

Aina välillä on tullut Soliferiaa luettua, riippuen solifer-kuumeen määrästä, mutta nyt ajattelin rekisteröityä ja kirjoittaa pienen tarinan.

Eli olen haaveillut omasta Soliferista jo muutamia vuosia, mutta aina olen tullut järkiini ja jättänyt "sen huippukuntoisen ja kalliin" soliferin ostamatta. Sinänsä vähän kaduttaa, sillä tuntuu noiden hyväkuntoisten hintojen vaan nousevan vuodesta toiseen. "Minulla" olisi mummolassani Solifer SM Automaatti, ihan tuollainen läskitankki 70-luvulta, mutta se on surkeassa kunnossa. Solifer on isoäitini isän uutena ostama, jolla hän ehti ajaa muutamia vuosia ennen kuolemaansa. Siitä mopo siirtyi käyttöön tädilleni, joka kulki sillä "pahuuden" teille Wink
Sen jälkeen sillä on ajanut minä ja muutama serkkuni rallia pitkin mummolan lähimetsiä, peltoja, metsäteitä ja hiekkamonttuja. Minun ja serkkujeni rankaisu pitkin metsiä on tehnyt tehtävänsä ja SM ei näytä enää uudenveroiselta. Osia pitäisi hommata niin paljon, että jotenkin se valmiiksi jonkun muun kunnostama hyväkuntoinen solifer on tuntunut fiksummalta vaihtoehdolta. Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut:
1) Nähtävästi olen aika pitkälle kesän tekemättä mitään, joten aikaa olisi
2) Rahaa ei kyllä ole, mutta nyt on aikaa etsiä niitä osia projektiin halvimmasta mahdollisesta paikasta, joten toivoa on saada solikka kuntoon kohtuullisella rahamäärällä
3) Isoäitini kuoli tuossa keväällä, joten samalla projektin ohessa voin käydä pitämässä isoisälleni seuraa

Kävin tuossa viikko sitten mummolassani ja törmäsin Soliferiin tallissa. Surullisen näköinen pölyyn peittyneenä, mutta ajattelin pestä sen ja tehdä kuntokartoituksen. Puutteita löytyi iso lista:

Isompaa/tärkeämpää hommaa:
-Ruostetta, melkein koko mopon maalaus edessä. Kromitkin aika huonossa kunnossa, mutta sille en oikein mahda mitään.

-Jarrut eivät tunnu oikein tehoavan (ja säädöt aika maksimissaan). Jarrut varmaan aivan loppuunkulutetut.

-Etuiskareissa tuntui olevan enää jouset jäljellä. Muutamia vuosia sitten kun viimeeksi ajoin tuolla, niin muistelen kyllä etupään olleen ihan kunnossa. Kaipa öljyt tulleet pihalle.

-Jos muistan oikein, niin nuoremmat serkut särkivät vaihdelaatikon. Voisi ostaa vaikka pytyn ja laatikon jos jostain löytyy. Automaatit vaan harvinaisempia.

-Penkki aivan paskana. Suvusta löytyy uuden nahkan tekijöitä, mutta satulan runkokin aivan umpiruosteessa.

Pienempää hommaa:

-Lokareista puuttuu roiskeläpät ja kiinnikkeet enemmän tai vähemmän rikki.

-Takakumi ihan sileä

-Ohjaustanko umpiruosteessa ja käsitupit päistä rikki.

-Etulampun lasi puuttuu

-Vaijerit pitää uusia melkein kaikki

-Seisontajalka puuttuu ja kiinnikkeet rungosta rikki, pikkuhomma hitsillä, mutta melkein tuosta pitäisi aloittaa.

-Rattilukon avaimet toki kadonneet jonnekin.


Lisääkin vikoja varmasti on, mutta nuo nyt tuli huomattua ja tuli tätä kirjoittaessa mieleen.

Nyt olisi soliferian tietäjille muutama kysymys:

1) Onko tuon ottamiseksi projektiksi mitään järkeä? Toisaalta jos maalaamista ja työtä ei laske mukaan, niin aika paljonhan pikkunippelien etsinnällä selviää. Jos laatikon löytäisi jostain vaan halvalla. Tavoitteenahan toki olisi tuon rekisteröinti. Museorekisteriä varten pitäisi kaikki kromiosatkin oikeastaan uusia, joten se on jo liian kova projekti.

2) Maalaaminen
Halpiskompura löytyy, joten kannattaako siihen ostaa vaan kaveriksi maaliruisku ja sopivat maalit? Varmaan kymmenen kertaa fiksumpaa kuin spraylla maalaaminen? Muutaman kympin ruisku ja paljonko maalit tuohon päälle? Ei kai tuo juurikaan sillä spraylla maalaamista vaikeampaa ole? Ja samalla olisi sävyissä enemmän valinnanvaraa. Tuollainen metallinhohtoinen sinappi ei tule spray-pullojen värivalikoimasta mieleen... Wink

3) Etuiskarit
Iskunvaimennusta noissa ei enää ole, mutta ulkonäöllisesti keskimääräistä paremmassa kunnossa. Pystyykö noille tekemään normaalikuolevainen mitään?

4) Osat
Mistä tuohon saa halvalla osia. Täältä tietenkin, nettivaraosa, muutamasta paikasta "uutena", mutta noita voisi listata. Jos jostain löytyisi vastaava "projekti" halvalla, niin sellaisen osto olisi varmaan ihan hyvä ratkaisu? Tosin eiköhän sellainen ole suurinpiirtein yhtä huonossa kunnossa Wink

Voisi laittaa muutaman kuvan, mutta en nyt ole kotona niin ei ole sopivaa kaapelia mukana...

Olkaa hyvät ja kirjoitelkaa mielipiteitä. Yritän myös tässä joku päivä muistaa laittaa pari surullista kuvaa tänne. Ja toki osia ja varaosavehkeitä saa tarjota tänne, mutta ehkä teen tuonne ostetaan-osastolle kattavan lista joku päivä Hymy
tietysti tuossa projektissa on järkeä solikoita on muutenkin niin vähän liikenteessä että hyvä että kunnostat ja rekisteröit
Moikka

rahaa tulee palamaan paljon vaikka haalisit osat mistä...
jos se on "läskitankki" niin ei siellä etupäässä ole kuin pelkät jouset.
ei mitään öljyvaimennuksia.. että uudet jouset vaan jos pohjaan menee..
runko kannattaisi hiekkapuhaltaa ja sitten vaikka polttomaalata.
järkevin vaihtoehto.
Satulan rungon tekee mun kaveri hintaan 40. on tehnyt ennenkin.. kuvia muistaakseni löytyy
täältä myydään foorumilta.
voit tietenkin myydä sen pois ja ostaa toimivan vehkeen.
tai sit tosiaan varaosiksi toisen.
Mulla olisi pari mopoa varaosiksi mutta nekin maksaa...
tää on sellainen oravanpyörä josta ei pääse ulos..
ja nälkä kasvaa kokoajan syödessä..
Ai niin täällähän oli threadi Wink

Onko noissa tosiaan pelkät jouset? Hyvin mahdollista, mutta jotenkin muistelin etupään olleen muutama vuosi sitten ihan kohtuullisessa kunnossa ja mopon vain seisseen. No ehkä muistan väärin tai olin aikoinani kevyempi Wink

Mutta nyt on "varaosavehje" hommattuna. Maksoin kyllä liikaa, mutta näkemättä ostin parin kuvan ja puheiden perusteella. Puutteita piti olla vain pari, mutta kyllähän noita löytyi paljon enemmän kun näki vehkeen. Solikan siis haki kaverini ohikulkumatkallaan, niin en päässyt itse näkemään ennen ostoa. Nyt on kuitenkin osat noin 1,8:aan solikkaan ja ei juuri mitään varaosia tarvitse hommata.

En taida viitsiä hiekkapuhalluttaa noita kun ei muistaakseni ole kellään tutulla omia tai firman vehkeitä. Ajattelin jos hioisi/harjaisi molempien solikoiden rungot, tankit, työkalukotelot jne. ja vetäisi maalit päälle. Lähes samalla vaivallahan molemmat solikat menevät.

Varaosavehkeenkin satula vaatii vähän laittoa, mutta ei ole sentään lähes puhkiruostunut. Toisaalta jos tarvetta on, niin satulapohjan saa kyllä vanhan pohjalta tehtyä kuka vaan, mutta pitää katsoa tarvitseeko sellaista tai pitääkö tehdä itse/ostaa. Pitää pitää mielessä forumilta ostaminen Wink

Ei nyt ole ehtinyt askartelemaan, mutta tarkoitus olisi loppukuun aikana käydä rakentelemassa toimiva "kone". Toivottavasti sellaisen saa kasaan yhdestä pytty- ja yhdestä vaihteistavikaisesta.

Pitäisi AKE:lta kysäistä tuosta "uudesta" solikasta runkonumeron perusteella tiedot. Ei pitäisi olla ollut rekisterissä, mutta sittenhän sen näkee. Paljos tuolla on hintaa ja mitä pitäisi kysyä? Näytti nettisivuilla olevan iso liuta kyselyitä, mutta kai ne tietävät mitä tietoja hakea kun soitan ja pyydän "tiedot".

Tavoite olisi nyt kuitenkin ekana kasailla yksi toimiva mopo ja katsella sen rekisteröintiä sitten. KUN solifer on rekisterissä niin sitten voi jatkaa sen virittelyä täydelliseen kuntoon. Ja kasailla toiseenkiin runkoon toimiva mopo ympärille Wink
No niin.Nyt on tullut solikan konetta rassailtua. Lopputuloksena vehje käy, mutta kuten muistelinkin niin laatikko on paskana. Siistin näköiset rattaa yms. sisällä ja käynnistyspoljin pelaa oikein, mutta vaikka vääntää kaasukahvasta kierroksia niin vaihde ei mene silmään. Eli kytkin/vaihtaja (mikä se nyt onkaan nimeltään automaattivaihteistossa) ei toimi oikein? Pitää siis purkaa loota vielä ja katsoa mikä on vialla. Kunhan tuon saa pelaamaan niin sitten voi katsella maalausta jne. Wink

Saako seosta säädettyä tuossa encarwin kaasarissa muuten kuin suutinta vaihtamalla? Tuntui käyvän liian laihalla tuo, mutta katsoo nyt...
Edit: Niin ei säätösuutin varmaan turha ostos olisi Wink

Edit2: Joo avasin laatikon kyljen ja roplailin kytkintä. Hyvässä kunnossa näytti olevan ja ei ollut mitenkään jumissa, niin pyörittelin vähän rattaita ja huomasin vian olevan muualla. Ei kun loota kokonaan osiksi ja sieltähän löytyi vaihdeakselin hampaat pohjalta. Ilmankos ei oikein vetänyt Nauru
No onneksi on se varasolikka, niin sieltä löytyi varaosat. Ajattelin laittaa projektin kuitenkin hyllylle ja tilailla tiivistesarjan niin ei tarvitse laittaa niitä repaleisia tiivisteitä enää käyttöön. Samalla voi ostaa sen säätösuuttimenkin ja ehkä jotain muuta... Wink
[Kuva: t_1906.jpg]

Niin tuollaista siellä oli Hymy

Galleriassa on kuva moposta tallista otettuna ja enimmät pölyt pois pyyhittynä...