14.03.2007, 20:50
11.06.2007, 11:32
Jerekar: Tuo menee encarwin kaasarin tuo säätösuutin nimittäin itellänikin on ollu tuo ja toiminu ihan hyvin..
01.11.2007, 22:04
joo kyllä olis hyötyy
11.05.2008, 16:52
Miten "iso" tuo suutin on, kun sitä on pyöräytetty YKSI kierros ympäri? Ja pystyykö tuota mittaamaan mitenkään?
11.05.2008, 22:21
tiller60 kirjoitti:Miten "iso" tuo suutin on, kun sitä on pyöräytetty YKSI kierros ympäri? Ja pystyykö tuota mittaamaan mitenkään?
Vakioon 1 kierros tuntuu aika paljolta. Mulla vakiossa n. 1/3 auki. Putsarina powerfiltter + vaahtomuovi.
Veikkaan, että säätösuuttimella saa tarkemmin hienosäädettyä, kuin kiinteillä suuttimilla, kun niitä on vain 2 numeron välein.
12.05.2008, 16:48
Pystyykö tuota säätösuuttimen kokoa mitenkään "mittaamaan"?
Kannattaako tuon olla rikkaalla, kun ajaa sisäänajoja? Pitää joku rikka laittaa tuohon s.suuttimeen, että ei saa kierrettyä ihan kiinni, niin ei leipase kiinni.
Kannattaako tuon olla rikkaalla, kun ajaa sisäänajoja? Pitää joku rikka laittaa tuohon s.suuttimeen, että ei saa kierrettyä ihan kiinni, niin ei leipase kiinni.
12.05.2008, 19:10
Ei sitä oikeen mitenkää mittaamaan pysty... Jos nyt tarkotat sitä kokoa miten suuttimet ilmoitetaan tylliin 60,65.70 yms Pikkasen isommallaan sisäänajossa kannattaa olla. Prikka mihin? Se suutinhan vaan kierretään kaasuttimeen pohjaan asti ja kiristetään maltillisesti (alumiinikierteet on heikot...) Säätö tapahtuu siitä päässä olevasta nupista jossa on tappi tai talttapäämeisseli vako. Ei mitään prikkoja mihkään jos suutin ei pääse ite kiertymään mitenkää itestää liian laihalle...
12.05.2008, 20:14
Juuri sitä tarkoitin, että täytyy laittaa rikka, ettei seos mene liian laihalle. Joku v*tun valopää kiertää se kumminkin kiinni, kun se on esim. parkkeerattu koulun parkkiin. Ja olen 100% etten joka kerta, kun olen ajelemaan lähdössä muista katsoa tuota.
Mitä luulette, kuinka paljon kannattaa kiertää tuota, kun "vireinä" nämä: 55cc pytty, tehari (muffler), 2mm laskettu kantta, 11/38välit, 5.vaihde.
Mitä luulette, kuinka paljon kannattaa kiertää tuota, kun "vireinä" nämä: 55cc pytty, tehari (muffler), 2mm laskettu kantta, 11/38välit, 5.vaihde.
12.05.2008, 21:20
No sitten ymmärtää... Saatanan ilkivallantekijät kun en itekkää uskalla solikkaa oikee mihkää yleiselle paikalle jättää pidemmäks aikaa ku joku valopää kuitenki menee sopeltaa...! >: 7 Mutta kyllä sen suuttimen pienennyksen huomaa yleensä ennen kun sen saa leivotettua kiinni, sillä lähtee nihkeesti käyntiin jos suutin liian pienellään ja mopo ei käy yläkierroksilla oikeestaan ollenkaan... Jos se on ihan kiinni kierretty niin ei pelaa olleskaa
Veikkaampa että kiertää ihan kivasti jos pyttyä on viilattu oikein. Luultavasti sellanen perustehokas setti Kaasutin jos on toi vakio bing niin eise mikään tykki ole mutta eipä syö niin paljoa tuota polttoainettakaan... Tuohon kun hyvät viilaukset ja joku 14-16mm kaasutin niin on jo tosi näpsäkkä ajella ja kiertää hyvin.
Ja siis joo, luin vähän vääri Suutinta paljonko pitää kiertää? Laittaa sen eka varovasti pohjaan, avaa vähän yli kierroksen ja sitten kun saa käyntiin niin säätää vaan kohdalleen. Mitään tarkkoja arvoja on vaikee sanoo yhtään ku niin yksilöitä noi mopot... Perussääntönä ois sellanen että säätää sen siihen kohtaan missä kiertää "koviten" ja siitä sitten vähän aukipäin eli rikkaammalle. Toimii varmasti hyvin eikä leivo.
Veikkaampa että kiertää ihan kivasti jos pyttyä on viilattu oikein. Luultavasti sellanen perustehokas setti Kaasutin jos on toi vakio bing niin eise mikään tykki ole mutta eipä syö niin paljoa tuota polttoainettakaan... Tuohon kun hyvät viilaukset ja joku 14-16mm kaasutin niin on jo tosi näpsäkkä ajella ja kiertää hyvin.
Ja siis joo, luin vähän vääri Suutinta paljonko pitää kiertää? Laittaa sen eka varovasti pohjaan, avaa vähän yli kierroksen ja sitten kun saa käyntiin niin säätää vaan kohdalleen. Mitään tarkkoja arvoja on vaikee sanoo yhtään ku niin yksilöitä noi mopot... Perussääntönä ois sellanen että säätää sen siihen kohtaan missä kiertää "koviten" ja siitä sitten vähän aukipäin eli rikkaammalle. Toimii varmasti hyvin eikä leivo.
12.05.2008, 22:45
Pyttyä on kyllä vähän viilattu, mutta ei paljoa.
Joo, pitää nuo sisäänajot ajella tarpeeksi rikkaalla seoksella, riittääköhän 3/4 kierrosta yhdestä kierroksesta, vai kannattaako kiertää yksi täysi kierros? Sisäänajojen aikana otan tuon kyllä varman päälle.
Joo, pitää nuo sisäänajot ajella tarpeeksi rikkaalla seoksella, riittääköhän 3/4 kierrosta yhdestä kierroksesta, vai kannattaako kiertää yksi täysi kierros? Sisäänajojen aikana otan tuon kyllä varman päälle.
13.05.2008, 17:40
Oikea kohta saattaa olla 0,7 0,8 0,9 1,3 1,2 2,0 tai vaikkapa 1,6 kierrosta.
Pääasia on se että milloin se mopo pelaa hyvin. Tuon säätösuuttimen kanssa -ei- voi antaa sellasia tarkkoja arvoja mitä vois suoraan käyttää säätämiseen sillä mopot ja säätösuuttimetkin eroavat toisistaan.
Annetaampa tähän nyt jotain ohjeita jolla kuka vaan saa kaasuttimen säätöihin jos ei mekaanista vikaa ilmesty.
1. Kaasuttimen huolellinen puhdistus.
- Pura kaasutinta niin paljon kun tarpeellista, eli kaikki irtoavat osat pois. (säätösuuttimenkin saa purettua)
- Liota osia bensassa tai vaikka yleisohjenteessa tai muussa vastaavassa ja käytä hammasharjaa yms suurimman kuran pois saamiseksi.
- Pese osat pesuaineella ja vedellä jonka jälkeen puhaltelee kompuralla kaikki paikat kuivaksi ja puhtaaksi jos jotain on vielä jäänyt koloihin...
- Kasaa oikein.
2. Säätäminen.
- Suutinta suhteellisen reippaasti auki (kierros pari)
- Kun lähtee käyntiin, kokeile röpöttääkö vai tukehtuuko isoilla kierroksilla.
- Röpötys (saa liikaa polttoainetta) -> säätösuutinta kireämmälle
- Tukehtuminen (saa liian vähän polttoainetta) "booaauus" -> suutinta aukipäin
- Etsi kokeilemalla kohta missä kiertää -ajossa- ilosiimmin ja siitä sitten vähän (ehkä noin 2/10 osakierrosta) rikkaammalle kuten selostinkin aikaisemmin. Tämä operaatio syö vain hyvin vähän mopon tehoa mutta parempi se on pikkuriikkisen riikaalla kun sisäänajossakin kerran on...
- Tyhjäkäynti ruuvia säädetään tottumusten mukaan, kunhan mopo käy parkissa nätisti ilman kaasuttelua.
- Neulan kanssa etsii sopivan kohdan jos tuntuu ettei jaksa lähteä ala-keskikierroksilta kiertämään
- Säätää neulasta prikkaa ylöspäin-> saa Vähemmän polttoainetta ala-keskikierroksille.
- Säätää neulasta prikkaa alaspäin-> saa Enemmän polttoainetta ala-keskikierroksille.
Et tarvitse mitään ohjearvoja säätösuuttimen kanssa vaan kokeilemalla saat selville oikean kohdan.
Muista vaan sisäänajossa käyttää sitä väh 4% öljyä bensan seassa, suosittelen ekalle ja toiselle tankille 5% sekä säätösuutin pikkasen rikkaammalla kuin "tavallisesti". Elä vinguta konetta tulikuumaksi, varsinkin kun läskitankin sylinterin jäähdytysrivat ovat niin onnettomat niin kesähelteille kuumenee herkästi liikaa... Sellaista normaalin oloista ajoa mutta pitkät vedätykset ja kierrätykset sekä revittelyt kannattaa unohtaa sisäänajossa.
Pääasia on se että milloin se mopo pelaa hyvin. Tuon säätösuuttimen kanssa -ei- voi antaa sellasia tarkkoja arvoja mitä vois suoraan käyttää säätämiseen sillä mopot ja säätösuuttimetkin eroavat toisistaan.
Annetaampa tähän nyt jotain ohjeita jolla kuka vaan saa kaasuttimen säätöihin jos ei mekaanista vikaa ilmesty.
1. Kaasuttimen huolellinen puhdistus.
- Pura kaasutinta niin paljon kun tarpeellista, eli kaikki irtoavat osat pois. (säätösuuttimenkin saa purettua)
- Liota osia bensassa tai vaikka yleisohjenteessa tai muussa vastaavassa ja käytä hammasharjaa yms suurimman kuran pois saamiseksi.
- Pese osat pesuaineella ja vedellä jonka jälkeen puhaltelee kompuralla kaikki paikat kuivaksi ja puhtaaksi jos jotain on vielä jäänyt koloihin...
- Kasaa oikein.
2. Säätäminen.
- Suutinta suhteellisen reippaasti auki (kierros pari)
- Kun lähtee käyntiin, kokeile röpöttääkö vai tukehtuuko isoilla kierroksilla.
- Röpötys (saa liikaa polttoainetta) -> säätösuutinta kireämmälle
- Tukehtuminen (saa liian vähän polttoainetta) "booaauus" -> suutinta aukipäin
- Etsi kokeilemalla kohta missä kiertää -ajossa- ilosiimmin ja siitä sitten vähän (ehkä noin 2/10 osakierrosta) rikkaammalle kuten selostinkin aikaisemmin. Tämä operaatio syö vain hyvin vähän mopon tehoa mutta parempi se on pikkuriikkisen riikaalla kun sisäänajossakin kerran on...
- Tyhjäkäynti ruuvia säädetään tottumusten mukaan, kunhan mopo käy parkissa nätisti ilman kaasuttelua.
- Neulan kanssa etsii sopivan kohdan jos tuntuu ettei jaksa lähteä ala-keskikierroksilta kiertämään
- Säätää neulasta prikkaa ylöspäin-> saa Vähemmän polttoainetta ala-keskikierroksille.
- Säätää neulasta prikkaa alaspäin-> saa Enemmän polttoainetta ala-keskikierroksille.
Et tarvitse mitään ohjearvoja säätösuuttimen kanssa vaan kokeilemalla saat selville oikean kohdan.
Muista vaan sisäänajossa käyttää sitä väh 4% öljyä bensan seassa, suosittelen ekalle ja toiselle tankille 5% sekä säätösuutin pikkasen rikkaammalla kuin "tavallisesti". Elä vinguta konetta tulikuumaksi, varsinkin kun läskitankin sylinterin jäähdytysrivat ovat niin onnettomat niin kesähelteille kuumenee herkästi liikaa... Sellaista normaalin oloista ajoa mutta pitkät vedätykset ja kierrätykset sekä revittelyt kannattaa unohtaa sisäänajossa.
13.05.2008, 22:39
Ok, kiitoksia noista tiedoista Nevada. Yleensä ajan tuolla 2,5-3% seoksella, mutta nyt on tehtynä jo n. 5% seosbensa. Nyt kun sais solkun vielä kasaan ja ajelemaan
20.08.2008, 16:32
tiller60 kirjoitti:Pystyykö tuota säätösuuttimen kokoa mitenkään "mittaamaan"?
Kannattaako tuon olla rikkaalla, kun ajaa sisäänajoja? Pitää joku rikka laittaa tuohon s.suuttimeen, että ei saa kierrettyä ihan kiinni, niin ei leipase kiinni.
mää ostin säätö suuttimen niin sanottiin ostaessa että on joku tekovirhe niin viilasin sitä vähän ja nyt toimii hyvin
20.08.2008, 16:55
mistä viilasit?
24.08.2011, 8:28
onkohan mulla joku vika siinä säätosuuttimessa kun jos vauhdissa sitä kääntää niin se kääntyy takaisin :O