Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Paperittoman rekisteröinti/katsastus
#1
Tästähän on kirjoiteltu moniin paikkoihin, mutta kertokaapas kokeneemmat kuitenkin, kuinka tarkasti mopo katsastetaan kun tehdään rekisteröintiä paperittomalle mopolle?

Senhän siis joutuu viemää ihan konttorille tsekkaukseen? Itseasiassa eniten kiinnostaa, tuleeko ongelmia kun Solifer Trialissani on alakautta kulkeva putki (mielestäni normiputki muuten), kun uutenahan noissa pitäisi olla aina yläkautta kulkeva... Entäs säätösuutin vakiokaasarissa? Ei kai aiheuta ongelmaa...

Kertokaa ihmeessä, jos joltakin ei ole mennyt mopo katsastuksesta läpi. Miksi ei? Kokeileeko katsastussetä mopoa vai katsastetaanko vain katsomalla?

Papereitahan minulla ei siis ole, joten ilmeisesti riittää selvitys mopon historiasta todistajineen (minulla mökkimopona yli 10 vuotta)... Tarvitaanko edelliseltä omistajalta kuitenkin nimi paperiin?
Suzuki Love -84 -projekti valmis
Solifer Trial -79? -projekti käynnistyi
Ögland Saxo-Prins -59? -projekti alkaa jos alkaa...
Vastaa
#2
No mulla ei ole mennyt läpi mutta tänään menee! klo 15.45 on aika konttorilleHymy
Elikkä jos mopossa ei ole mitään papereita pitää tehdä selvitys mopon historiasta ja käytöstä vähintään 6 vuoden ajalta, se voi olla ihan vapaamuotoinen lappu(miellellään koneella kirjotettu) josta selviää mopon omistaja(t) sekä käyttö, eli kirjoitat siihen vaan että ollut minulla näin kauan sekä käyttö ollut mökkimopona yms. Myös runkonumero kannattaa ilmoittaa siinä lapussa joten varmistutaan mistä moposta on kyse, lappuun tulee sinun, mielellään ent omistajan (jos mahdollista) ja vielä mielellään 2 ulkopuolisen puumerkki, ylimääräset ei haittaa. Tuollasen minä tein, ja naapurikin teki supersportille, suppana meni läpi.

Tämän lisäksi minun tapauksessa on luovutuskirja, voipi helpottaa asiaa, mutta ei luultaavasti pakollinen jos historiaselvityksessä selviää mistä olet mopon saanut! Niitä kiinnostaa ainakin se että mopo ei ole tuontimopo eikä varastettu.

Mopo pitää vielä konttorille tarkastukseen josta myös saa kilven ja muut härpäkkeet. Itse katastus tulee olemaan täysin asemasta ja katsastajasta kiinni, voi käydä heittää lenkin tai sitten ei, mutta paikallaa käyttää ainakin. Mutta perusjuttut kattoo varmasti.
- Jarrut
- Valot, (pitkät, lyhyet, takavalo, (jarruvalo??)
- Välitykset, 10/35 (läskitankissa ainakin vakiona)
- Onko vakio
- Tööt tööt ÄänimerkkiCool
Lisäksi mopon pitää olla liikennekelpoinen, tietysti. Tämän lisäksi eri tyypit voi kattoa että vanteista ja keulasta tahi takahaarukasta väljyyden.

Jos alkaa valittamaan pakoputkesta niin sano että se on liikkeestä suoraan ostettu ja vastaa alkuperäistä, mikäli et viitsi hankkia alkuperäistä mistään. Säätösuuttimella on mennyt paljon mopoja läpi, naapurillakin meni supersportti läpi säätösuuttimella.

Kannattaa ottaa puhelimella yhteyttä asemalle ja kysyä miten tuo homma hoituu jos on epäselvää, vaikka samalla kun tilaa sinne ajan, siellä tietävät asiansa.

Kirjotan tänne illalla miten kävi, pikkasen jännittää meneekö läpi mutta jossei ekalla niin toisellla, sen näkee sittenHymy
Tomos, power of horses and faithful endurance.
Hae
Vastaa
#3
Riippuu hyvin pitkälle konttorista ja katsastusmiehestä tuo että miten tarkkaan syynäävät. Derbiä kun katsastin kilpien lähdön jälkeen katsastusmies ei muuta tarkistanut kuin valojen E-hyväksynnät ja kyseli että mitä tulee seuraavaks viriks Nauru

Kaverilla ei taas peevee menny läpi kun katsastusmiehen mukaan oli "viritetyt laakerit" kun meni 55km/h Shocked
Solifer sm-76 Nuorekas menomopo
Vastaa
#4
Pidetään peukkuja Nevadalle rekisteröintiin!

Pari kyssäriä vielä, jos joku jaksaa vastailla:

Onkos peli pakollinen, kun Trialissa ei ilmeisesti alkuperäisenä ole taustapeiliä ollenkaan? Ja ratastuskin on samannäköisistä mopoista poikkeava, koska Trialin alkuperäinenhän on jotain 13/42 että toivottavasti katsastussetä tietää minkä mopon kanssa on asioimassa... Eiköhän se siitä tyyppikilvestä/runkonumerosta selviä niille?

Niin ja missäs päin runkonumero edes sijaitsee noissa solifereissa? Pitää ensi kerralla tsekata kun käyn mökillä... Niin voi sitten satuilla sen historialappusen oikeilla tiedoilla...
Suzuki Love -84 -projekti valmis
Solifer Trial -79? -projekti käynnistyi
Ögland Saxo-Prins -59? -projekti alkaa jos alkaa...
Vastaa
#5
heheh. Peiliä toki tarkoitin. Kai riippuu mopon omistajasta onko peliä vai ei (tyttö/poika) hehe. nojoo
Suzuki Love -84 -projekti valmis
Solifer Trial -79? -projekti käynnistyi
Ögland Saxo-Prins -59? -projekti alkaa jos alkaa...
Vastaa
#6
Peili ei ole pakollinen, kuin uusissa mopossa. Lain mukaan voi vedota siihen että "ei uutenakaan ollut, ja oli silloin tieliikennekelpoinen" sama pätee vilkkuihin(tosin hyvä että solikassa riittää sähköt lamppujen polttamiseen).

Sen verran vielä että katsastusmies sanoi että välityssuhteen pitää olla oikein eli kun takapyörä pyörähtää isoimmalla vaihteella kerran on vauhtipyörän pyörähdettävä 17 kertaa, tälläin mopon teoreetinen nopeus ei ylitä 45km/h. Katsastaja alkoi vittuilla että menee lujempaa kun on tuo säätösuutin, meni kuitenkin läpi kun oli työkalu pakissa pari suutinta mukana ja niillä sain todistettua että säätösuutin on elintärkeä mopolle.

Eniten pistää vituttamaan kun läskitankkia tuli rassattua kuukausien päivät että kaikki olisi täydellisesti ja sitten nämä vetävät yhteensä 10m lenkin ja toteavat: "kunnossa on." Jonka jälkee lyövät 126¤ laskun käteen + 27¤ ajanvarauksesta + 8¤ kilvestä + ihan liikaa vakuutuksista.
Vastaa
#7
NoniinHymy Solikka on kilvissä! Kirkkaasti läpi, ei mitään huomauttamista, 5min tutkimisen jälkeen sanoi että eipä tässä mitään, käydään tekee paperit.
Elikkä tässä tarkka lista mitä se tutki, papereiden tarkistuksen jälkeen.
Ensin 30sek mopon tutkimista pelkästään silmin ja runkonumeron tarkistus sekä tiedot paperille tyyppikilvestä, kyykki siinä mopon vieressäNauru
Toisena "polkasehan käyntiin"
Kolmanneks hyppäs mopon selkään, paino tööttiä (onneks ennen kun laitto valoja päälle, muuten ei kun pikkasen surise se töötti. huh)
Neljänneks koitti valot, käsi umpion eteen ja koitti pitkät & lyhyet, jarruvaloa ei tarkistanut, takavalon vain!
Viidenneks paineli etu ja takajarrua ja paineli keulaa ja "pomppi" istueltaan mopon päällä.
Lopuksi katsoi välitys-suhteen rullaamalla mopoa pihalla isoimmalla vaihteella.

Melko helposti meni läpi, mutta mopo on nyt niin siisti että uskon sen vaikuttaneen katsastajan mielialaan, jos sinne vie jonkun paskan & ruosteen peitossa olevan navetta löydön voi olla että tutkii paljon tarkemmin!

Olifer, se runkonumero on siinä keulanputkessa mihin tulee keula kiinni, tankin edessä.

"Eniten pistää vituttamaan kun läskitankkia tuli rassattua kuukausien päivät että kaikki olisi täydellisesti ja sitten nämä vetävät yhteensä 10m lenkin ja toteavat: "kunnossa on." Jonka jälkee lyövät 126¤ laskun käteen + 27¤ ajanvarauksesta + 8¤ kilvestä + ihan liikaa vakuutuksista."

^^ Täysin samaa mieltä!:/ 5min mopon tutkimista ja 40e makso tuo tarkastelu, + 19e kilvestä! Vakuutus tietenkin päälle, kuhan tulee postissa... Se vakuutushan lasketaan sellasen onnettomuuskertoimen mukaan, eli mitä ennemmän ajoneuvoluokalla on kolareita sitä isompi on vakuutus?
Tomos, power of horses and faithful endurance.
Hae
Vastaa
#8
Tämä on sen verran hyödyllinen informaatiopaukku, että merkkasin koko ketjun pysyväksi aiheeksi foorumin ylälaitaan.
"Hulluilla on halvat huvit; idiooteilla ilmaiset."
Vastaa
#9
ake:n sivulla on numero johon voi soittaa ja tiedustella onko mopo ollut rekisterissä vuoden -94 jälkeen. Jos ei ole, niin rekisteröinti onnistuu kun omistaa/tekee luovarit. Jos tiedostosta löytyy merkintä, luovari pitää olla edelliseltä rekisteriin merkityltä omistajalta.

Kun on tiedustellut numeroa ja saanut kielteisen vastauksen kannattaa lähettää asiakirjahakemus ake:lle ja sieltä tulee ilmoitus jossa ilmoitetaan ettei mopo ole ollut rekisterissä. jää turhat rutinat konttorilla rutisematta...
-Solifer Sm 1983
-Solifer Sm 198?
-Honda CB 125 K5 1972
-Moskova 125 1950
-Mercedes Benz C200 KOMPRESSOR 1999
Vastaa
#10
Voi paskan paska, pitääkö oikeasti ostaa uudet rattaat niin että saa rekisteriin? Itelläni on 12 / 28 välitykset, koska siinä oli ennekin, mutta eturatas oli kulunut. Ostinpa uuden, ja asensin. Vähän aikaa sitten vasta huomasin, että pitää olla 10 / 35 välit.

Menee kyllä rahaa tällaiseen aika roimasti, hitto vie. Lopussa kiitos seissoo, ja tää on todellakin tämän arvoista.
[Kuva: soliferiasigisr5.png]
Vastaa
#11
Onkos muuten niin, että jos mopo on ollut ns. vakuutuskilvissä (itselläni ainakin valkoisella pohjalla sinisiä kirjaimia ja numeroita), niin mopo ei ole koskaan ollut periaatteessa rekisterissä? Tällöin tietoja ei ilmeisesti löydy AKElta ollenkaan? Vai löytyykö esim. runkonumerolla kuitenkin tietoja mopon entisistä omistajista sun muista? Pystyvätkö he AKElla tässä tapauksessa edes tekemään todistusta, että mopo ei ole ollut rekisterissä jos tietoja ei sieltä edes löydy?

Nyt ei ymmärrä :S

No mutta seuraavan mökkireissun jälkeen otan tiedot moposta tarkemmin (runkonumero) ja soittelen vaikka AKElle jos täällä kukaan ei tiedä...
Suzuki Love -84 -projekti valmis
Solifer Trial -79? -projekti käynnistyi
Ögland Saxo-Prins -59? -projekti alkaa jos alkaa...
Vastaa
#12
Oma mopo oli ollut vain vakuutus kilvissä. Elikkäs nyt tässä muutama kuukausi takaperin oli ensirekisteröinti. Oman mopon kohalla katsastaja kyykki jonku aikaa siinä ja kahteli et onko kaikki osat vakioita. Kahto että valot palaa ja eniten hirvitti se töötti ku valojen kanssa se piti vain semmosta pientä surinata vaan näytti kelpaavan. Takavalosta tuli huomautus kun ei palanu sillo. Oli vissii joku kosketus häikkä ku työnnettii mopo auton peräkonttiin kuletuksen ajaksi. Sitten katastaja sano, että hän haluaisi käydä ajaa kun hänellä itellään oli ollu nuoruudessaan tämmöne mopo. Sitte ku se tuli hymyssä suin sieltä kiekaltaan se sano että mennääs tekee paperit.Hymy
Itellä se katsastus makso jotain 70e. Kilvistä en muista.
Vastaa
#13
Nevada kirjoitti:19e kilvestä!
Tääläpäin kilpi 8e Shocked
Solifer sm-76 Nuorekas menomopo
Vastaa
#14
Qzaz kirjoitti:
Nevada kirjoitti:19e kilvestä!
Tääläpäin kilpi 8e Shocked

Ohoo, soriNauru Se olikin 6e... Mutta kun katos sain sellasen kuittin niin siinä oli samasassa kilpi ja "rekisteröintitoimenpide liitteellinen" joka oli 13e yht= 19e Niin katoin sit väärin, mutta yhteensä meni rahaa 59e katastukseen, ja verot on 134.41e (tapiola) yht= ~193eShocked
Tomos, power of horses and faithful endurance.
Hae
Vastaa
#15
kun rekisteröinti tuli pakolliseksi -94 on akella tästä asti tiedot.
Ennen sitä vakuutuksessa olleista ei ole tietoa ja se on vaan hyvä ettei ole tietoa.

Mulla on nyt todistus ettei yksi mun rungoista(jossa ei ollut papereita) ole ollut ikinä rekisteröitynä ja näin sen saa rekisteriin kun tekee jonkun tutun kaa luovarit.
-Solifer Sm 1983
-Solifer Sm 198?
-Honda CB 125 K5 1972
-Moskova 125 1950
-Mercedes Benz C200 KOMPRESSOR 1999
Vastaa


Mahdollisesti samankaltaisia keskusteluja...
Keskustelu: Kirjoittanut Vastaukset: Katsottu: Viimeisin viesti
  Mopon katsastus Aapo Pajarinen 3 3 497 17.11.2013, 23:47
Viimeisin viesti: solifer sm 86
  paperittoman rekisteröinti solikka Ts 50 s 3 4 344 01.12.2011, 13:11
Viimeisin viesti: solikka Ts 50 s
  Solikan rekisteröinti Manhuntter 0 3 440 23.11.2009, 22:21
Viimeisin viesti: Manhuntter
  Rekisteröinti? Hessu 5 3 625 19.03.2009, 0:53
Viimeisin viesti: Hessu

Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML