Eli kun sieltä perälyhdystä löytyy oranssi ja punainen osa niin kumpi pitäis olla ajovalo ja kumpi jarruvalo?? Niin siis kyse on 1979 SM:stä.
Ylempi oranssi on takavalo ja alempi punainen on jarruvalo.
piibii kirjoitti:Ylempi oranssi on takavalo ja alempi punainen on jarruvalo.
jaa nuin päin? minulla oli tehdas asetuksena toiste päin.
Joo kyllä ihan laki taitaa sanoa että takavalon on oltava punainen. Ite käytän tavavaloa punasella puolella ja jarruvaloa ei mulla edes ole kun puuttuu sille kytkin.
Tarkistin asian SM:n sähkökaaviosta ja niinhän se olikin, että oranssi on jarruvalo ja punainen takavalo. Eli ajoinkin sitten kolmen vuoden ajan takavalot väärin päin kytkettynä
Ihme, ettei katsastuksessa kuitenkaan sanoneet mitään, eikä edes poliisitkaan kertaakaan pysäyttäneet.
Mulla on sm:n takavalon pohjalevy (se valkoinen muovinen) halki, ärsyttävää kun yrittää lamppua paikalleen nii lampun kanta vaan nostaa sitä levyä irti enemmän.
Pitäis keksiä siihen joku viritelmä kun en oo tuammosia ainakaa missää nähnyt.
Miten tonne takalyhtyyn menee noit johtoi ja miten ne sähköt menee? Katoin sollen sähkökaavio mut ei mitään tolkkuu. Itellä ei oo toiminu takalyhty aikoihin mut ny aattelin laittaa kunton...
Omassa -75mallissa johdot tulevat magnetosta (yllätys, yllätys), sokerin palan läpi, jarruvalokytkimen kautta/ohi (eli siis toinen johto kytkimestä läpi ja toinen kytkimen ohi "parkille"), lokarista läpi, sen alapintaa pitkin ja läpi lyhdyille, josta lamppujen jälkeen maadoitus suoraan runkoon. Pitäisi noilla selvitä.
meinasin et nyt sain takavalon toimii, mut taitaa ol kytkennöis vikaa ku mulla on katkaisija oikealla puolella niin, että sammutusnappi on mua päin. Eli kun käännän vibun niin, että se nousee ylös (eteenpäin) niin mikään valo ei pala. Kun käännän vivun keskelle niin takavalo paistaa kuin naantalin aurinko, mutta etuvalo ei pala. Ja kun käännän vivun itseäni päin, niinetuvalo palaa normaalisti, mutta takavalo on niin helvetin himmee.
Et voisko joku sanoo et mikä on vikana?
Sulla on kytkennöt luultavasti päin persausta, jos kerran etuasennossa mikään valo ei pala, se on hyvä. Kertomasi mukaan keskiasennossa polttimon pitkä/lyhyt puoli ei saa virtaa syystä tai toisesta, tarkista johdot ja maadoitukset. Mutta sille takavalon himmenemiselle et voi mitään, ei näissä vehkeissä riitä virta polttamaan kirkkaasti kaikkia lamppuja, ellei ole vaihtanut valopuolia tai vastaavaa. Minulle on kytät huomautellut useasti että takavalo ei pala, sillä himmeä lamppu varsinkaan päivänvalossa ei hirveästi pilkota silmiin.
Alright, täytyy chekata viel noi kytkennät pariin kertaan
Niin, tässä pitäis pikku hiljaa pistämään noita sähköjohtoja/osia kiinni, niin se joka menee sieltä takalokarin "sisältä", niin pitääks se kiinnittä jotenkin sinne, pitääkö sen roikkua, vai onkos ne johdot tarpeeksi kireellä että ne pysyy sitä sisäreunaa päin?
Nimittäin olis aika veemäinen juttu jos ne tarrais kiinni takarenkaaseen ja napsahtais poikki.
Sipoon-solivieteri kirjoitti:Niin, tässä pitäis pikku hiljaa pistämään noita sähköjohtoja/osia kiinni, niin se joka menee sieltä takalokarin "sisältä", niin pitääks se kiinnittä jotenkin sinne, pitääkö sen roikkua, vai onkos ne johdot tarpeeksi kireellä että ne pysyy sitä sisäreunaa päin?
Nimittäin olis aika veemäinen juttu jos ne tarrais kiinni takarenkaaseen ja napsahtais poikki.
Niin kuinka nämä nyt menee tuola lokarin alla? itse en ole keksinyt mitään
ahaa lokarin sisäpuolella reunoissa oli sellaiset taitokset niin niiden alle piiloon sopi mainiosti johdot