Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Thermomatin pinnapultit
#1
Nyt sitten tulikin ongelma,mistä löytyy nuo thermomatin pinnapultit pyttyyn jotka on yläpäästä 6mm MUTTA alapäästä onkin 10mm jengalla!!
Ja eikä siinä kaikki kun ne kaksimuuta on sitten 6mm sekä ylhäältä että alhaalta juu ja on vielä toiset pidemmät ja toiset lyhemmät, KAS kun tulee puhallin koppa kahella kiinni niin muuten ei riitä ARGGH!
Että semmosta se taas Sakemanni on kehitelly jo -60 luvulla meijän pään menoks!
Joo yksi löyty ja sekin kakskomponentti liimalla lohkoon rapattu kiinni kun jengat oli mitä oli,että voe elämäni kevät,no ei tuolla mikää hätä oo aattelin vaan että onkos tommosia missään olemassakaan uutena??
Hae
Vastaa
#2
Taitaa olla helpoin, halvin ja varmin tapa sorvata sinne M10 pultista holkki jossa sisällä M6 kierre. Sitten vaan M6 pinnapulttitavaraa perään.
Vastaa
#3
Tuo 10mm jenka alapäässä ei kyllä ole germaanien kehittelemä ratkaisu, vaan ihan härmäläinen korkanneiden kierteiden kotikorjausmenetelmä...
Hae
Vastaa
#4
Eipä ole kenenkään itte tekemä koska tuommoisia pinnapultteja ei ole missään tullu vastaan,mistä luuletteettä sitten joku olis tuommosia löytäny kun en itekkään semmosia ole nähny monestikkaan missään?? ja nuo ON ihan tehdastekoset pultit ei ole itetehdyn näkösetkään.
Kyllä siinä alumperin on kaksi normia 6mm ja kaksi alapäästä 10mm pinnaa ja tietty ristissä,puhallinkoppa tulee vielä niiden pidempienalle ja oisko? just sen vuoksi paksummat??
Pitääpä kysellä varmaa oikein joltain varaosien myyjältä että onko semmosia mistään saatavissa vai mikä on,sen 10mm holkin teko voipi olla yks vaihtoehto mutta kun pitopintaa ei paljoa jää niin saattaa olla että ei kestä kun kierre ei kovin syvään mene...
Hae
Vastaa
#5
Aika erikoinen juttu. On vuosien varrella tullut rassattua /purettua aika monta Thermon konetta, eikä yhdessäkään ole moista ratkaisua tullut vastaan.
Hae
Vastaa
#6
joo jonkun verran itsekin tullut purettua thermon koneita ei ole kyllä sattunut vastaan tuollaista,jos saat laitettua kuvaa lohkoista ja pinnapulteista,ihan mielenkiinnosta ois mukava nähdä.
Hae
Vastaa
#7
Ei se vaadi hirveitä koneistustaitoja että saa tehtyä siistit M10/M6 pinnapultit. Arvelisin että ovat korkanneet ja tolla tapaa korjattu..

Helpoin, halvin ja varmin tapa on tehdä M10/M6 kierreholkki jonka ruuvaa lohkoon liiman kera.
Vastaa
#8
No nuo pultit on kyllä aivan tehdastekosien näköiset ja kun ovat juuri niin kuin olen tuolla edellä kertonut niin juuri siksi luulenkin että tuollee ovat sen tehneet.
Paha kun meni veljenmopon mukana ohjekirja missä oli KAIkKI osat eriteltyinä niin ois voinu siitä katella et mitenkä se ON?
Tosin jossainhan tääl netissä sen kirjan näin tänne skannattunakin?? mutta missä?
NO löytyihän se ohjekirja netistä JA siinäkin näkyi ja luki että 6kertaa ja pituudet!! voihan piru mitkäihmeen pultit tonne sitten onlaitettu ja miksi? ois nyt liimannu ne 6mm kiinni niin ois siel pysyny?
No ei jaksa enää antaa rojektin olla kun ei oo kaikkia osiakaan,jatkaa kuka sitten jatkaa...
Hae
Vastaa
#9
Luultavasti joskus on kierre korkannut asennusvirheen takia niin korjauksena on vedetty M10 kierre lohkoon ja M6 pultti on holkitettu alhaalta ja siihen on vaan päälle vedetty M10. Vielä perään kierrelukitetta/hitsisauma/lukitusstanssi ja vähän hiomapaperia niin ei sitä DIY:ksi heti sanoisi.
http://netti.nic.fi/~rush/tuna/

http://users.utu.fi/anpaja/mopo/solifer_tietoa.html

Turun moottoriseura viilaamassa pyttyä:

" - An määki viila vähä sitä pakoaukko."
" - Kuivarte sää se männähelma kokonas poijes sahasi?"
" - Virtane! Misä mu viila o?"
Vastaa
#10
No noin sitä ei ole ainakaan tehty jos on tehty niin pultit on tehty sorvissa,senverran tarkkaan on katsottu suurennuslasilla että IHAN yhtä puuta on alusta loppuunasti!
Ja jos 6mm kierre korkkaa niin eiköhän siihen ensin varmaan vedettäis 8mm kierre??
En ainakaan itse koskaan pariakokoa suurempaaa ajattelekkaan että laittaisin?
Ja se on koetettu että itse tehtynä tuommoista pinnaa ei tehä pelkillä hitsi/poratsydeemeillä että jonkuin koneistajan se on vaatinu ja vaatii,jollei tuommoista pinnaa mistään ole kukaan löytäny?
Eriasia onkin sitten jos löytyy semmonen holkki missä on 10mm ulkokierre ja 6mm sisäkierre,ne kaikki liimalla toisiinsa niin kyllä pelaa!
Hae
Vastaa
#11
Ei oo eka kerta kun on poikennutta pulttia on eka porattu 6mm poralla pois ja se on lähtenyt sivuun, ja on pitänyt porata pari-kolme-neljä milliä isommalla että saadaan taas reikä alkuperäselle kohdalle..
Tollasen M10/M6 pinnapultin sorvaus ei vaadi perustaitoja suurempia koneistustaitoja, joten on aivan mahdollista että joku mopon vanha omistaja on sorvarikaverilta tilannut pari korjauspinnaa moottoriinsa kun on eka mennyt itse poraamaan poikenneet pinnapultit sivuun.

Ei siinä sen suurempia kuin että heität ne pinnapultit veks mikäli ovat huonossa kunnossa ja sorvautat kaverillas, amiksella tms M10 pulttiin sisälle M6 kierteen jonka sitten ruuvaat kovan kierreliiman kanssa lohkoon ja pätkäset sopivasta kohtaa poikki jonka jälkeen hiot pultinpätkän tiivistepinnan tasalle.
Sitten on taas joka nurkassa M6 pinnapultille kierteet.
Vastaa
#12
Npo sorvareita kyl löytyy ja kaverilla sorvikin on ja samallaha nsiihen sorvauttaa sitten semmosen pultin mikä siellä nytkin on miksi siis mitää holkkeja tehä??
MUTTA nyt tää rojekti jää seisomaan kun paljon muutakin hommaa kesällä eikä ole edes kaikkia osiakaan jotenka katellaan kuka jatkaa?
Hae
Vastaa
#13
Holkitus sen kannalta parempi, että sen jälkeen voit käyttää tehdastuotantona löytyviä pinnapultteja (M6) kaikissa rei'issä, eikä sun tarvitse lähteä modaamaan aina pulttia jos kierre sattuu hajoamaan.
http://netti.nic.fi/~rush/tuna/

http://users.utu.fi/anpaja/mopo/solifer_tietoa.html

Turun moottoriseura viilaamassa pyttyä:

" - An määki viila vähä sitä pakoaukko."
" - Kuivarte sää se männähelma kokonas poijes sahasi?"
" - Virtane! Misä mu viila o?"
Vastaa
#14
No eipä tommonen alle sentin holkki paljoa ees pidä,mieluummin sitten isompi jenkanen pinna taas
Hae
Vastaa


Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML