Soliferia

Täysversio: Solifer sm -74 meinaa tukehtua
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Koneessani on kiinni vakio bingi, johon on äskettäin hommattu uutta osaa: luistinkannen ruuvit. Ongelmanani on se, että kun painaa kaasua tarpeeksi (vaikka olisikin lämmittänyt koneen jo aikaisemmin) kone meinaa tukehtua. Kone ei siis tukehdu, jos kaasuttaa vääntämällä kaasukahvaa edestakas, mutta kone meinaa tukehtua, jos pistää vähänkin pidemmäksi aikaa kaasun kovemmalle. Rikastintappiin on laitettu vanhan kuulakärkikynän laskemaan kaasun irrotettua sen alas, koska ohjauslevy on hävinnyt. Bensa on 4-prosenttista ja aikaisemmin kone on toiminut ongelmitta tällä seoksella. Ilmanputsari putsattu ja kaasuttimen ohjekirjan mukaan kaikki kaasuttimen osat lukuunottamatta ohjauslevyä on paikoillaan. Koneelle on tehty remontti noin pari vuotta sitten myyjän mukaan. Kaasutin/kone on tuottanut minulle runsaasti päänvaivaa, koska en todellakaan ole mikään taitavin moottoritekniikassa, haluaisin hyvän toimivan, luotettavan menopelin kesän rientoihin.
Tuo 4% bensaseos kuulostaa aika kovalta nykyaikaisilla öljyillä.Epäilen että toimisi paremmin jos seos olisi esim. 2,5-3%.
Minkä kokoista suutinta käytät? Säätösuuttimella säädöt saisi aika likelle oikeaa..
Aikaisemminkaan ei ole kyseisellä öljymäärällä ollut ongelmia, ei ole meinannut tukehtua ja suuttimen koosta ei ole tietoa. Ostin mopon siis käytettynä muutamia kuukausia sitten. Mikäs sit mahtais olla vakiosuuttimen koko SM74:sessa... een tiedä tarkalleen ottaen. Olisikos 52 tai 56. Aken lapuissa lukee Bing 1-11-49/11 Laitoin voimakoneelta tilaukseen seuraavanlaiset osat:

Solifer SM 1974

luistinjousen ohjauslevy Bing (1809-
0227).................................1e
luistikammion kannen tiiviste Bing (1809-
0234).............................1e
rikastintapin jousi (1809-
0009)............................................1e
säätösuutin
Bing...........................................................9e

jos näiden avulla saattaisi toimia hieman paremmin?
Noilla voisi toimia. Kuulostaisi vähän siltä että bensan tulo lakkaa. Mistähän se voisi johtua?

Mutta ei tuolla bensalla ole mitään väliä. Oma solikka leikkaa ainakin kiinni jos pistää 3%. Ite oon aina ajanut neli prosenttisella ja hyvin savuttaa Hymy Onhan se totta että nykyajan öljyt on parempia, mutta ottakaa myös se huomioon että siihen aikaan kun nämä mopot on suunniteltu, oli bensassa vielä lyijyä. Nykyään sen voi korvata ?lisäaineella? tai korkeampi oktaanisella bensalla. Ehkäpä myös öljyllä?
Kuulostaa kyllä siltä, että ei saa riittävästi bensaa. Kannattaa ensin joo laittaa ne puuttuvat osat ja kokeilla miten sitten pelaa. Kannattaa myös tarkistaa, että kaasuttimeen tulee kunnolla bensaa. Jos ei tule, niin sitten tarkistaa järjestään letkut, bensahanan ja hanan ja tankin välisen verkkosuodattimen, että missä tukos on. Myös uimuria voisi vilkaista, että miten herkästi se liikkuu. Liian ylös asennettu uimurin neula voisi myös tuota aiheuttaa, mutta jos kerran aiemmin on pelannut, niin tuskinpa syy on siinä.
Toivotaan että vika löytyy!
mulla oli sama vika kans koska ilmanputsari oli tukossa eli katoppa seki
ilmaputsari päästi läpi kaikenlaista shaissea, joka tukki suuttimen. Putsasin suuttimen. Laitoin kunnon ilmansuodattimen ja ei tukehdu enää.