Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Laakerit vanteista.
#1
Wink 
Tervehdys kaikille. Oon jo hetken selaillut tätä foorumia ja löytänytkin apuja, kiitos niistä.

Tuli ostettua Solifer SM ihan kulkupeliksi päivittäiseen asiointiin. Mopo koostuu varmaan jokaisen vuosimallin osista. Melkein sekarotuiseksi luokittelisin. Papereihin tuli vuosi 81.
Epätoivoisena kysyn nyt neuvoa muilta.
Ongelma on, etten millään konstia saa laakereita irti vanteista.
Kuuluuko tuota etuvanteen laakerin ympärillä olevaa rengasta lyödä tuurnalla auki, kuin siinä olisi kierteet? Vai onko nuo kolot mittarin pyöriää varten? Vai pitäisikö laakerin lähteä ihan vaan naputtelemalla vastapuolelta tuurnalla?

Tuossa takavanteessa laakerin päällä vaikuttaa olevan jonkinlainen suojalevy. Pitäisikö tuon lähteä irti ihan vaan pihdeillä ottamalla kiinni ulkokehältä ja pyöräyttämällä?

Kaikki tuntuu olevan sen verran jumissa, ettei uskalla enää käyttää enempää voimaa ennenkö varmistuu, että konstit ovat oikea. Mikään ei liiku minnekään ja enkä saa selvää mitkä ovat samaa ja eri osaa.

Olen tullut siihen lopputulokseen, että nämä ovat Crimecan vanteet, vaikka minulle kerrottiin näiden olevan Maillardit. Mittasin sisäkehän halkaisijan ja se vaikuttaisi olevan 103,5mm. Eli onko tämä nyt sitten se 105mm napa? Kuinka hienolla hiomapaperilla olisi tarkoitus hioa ruostetta pois sisäkehän jarrutuspinnasta? Onko vinkkejä siihen?


Liitetiedosto(t)
.jpg   2015-04-07 17.06.11.JPG (Koko: 3,28 Mt / Latauksia: 122)
.jpg   2015-04-07 17.06.20.JPG (Koko: 3,42 Mt / Latauksia: 107)
.jpg   DSC_0356.JPG (Koko: 3,76 Mt / Latauksia: 100)
.jpg   DSC_0357.JPG (Koko: 3,93 Mt / Latauksia: 122)
Hae
Vastaa
#2
Tervetuloa foorumille!

Vetäsemällä noitten laakereitten pitäisi lähteä, voivat olla melko tiukassa. Kunnollista irroitus öljyä, kutem wurtin rost offia tai motipin universal oilia (nuo tuntuu tehokkaimmilta) ja liotusta. Polttoöljykin käy. Lämpöä ei oikein kehtaisi vanteille antaa, mutta lähtisi lähes varmasti.

240 hiekka paperilla olen hionut jarru rumpuja, tiedä sitten mikä on oikea koko mutta toiminut hyvin.
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#3
Kiitos!

Kokeilen pistää vielä öljykylpyyn yöksi, jos ne vaikka sitten huomenna lähtisi. Kova tahto niillä kyllä on. Pääasia on nyt tietää, että ihan vetämällä pitäisi lähteä.
Hae
Vastaa
#4
Etukeskiön urat(kiinteät) on juurikin mittarinpyörittäjää varten.

Keskiön sisällä, laakereiden välissä oleva putki on irtonainen, joten meisselillä vaan toiselta puolelta sisään ja hiukan vääntää putkea sivuun että tulee vastakkaisen puolen laakerin sisäkooli näkyviin ja reilusti iskua siihen niin lähtee ulos, säästellähän vanhoja ei tarvi kun tulee kuitenkin uudet.

Laakerin päällä oleva Pölysuoja irroitetaan meisselillä vääntämällä, en ole noita aina edes laittanut takaisin jos valmiiksi pölysuojattu laakeri, asennus/pysyvyys hiukan hankala kun on vaan pieni puristus ulkokehältä joka pitää paikallaan.
Vastaa
#5
Kiitos vastauksesta.

Kokeiltu on hyvin kaikenlaista, mutta mikään ei irroita. Joka välissä olen kokeillut juurikin tuota perinteistä konstia, mutta ei. Sisällä olevaa putkea siirtänyt reunaan ja sisäkoolia vasten iskenyt niin monesti ja lujaa, kun on kyennyt. Välillä vaihtanut reunaa, mutta laakeri ei liiku. Vaikka tuurnan teroittaa hyvin teräväksi, niin se ei pysy kunnolla laakerin sisäkoolilla. Laakerilla on ollut tuollaiset 35v. aikaa kasvaa kiinni vanteeseen. Lisäksi alkaan epäilemään, että onko siellä vielä joku liimakin.

Taidanpa ottaa yhteyttä paikalliseen laakeriverstaaseen ja annan heille tehtävän. Jos en tässä elämässä muuta saavuta, niin ainakin nuo laakerit saan vielä irti Evil or Very Mad
Hae
Vastaa
#6
Koitappa vetää hitsisauma kuulien ja ulkokoolin väliin. Voisi hyvinkin toimia koska hitsattu materiaali jäähtyessään kutistuu. Varo toki ettet hitsaa muualta kuin juuri tuosta kohdasta jottet riko laakeripesän reunaa. tietty jos hitsaa sisäkoolinkin samaan nippuun niin voi tarvittaessa lyödä myös sisäkoolista irti ilman sisäkoolin irtoamisen pelkoa. Tietty yksi mahdollisuus jota olen menestyksellä kayttänyt on raakalaismaisesti hakata sisäkoolista irtoaa jos irtoaa. Mikäli sisäkooli lähtee irti ja ulkokooli jää kiinni sitten tekee 3-4mm teräksestä rinkulan jonka hitsaa jäljelle jääneeseen ulkokooliin topakasti kiinni ja hakkaa irti.
-69 export projekti työnalla.
Vastaa
#7
Tuopa oli hyvä vinkki, itellä käyny mielessäkään. Pevetillä oli tapana syödä taka navan laakereita, ja hitsillä joutui aina ottamaan ulko koolin pois. Ihan vaan 2mm puikolla niin isolla virralla kuin uskalti ja lähti yleensä kopauttamalla sen jälkeen.

Söi laakereita sen takia kun navasta puuttui laakereitten välinen holkki, edellinen omistaja hävittänyt sen ja kasasin aina ilman holkkia uudilla laakereilla jotka kesti sen 2kk..
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa


Mahdollisesti samankaltaisia keskusteluja...
Keskustelu: Kirjoittanut Vastaukset: Katsottu: Viimeisin viesti
  Solifer Export takarenkaan laakerit maddis 2 1 585 23.07.2016, 10:44
Viimeisin viesti: maddis
  Solifer exportin moottorin laakerit ja stefat Thermo-68 0 3 995 02.08.2011, 1:50
Viimeisin viesti: Thermo-68
Exclamation 6203c3 laakerit modaukseen! mopomies 0 1 767 22.09.2008, 21:26
Viimeisin viesti: mopomies
  laakerit tomos.. nalleolut 0 2 129 06.08.2007, 15:10
Viimeisin viesti: nalleolut
  Mtkä laakerit tomokseen? ja mistä? Silent-assassin 3 2 719 24.04.2007, 9:46
Viimeisin viesti: Silent-assassin

Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML