Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Tunturi Super Sportin virittäminen
#1
Ostin jokunen päivä sitten '82 Tunturi DX:n jolla ajettu ainoastaan 1550km. Hyvä vekotinhan se on mutta armottoman hidas! Onko vinkkejä miten sais nopeuden tonne kuudenkympin nurkille niin ettei silmällä huomais että mopoa piristetty? Auttaisiko seuraava resepti: Kaasaria ja imukurkkua porata hieman isommaksi ja vaihtaa isompi suutin kaasariin, sylinterin aukkoja avartaa ja siloittaa hiukan, asentaa korkeapainekansi, vaihtaa etuhammasratas isoimpaan mahdolliseen (13-piikkinen). Saisiko noilla muutoksilla edes hieman nopeutta lisää? Nyt tuntuu että rollaattorimummotkin ohittaa...
Vastaa
#2
välityksiä kannattaa muuttaa hieman.Ei välttämättä kannata alkuperäiseen sylinteriin koskea,käytettynä saa suhtkoht halvalla tehopyttyjä.Alkukäyrä kannattaa vaihtaa paksumpaan,niin ei ainakaan kurista Wink
Vauhti korjaa virheet..
Vastaa
#3
Tehopytylle ei taida riittää alkuperäinen, muunneltu kaasari? Joku 70cc pytty olis kiva mutta vaatii julmetun kaasarin ja lohkojen avartamisen. En halua tärvellä tai muuttaa mitään alkuperäisosaa (mulla on toinen vakiokaasari poraamista varten, samoin toinen pytty) eikä päällepäin saisi huomata että mitään on muuteltu, ei ole poliisit kimpussa ajellessa. Kiitti vinkeistä, täytyypä katsella löytyiskö miedompi viripytty. Lisääkin vinkkejä saa laittaa, olen niistä kiitollinen. Siitä on melkein 20 vuotta kun edellisen kerran mopoja ruuvailin, on vähän opit unohtuneet... Rolling Eyes
Vastaa
#4
Eilen (To) ajelin omalla entisöidyllä dx:llä ja totesin saman, ei kule mihinkään, laitoin 13/40 välit, niin ihan ok vauhdiltaan, tosin pikkasen paremmin sais kiihtyä.
Tänään korjaan sen kiihtyvyyden vaihtamalla suurennetun alkuperäisen kaasarin, muita muutoksia ei tarvi, paitsi ilmanputsarista pitää poistaa se paperi suodatin, suurennetun kaasarin kanssa tulee sitten sellainen onkelma, että tarpeeksi suurta suutinta ei valmiina ole saatavana, vaan sen joutuu itse suurentaa.
Tollee tehden sen saa tarvittaessa helposti alkuperäiseksi.

Ps. Olisko muuten jollain lukijoista myydä Dx:n mittarin pyöritintä valuvanteeseen? myyden, tai vaihtaen johonkin, dx osaa on jonkin verran, tietysti muutakin osaa on, mutta paljon.
Hae
Vastaa
#5
Donii! Kaasari on asennettu, on kyllä aika tarkka säädöstä, se mikä päivällä (+20°C) on hyvä, niin illalla (+15°C) ei toimi.
Mutta hyvin vetää.
Hae
Vastaa
#6
Nonnii, nyt on tuntsaa piristetty ja ero vakioon on huomattava! Tehdyt muutokset: kaasarin neula ylemmäksi, mäntää muotoilin, kantta laskettu sorvissa 1,6mm, äänenvaimentimen takaosassa olevat reiät isonnettu, eturatas 12 piikkinen. Nyt menee nopeusmittari rajotintappiin (60km/h) asti keveästi ja kulkee saman 2 päällä (140kg) kuin yksin ajaessakin. 2 päällä vauhti tosin tippuu 55km/h suht ison ylämäen osuessa kohdalle.

Eli nyt alkaa kulkea sen mitä toivoinkin eikä muutoksia huomaa silmällä, kannen rivoistakin sorvattiin alta pois samat 1,6mm kuin tiivistepinnastakin, pysyi sylinterinrivoituksen ja kannenrivoituksen väli samana. Vääntö parani huomattavasti verrattuna vakioon vaikka välityksiä muutettiinkin, kierroksia ei ota juuri yhtään enempää kuin vakionakaan eli kestävyyskin pysynee samana kuin vakiona? Toki puristukset kasvoivat mutta siirryin käyttämään racing 2-tahtiöljyä.

Toimii yhtä hyvin riippumatta ilman lämpötilasta, aina ekalla käyntiin. Nauru
Vastaa
#7
PioneerVolvo kirjoitti:Nonnii, nyt on tuntsaa piristetty ja ero vakioon on huomattava! Tehdyt muutokset: kaasarin neula ylemmäksi, mäntää muotoilin, kantta laskettu sorvissa 1,6mm, äänenvaimentimen takaosassa olevat reiät isonnettu, eturatas 12 piikkinen. Nyt menee nopeusmittari rajotintappiin (60km/h) asti keveästi ja kulkee saman 2 päällä (140kg) kuin yksin ajaessakin. 2 päällä vauhti tosin tippuu 55km/h suht ison ylämäen osuessa kohdalle.

Eli nyt alkaa kulkea sen mitä toivoinkin eikä muutoksia huomaa silmällä, kannen rivoistakin sorvattiin alta pois samat 1,6mm kuin tiivistepinnastakin, pysyi sylinterinrivoituksen ja kannenrivoituksen väli samana. Vääntö parani huomattavasti verrattuna vakioon vaikka välityksiä muutettiinkin, kierroksia ei ota juuri yhtään enempää kuin vakionakaan eli kestävyyskin pysynee samana kuin vakiona? Toki puristukset kasvoivat mutta siirryin käyttämään racing 2-tahtiöljyä.

Toimii yhtä hyvin riippumatta ilman lämpötilasta, aina ekalla käyntiin. Nauru

joo eli toinen laakereiden paskoja on vääntö eli sulta varmaan hajoo alapään laakeri sitten joskus.mutta paljokohan kestää revitystä toi mun solikan käytetty kampura kun on autisat ja vehkeet.
Hei. Olen signaturevirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi sigusi jatkeeksi.
Vastaa
#8
siinäpähän hajoaa, sitten korjataan. löytyy minultakin autisan pytty ja muut vermeet, ovat kiinni solikassa. saatan ottaa ne talteen ennen prässiä.
Vastaa
#9
PioneerVolvo kirjoitti:siinäpähän hajoaa, sitten korjataan. löytyy minultakin autisan pytty ja muut vermeet, ovat kiinni solikassa. saatan ottaa ne talteen ennen prässiä.

just näin että katotaan minkä aikaa kestää ja sitten ostetaan uus...
kannattaa säilyttää se autisa kun jos joskus sulla tulee vastaan supiska joka pitää saada potkimaan kovaa niin pistät autisan siihen niin voila.
Hei. Olen signaturevirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi sigusi jatkeeksi.
Vastaa
#10
Sopiikohan tunturiin 15 pikkineen etuhammasratas,olis sellainen uusi jostakin osien mukana kulkeutunu.
Kokeilin tunturin vetoakseliin ja siihen se sopi.
Vastaa
#11
supersporttiin isoin mikä mahtuu 13 eturatas
Vastaa
#12
Jos jotain hajoaa ei välttämättä tarvi toista mopoa ostaa... Korjasin likimain työkseni tuntureita ja solikoita about 23 vuotta sitten, onhan opit vähän unohtuneet mutta eiköhän ne palaa mieleen kun pistää koneen päreiksi. Korjasin kaikki omat (20kpl) mopot ynnä puolet kunnassa olevista mopoista sekä virittelin niitä. Customoin mopoja, tuli hauskoja kombinaatioita esim peltilehmä-Crescent tiukalla solikan koneella. Solikoihin asensin vitosvaihteita liukuhihnatyönä, 1 mopo/päivä. Mopot jäi kun aloin autoja ruuvaamaan ja nyt alkaa ympyrä sulkeutua kun palaan mopojen pariin.
Vastaa
#13
PioneerVolvo kirjoitti:Jos jotain hajoaa ei välttämättä tarvi toista mopoa ostaa... Korjasin likimain työkseni tuntureita ja solikoita about 23 vuotta sitten, onhan opit vähän unohtuneet mutta eiköhän ne palaa mieleen kun pistää koneen päreiksi. Korjasin kaikki omat (20kpl) mopot ynnä puolet kunnassa olevista mopoista sekä virittelin niitä. Customoin mopoja, tuli hauskoja kombinaatioita esim peltilehmä-Crescent tiukalla solikan koneella. Solikoihin asensin vitosvaihteita liukuhihnatyönä, 1 mopo/päivä. Mopot jäi kun aloin autoja ruuvaamaan ja nyt alkaa ympyrä sulkeutua kun palaan mopojen pariin.

öö tuota tarkotin siis uutta kampiakseliaSmoke
Hei. Olen signaturevirus. Sinulle tulee vastustamaton halu kopioida tämä rivi sigusi jatkeeksi.
Vastaa
#14
passaakos tonne solifer galleriaan laittaa supersportin kuvia???
Vastaa
#15
soturi kirjoitti:passaakos tonne solifer galleriaan laittaa supersportin kuvia???

Saahan tänne laitaa kun muutkin laitavat kuvia muista mopoista.
Vastaa


Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML