Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Viides vaihde pois
#1
Rekisteröintikatsastuksessa tuli hylky. Syinä viides vaihde ja vaihdettu pakoputki ("liian kova ääni"). Sinänsä ihan hölmö homma kun moponi ei kulje juuri sen kovempaa sillä vitosella, kierrokset vain tippuu. Putkikaan ei pidä mielestäni kovaa ääntä. Minkäs teet.

Onko mitään helppoa konstia saada 5. vaihde pois käytöstä vai onko ainoa tapa ottaa rattaat pois?

Katselin viidennen vaihteen laittamisesta tehtyjä ohjeita. Joudunko siis hankkimaan jostain rattaiden paikalla olleet holkit? Itse kun en ole rattaita vaihtanut ja siten mitään holkkejakaan ei ole tallella...
Hae
Vastaa
#2
Ota vain tuosta ensiövedon akselista se ratas pois, niin ei tarvi koko konetta halkasta. Kyllä se holkki pitää siihen tilalle laittaa.
Solifer sm -82, joka paikan menomopo.
Vastaa
#3
Tämähän selviää välityksiä vaihtamalla. Itselläni oli myös vitosvaihde ja katsastusmies sano että pitäisi laittaa isompi takahammasratas, että välitys-suhde olisi sama kuin vakioväleillä nelosella.

EDIT: Jossain täällä olikin mainittu uudet välitykset.
It's all about the RPM
Vastaa
#4
Ei katsastusmies ainakaan minun sm:stä valittanut vaikka siinä oli 5 vaihdetta.
Vanhalla mopolla ajaminen on asennekysymys
Vastaa
#5
Perunakeisari kirjoitti:Tämähän selviää välityksiä vaihtamalla. Itselläni oli myös vitosvaihde ja katsastusmies sano että pitäisi laittaa isompi takahammasratas, että välitys-suhde olisi sama kuin vakioväleillä nelosella.

EDIT: Jossain täällä olikin mainittu uudet välitykset.

Niinhän sitä voisi luulla mutta tämä ei tällä kertaa käynyt. Pyysin myös AKEsta lausuntoa että näin voisi tehdä jotta tärkein, eli runkonopeus pysyisi sallituissa rajoissa, mutta he eivät tällaisia lausuntoja anna. Ikävä kyllä tämä on nyt katsastusmiehen mielipiteestä kiinni. Aina voi mennä toiselle konttorille mutta tällöin hinta on sama kuin aloittaisi homman alusta ja bonuksena he näkevät että rekisteröinti on muualla vireillä ja mistä on jäänyt kiinni. Tällöin asiat nousisivat taas suurennuslasin alle ja riski uudesta hylsystä olisi suuri. Parempi vain korjata nyt nuo hommat. Jos jollakulla on mennyt läpi, olkoon onnellinen siitä, tuuri on käynyt.

Otan siis vain toisesta akselista rattaan pois ja laitan holkin tilalle. Onko jollakulla käsitystä holkin koosta? Räjäytyskuvissa taitaa olla optioratas tuossa kohdassa.
Hae
Vastaa
#6
joo mutta eikös se oo mahollista sitten että jos on vain toinen ratas paikoillaan niin mikään ei rajoita vaihteensiirtäjän toimintaa vaan kun vaihtaa vitoselle niin vaihde menee "vapaalle"
eli mitähän katasatusmies siitä sanoo?
Hei. Olen signaturevirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi sigusi jatkeeksi.
Vastaa
#7
mopomies kirjoitti:joo mutta eikös se oo mahollista sitten että jos on vain toinen ratas paikoillaan niin mikään ei rajoita vaihteensiirtäjän toimintaa vaan kun vaihtaa vitoselle niin vaihde menee "vapaalle"
eli mitähän katasatusmies siitä sanoo?

Kyllä on, kun konttorille solleani vein oli välit 10/38 ja ensiovedon 5-rattaan tilalla se holkki, jolloin 4.vaihteen jälkeen tulee vapaa. Tarkastaja vain totesi:"Jaa, on vitonen otettu pois. Käy se näinkin." Näyttää olevan nämä hylkäykset ihan kiinni tarkastusmiehen mielentilasta ja virkaintoisuudesta, eivät ne minun kohdalla mitään sen kummemmin alkaneet tutkia.
Vastaa
#8
niin ja jos se ei ole käynyt hermosavuilla niin sitten saattaa olla raakki pikkujutuistaNauru
Hei. Olen signaturevirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi sigusi jatkeeksi.
Vastaa
#9
Zeta kirjoitti:Kyllä on, kun konttorille solleani vein oli välit 10/38 ja ensiovedon 5-rattaan tilalla se holkki, jolloin 4.vaihteen jälkeen tulee vapaa. Tarkastaja vain totesi:"Jaa, on vitonen otettu pois. Käy se näinkin." Näyttää olevan nämä hylkäykset ihan kiinni tarkastusmiehen mielentilasta ja virkaintoisuudesta, eivät ne minun kohdalla mitään sen kummemmin alkaneet tutkia.

Minä ajattelin tehdä samalla tavalla. Neljä vaihdetta on neljä vaihdetta, tyyppikilvessä tms. ei lue vapaiden vaihteiden määrää tai paikkaa. Miksi muuten sinulla oli tuollaiset välitykset jos olit ottanut 5.vaihteen pois?
Hae
Vastaa
#10
Ana kirjoitti:Onko mitään helppoa konstia saada 5. vaihde pois käytöstä vai onko ainoa tapa ottaa rattaat pois?

Katselin viidennen vaihteen laittamisesta tehtyjä ohjeita. Joudunko siis hankkimaan jostain rattaiden paikalla olleet holkit? Itse kun en ole rattaita vaihtanut ja siten mitään holkkejakaan ei ole tallella...

Joko on rattaat pois? Mulla ois nelivaihteinen ensiövälitys; voin vaihtaa sun viisvaihteiseesNaughty Voin vähän maksaa väliäkin.
Vastaa
#11
Ana kirjoitti:Miksi muuten sinulla oli tuollaiset välitykset jos olit ottanut 5.vaihteen pois?
Muuten vaan pelattiin varman päälle.
Vastaa
#12
Sokant kirjoitti:Joko on rattaat pois? Mulla ois nelivaihteinen ensiövälitys; voin vaihtaa sun viisvaihteiseesNaughty Voin vähän maksaa väliäkin.

Tuli otettua pois. Kaveri sorvasi holkin tilalle. Näillä mennään. Keskiviikkona nähdään miten äijän käy.
Hae
Vastaa
#13
Tuntui kelpaavan tällainenkin viritys. Kilvet tuli!
Hae
Vastaa
#14
Onnee ja sit vaan viides vaihde takasi
Vastaa
#15
Onnea, taas yksi solikka lisää liikenteeseen Hymy
Vastaa


Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML