Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Solifer Export '65 (05005)
#1
Exclamation 
Siitä lähtien kun olen 60-luvun Exporteja nähnyt mopotapahtumissa, on mielessä pyörinyt Exportin hankinta ja entisöinti. Tekniikaltaan ehjän ja osiltaan suht' täydellisen yksilön löytäminen ei sitten ollutkaan mikään helppo juttu. Käytännössä vuoden päivät olen varmaan selaillut palstoja ja ilmoituksia, mutta sopuhintaista projektia ei sattunut vastaan sitten millään.

Eräs lauantai-aamu sitten sopivahko yksilö tupsahti maailmalta vastaan ja ensinäkemältä vehje oli sellainen kuten pitikin. Käy ja kukkui, itseasiassa varsin nätistikin vielä. Sähköt pelasivat ja osat olivat tallella, joten kaupathan siitä oli pakko tehdä. Rakkautta ensisilmäyksellä toisinsanoen.

Kyseessä siis vuoden '65 05005-tyyppinen Export Ankerin koneella. Thermomat-kilkkeitä ei ainakaan näkynyt, joten enpä tiedä ovatko siellä olleetkaan.

Ostohetkellä Export näytti tältä:

[Kuva: t_762.jpg][Kuva: t_763.jpg][Kuva: t_764.jpg]
[Kuva: t_765.jpg][Kuva: t_766.jpg]

Koeajon jälkeen totesin, että tekniikka on ainakin suht' koht kunnossa ja veto oli hyvä. Korvaan vain kävi tietyillä kierroksilla pieni helinä, johon sitten syylliseksi osoittautui tämä:

[Kuva: t_767.jpg]

Voisinpa tässä sadatella enemmänkin kaikenlaisten koneentekijöiden periaatteita, mutta jätetään se toistaiseksi. Homman nimi on ollut tämä:
- Alakerta laakeroitu hiljan (juu, tiukka, herkkä ja hyväntuntuinen se on)
- Sylinteri ilmeisesti hoonattu (ainakin jäljet vielä oli tallella)
- Uudet männänrenkaat, mutta...
- Vanhalla kiinnileikanneella männällä ja vanhalla väljällä tapilla kasattu (#@!!&%)

Pytyssä ei ollut käytännössä minkäänlaista merkkiä leikkaantumisesta, joten tuon männän kanssa ne eivät ole tätä ennen kohdanneet. Männässä olevat jurmutkin ovat sen mukaiset, että vasaroimalla tuo on suurinpiirtein entisestä asuinsijastaan irroiteltu. Tuo testiajokin oli sellaista ajelua hyvän lämmittämisen jälkeen, joten omista käsistä tuo ei ole varmasti syntynyt.

[Kuva: t_768.jpg]

Ihmetyttää vain suuresti, että miksi ylipäätänsä kannattaa koneita noin tehdä? Kerralla vaan kuntoon, koska nyt puhutaan kympeistä. Eivät ne männät niin kalliita ole, etteikö niitä kannattaisi vaihtaa - varsinkin jos kunto on tuollainen.

Noh, kasataan uudelleen ja tällä kertaa ihan oikeasti kaikki kunnolla. Ajoakin tuolla tulee sen verran vähän, että esim. Shellin Racing X:n käyttäminenkään öljynä ei ole taloudellisesti ylivoimaista. Tuo on ainakin omassa kisakäytössä todettu varsin hyväksi öljyksi, joka ei juurikaan tee karstaa ja voitelee varmasti.

Tällä hetkellä Export on atomeina ja useimmat osat on jo ehditty lasikuulapuhaltamaan (kiitos siitä isä, kuten myös koko projektin löytämisestä). Eiköhän se siitä sitten ala kasaantumaan, jahka saadaan runko maaliin. Rungon väri pysyy valkoisena, mutta harmaa väri saanee väistyä muiden originaalisävyjen tieltä. Lisäksi kokonaisuuteen on tulossa vielä pari juttua, joita on mm. nähty 50-luvun Cresent polkupyörissä (Sellainenkin löytyy Big grin). Jotkut tykkäävät varmasti ja vakavamman koulukunnan edustajat heiluttelevat kulmakarvojaan. Vaietaan niistä siis toistaiseksi...

Värit tulevat olemaan erilaiset. mutta tyylisuunta tulee olemaan tämänlainen:

[Kuva: Solifer_Export__mopo_1958_Richard_Lindh.jpg]

(Kuva: Richrad Lindh/Wilh. Bensow, Solifer-mopedi, 1958, kuva Rauno Träskeli, Designmuseum)
"Raha puhuu, joten taidanpa sitten pitää suuni kiinni..."
Vastaa
#2
Hyvä aihio. Tsemppiä kunnostukseen.
http://netti.nic.fi/~rush/tuna/

http://users.utu.fi/anpaja/mopo/solifer_tietoa.html

Turun moottoriseura viilaamassa pyttyä:

" - An määki viila vähä sitä pakoaukko."
" - Kuivarte sää se männähelma kokonas poijes sahasi?"
" - Virtane! Misä mu viila o?"
Vastaa
#3
Helppo homma jos vaan vuosi meni ettiessä.
Ite oon ettiny jo yli 3 piiitkäää vuotta tuollaista.
oli jo kuukausi sitten huuto.netistä huuettu semmonen, mutta kauppias soitti ja ilmoitti että oli käyny varkaita...
uskoo ken tahtoo...
Muuten on kyllä sulla nätti mopoHymy
-Solifer Sm 1983
-Solifer Sm 198?
-Honda CB 125 K5 1972
-Moskova 125 1950
-Mercedes Benz C200 KOMPRESSOR 1999
Vastaa
#4
Lainaus: Helppo homma jos vaan vuosi meni ettiessä.

Niinnoh, isolla rahallahan saisi vaikka mitä alle päivään... Tuo nyt sitten sattumalta yllättäen tupsahti isän kautta eteeni - vain vuoden etsimisen jälkeen. Se etsiminen on vaan niin hankalaa, kun tietää mitä tahtoo ja suurinpiirtein mihin hintaan. Tässäkin olisi varmaan mennyt ilman tuota helposti yli kolme vuotta.
"Raha puhuu, joten taidanpa sitten pitää suuni kiinni..."
Vastaa
#5
Tämmöset ei tosiaan kauaa myynnissä ole, kunnes ne ostetaan. Tästä tulee varmasti komia kapistus. Hyvä entisöinti kohde.
Solifer sm -82, joka paikan menomopo.
Vastaa
#6
Tsemppiä Projektille.
----------------------
terkuin Solifer Export -62 projektin rakentaja
Vastaa
#7
Tähän asti on päästy, eli...

Kaikki irti mitä irroitettavissa oli ja kuvat asennuksista yms. tärkeästä, kuten myös sähköistä.

[Kuva: t_810.jpg]

Kaikki osat putipuhtoisina pannuhuoneeessa lasikuulapuhalluksen jälkeen, maalaria odottamassa.

[Kuva: t_807.jpg]

Konekopan kiilloitusta olen tässä vähän harrastellut. Menee kyllä vielä tovi, ennen kuin tuon saa mieleisekseen, mutta noihin on mennyt aikaa palttiarallaa yhteensä tunnin verran.

[Kuva: t_808.jpg]


Värit tulevat varmaan olemaan: runko valkoiseksi ja etulokasuoja + moottorin pellit pastellin vaaleansinisiksi (alkuperäisvärikartasta siis).
"Raha puhuu, joten taidanpa sitten pitää suuni kiinni..."
Vastaa
#8
Onpas se aika kulunut, nimenomaan kaiken muun parissa (työ, auto, moottoripyörä jne.), ja mitään ei ole tämän vehkeen osalta tapahtunut. Valmistujaislahjaksi sain tällaisen valmiiksi entisöidyn '63 Tomos-Exportin, joten sillä tuli kesän mopoilut suoritettua, Classic Vesijärvi mukaanlukien.

Mielessä on nyt pyörinyt Gulf-väritys tähän projektiin, joka ei vaikuta ollenkaan hassummalta vaihtoehdolta. Jokohan tämä olisi puolen vuoden sisään läjässä... Rolling Eyes

p.s. Ostin tänään Lahden Mp-messuilta Alfamerin osastolta tuon Solifer-kirjan. Onpas valtavan hieno tietopaketti aiheesta. Kiitokset tekijöille.
"Raha puhuu, joten taidanpa sitten pitää suuni kiinni..."
Vastaa
#9
Juuri tällaisen samallaisen ostin eilen, hinta 60 euroa. Osa puutteita on kyllä paljon. Kaupata saa ainakin: sylinteri, kansi, renkaat + vanteet, hammaspyörät,kaasutin,kaasu ja vaihdekahvat sekä polkimet ynnä muuta pientä osaa.
p.044-2629907 / Pasi Lohvansuu
Hae
Vastaa
#10
Hupsista, nelisen vuotta edellisestä päivityksestä, eikö koko mopo ole vieläkään kasassa, kiitos muiden harrasteaktiviteettien ja saamattomuuden. Viime keväänä tosin otin itseäni niskasta kiinni ja kiikutin osat maalarille. Väriksi tuli kaavailemani sini-valkoinen orkkisväreillä, mutta hieman muunneltuna oman näköiseksi.


.jpg   soliferia4.JPG (Koko: 75,04 kt / Latauksia: 201)

Kesä meni maalattuja osia katsellessa, kunnes päätin talven kynnyksellä alkaa lajittelemaan osia ja kasailemaan niitä nippuun. Samalla tulee tehtyä listaa uusittavista osista, josta ainakin Voimakoneen luettelosta tuli listailtua varsin kunnioitettava määrä. Miten kaikesta halvasta pikkunippelistä voikin saada kalliin ja ison kasan aikaan? Shocked Noh, tehdään loppuun nyt kun aloitettiin.


.jpg   soliferia5.JPG (Koko: 78,09 kt / Latauksia: 178)

Hyväähän tässä on se, että ainakin omistajahistoria alkaa olemaan aukoton, kun viimeiset kuusi vuotta tämä on ollut minulla. Nauru Tosin ne edellisetkin löytyy kyllä lapulta.

Eihän kukaan ole tehnyt näihin Mailardin napoihin laakerikonversiota pois noista irtokuulallisista?

Punaisessa '63:ssa alkoi syttypuoli renaamaan. Onneksi tähänkin vielä löytyy osia ja matka jatkunee.
"Raha puhuu, joten taidanpa sitten pitää suuni kiinni..."
Vastaa
#11
Edistystä pikkuhiljaa. Motori tuli kasattua valeeseensa Jyväskylän rompetorilta löytämieni uusien ja vähemmän kolhuja nähdeinen koppien kanssa, jotka sitten kiillottelin. Porailin vielä lohkon syöttökanavan isommaksi ja pitää vielä mallailla aukotuksia ja sovittaa palotila niiden mukaiseksi.


.jpg   motori.jpg (Koko: 92,27 kt / Latauksia: 198)

Taka-akselin puslaprobleema ratkesi kiinalaisten avustuksella alla olevan kuvan mukaisesti 12mm "akselilla" ja tuli ihan oikeasti jämäkkä.


.jpg   haarukan akseli.jpg (Koko: 103,39 kt / Latauksia: 151)

Runkoon tuli tehtyä sähköt lisämaadoitusten kanssa ja muuten se on kasaantunut ihmetellen, sovitellen ja uudelleen rakentaen. Tehdään nyt sitten oikeasti hyvin, eikä vain kasata osia nippuun. Piti vielä vähän ylikasata pakettia mallilleen. Seuraavaksi sitten vanteiden kimppuun, joista nyt sitten jäävät navat uudelleen käytettäviksi.


.jpg   mallillaan.jpg (Koko: 82,41 kt / Latauksia: 177)
"Raha puhuu, joten taidanpa sitten pitää suuni kiinni..."
Vastaa
#12
Tää olis aika valmis.

Toimittaa muuten käyttöohje- ja esitetelineen virkaa Classic Motor Showssa Lahdessa nyt viikonloppuna Allgaier-Porsche traktorit -osastolla. Nauru


.jpg   soliferia (1).JPG (Koko: 455,87 kt / Latauksia: 194)
.jpg   soliferia (2).JPG (Koko: 500,03 kt / Latauksia: 351)
.jpg   soliferia (3).JPG (Koko: 472,86 kt / Latauksia: 179)
"Raha puhuu, joten taidanpa sitten pitää suuni kiinni..."
Vastaa
#13
Siitähän tuli hyvän näköinen, hilijoo hyvä tulloo.. Cool
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#14
Vielä tosiaan pientä säätöä ja sitten kilpien väliin. Aikanaan tuli oikein omistajahistoriakin mukana, mutta onhan tämä ollut jo kuusi vuotta minulla.

Etupäähän on ihan liian korkealla perinteiseen tyyliin. Mistähän tuohon saisi uudet samanmoiset 26cm etuiskarit? Voimakoneella kun tarjotaan Exporttiin 28/31cm pakettia ja tuo edessä oleva 28cm kelpaisi myös taakse mainiosti holkit vaihtamalla. Yritin myös purkaa noita uusia iskareita laikkamadalluksen toteuttaakseni, mutta eihän ne mihinkään aukea. Ulkokierrejousilla varustettuja säädettäviä olisi, mutta ovat liian paksut mahtuakseen ainakin eteen. '63:ssa iskarit ovat molemmissa päissä noin 26cm.

Pitää kohta ajella pihaa ympäri ennen kuin tielle pääsee. Dance
"Raha puhuu, joten taidanpa sitten pitää suuni kiinni..."
Vastaa


Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML