Soliferia

Täysversio: ohjauslukon irroitus
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
niin elikkäs miten solikasta saa ohjauslukon irti onko siihen joku oikea konsti vai pitääkö se vaan jotenkin hakata pois siitä?
jos se on yhtään samanlainen kuin tunturissa (Ei voi enää muistaa) niin pitäisi lähteä irti kun ottaa sen niitin poies.
EDIT: eli siis näin http://www.youtube.com/watch?v=CvreWU4Av6c
mulla kyllä ei ole avaimia siihen... mutta pitää yrittää jotenkin irottaa
http://w6rec.com/duane/bmw/lock/index.htm
Noilla ohjeilla pitäis onnistua.
Otat sopivan kokosen poranterän (en muista millä itse porasin) poraat niin syvälle, että lähtee muutamalla vasaran kopautuksella irti (koputtele siihen rungon "ulokkeeseen" missä lukkopesä on). Jos ei ensimmäisellä kerralla onnistu poraa syvemmälle ja koita uudestaan. Itselläni ainakin toimi.
ok kiitti tiedoista pitää tässä lähipäivinä koittaa irrottaaNauru
Ite en tienny tarkasti mihin kohtaan pitäis porata, ni oikeestaan koko lukko tuli porausjätteenä ulos Nauru Mut lähti pois ainaki. Veilä tarttis porata AX:n keulan emäputkeen reikä jotta saa lukkoon
itekkin aattelin porata sen siitä pois kun en sitä tarvii ku tilasin jo uuden
juu kyllähän tuo ohjauslukko lähti pois poraamalla aika helposti ja uuden ohjauslukon asennus on aika helppoa
Yleensä ihmisillä tuntuu irtoavan nätisiti, mutta toisinkin voi käydä. Itse työstin lukkoa lähes 20 tuntia viiden päivän aikana. Aloitin noiden linkissä olevien ohjeiden mukaan, mutta eihän se tahtonut lähteä. Jossain välissä lukkopesä painui sisään päin ja lopputuloksena oli että tanko oli lukossa. Sen jälkeen ei sitten ole enää vaihtoehtoja. Sen on auettava tavalla tai toisella mikäli aikoo kyseisellä rungolla vielä ajella.

Jos lukko ei irtoa hyvällä, vaan joudut tosissaan sitä työstämään, tarvitaan kunnon poranteriä. Halpisterät ei kestä kovinkaan kauaa. Haitat ovat karkaistua terästä ja ne tylsyttää terän nopeasti. Kobolttiterät ovat suhteellisen hinnakkaita, mutta ne kestävät paremmin.

Kun lukkopesä on saatu ulos, voi varsinainen lukitustappi olla edelleen jumissa ja jotenkin se on saatava ulos. Ruosteenirrotusainetta ja liotusta vuorokausi tai pari on hyvä aloitus koko hommalle. Koska aine haihtuu, lisäile sitä välillä.

Kobolttiterällä sain tappiin lopulta 4 mm reiän, siitä vahvaa rautalankaa läpi joka ongittiin alapäästä esille. Kunnollisella solmulla mutteri kiinni ja lopulta raivokas nykäisy sai osan irtoamaan.

Toinen idea oli tehdä tälle ulosvetäjä samaan tapaan kuin magneetolle. Kierteet tappiin ja ruuvaamalla kiinni luulisi lukon lähtevän. Tämä jäi kuitenkin kokeilematta kun isommat terät loppuivat ja lukko aukesi yllä mainitulla tavalla.

Tämä voi siis olla myös työläs homma. Vasta messinkisen lukon pesän täydellinen rikkominen sai sen irtoamaan. Joku haitta siis saattoi mun tapauksessa olla edelleen jumittamassa systeemiä. Tarkempi syy jäi toistaiseksi epäselväksi. Ulos tullessaan osat lensivät hukkaan joten lukon tarkempi anatomia jäi vielä tutkimatta.

Lopputuloksena tämän lukon saa kyllä auki, mutta se voi vaatia jääräpäisyyttä ja aikaa, epätoivon tunnekin voi välillä iskeä.
Yksinkertaisin konsti on ottaa etupää irti,sitten napakka lyönti lukkopesään jolloin lukistus tappi katkeaa ja lukko painuu sisään.

Silloin se on jo irti.

Sopiva putti käy tuurnana.
Tuollatavoin minäkin olen lukon irroittanut mutta edellytyksenä sen onnistumiseen on ettei lukko ole ruostunut paikoilleen!