Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Toisiorattaiden sivuttaisvälys
#1
Moro palstalle
Kun ei ole kokemusta eikä löydy ohjetta kysyisin viisaammilta neuvoa.
olis tarkoitus korjata Tomoksen vaihteisto noin vm-82,Eli ongelma on tämä pudottaa vaihteen pois kun vedon höllää veto päällä pysyy päällä mutta nykii kuin putoaisi välillä vaihteen pois..mittailin toisiorattaiden sivuttaisliikettä ja oli 5mm, akselilla sivuttaisvälys n.1,5mm, vaihdeakselilla sivuttaisvälystä n.1mm.Pitäisikö rattaiden olla kiinni toisissaan, jos näin rikoillako se passataan.Tämän koneen oli "korjannut" joku koulupoika vuosia sitten jossain mopokerhossa,näyttäis ettei ole välykset oikein
Hae
Vastaa
#2
Terve tuloa Suomen parhaalle Solikka foorumille! (Taitaapi olla myös ainoa...).

Akselilla päittäis välys olisi hyvä olla 0,3-0,5mm luokkaa,ainakin tällä alueella itselläni yyvin toiminut. Itselläkin prikkoja akselin päässä jo useamman millin verran. Täysin tapaus kohtaista tuo akselin shimmaus. Kokeilemalla selviää paras loppu tulos. Rattaat liikkuu aina erikseen,onkos sinulla vitos vaihde?
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#3
Kiitoksia vastauksesta,joo vitosvaihde on,kone on irti ja alkavalla viikolla se on palasina.Tuossa kuvan vaiheessa se nyt on ,tuolta niitä välyksiä tuli tutkailtua,jospa se vaihteen siirto toiminta tulee tutuksi kun ei ole aikaisemmin tullut manuaalia purettua,automaatti kylläkin.Kytkinkin kolisi riittävästi,tuli tilattua uudet levyt ja kello,ja muitakin osia, oli kulunut sakarat ja lovet pykälikkääksi.täytyy sitten shimmailla välykset sopivaksi.


Liitetiedosto(t)
.jpg   IMG_0198.JPG (Koko: 128,62 kt / Latauksia: 58)
Hae
Vastaa
#4
Vähän hupainen kysymys, mutta onko 5. rattaan päässä prikka?? Muistaakseni Suomeen tuodessa 5. rataspari korvattiin holkilla mikä on rattaan ja PRIKAN kokoinen Razz
http://netti.nic.fi/~rush/tuna/

http://users.utu.fi/anpaja/mopo/solifer_tietoa.html

Turun moottoriseura viilaamassa pyttyä:

" - An määki viila vähä sitä pakoaukko."
" - Kuivarte sää se männähelma kokonas poijes sahasi?"
" - Virtane! Misä mu viila o?"
Vastaa
#5
Itsellä oli holkki ainoastaan rattaan kokoinen,ilmeisesti jugoslaviassa sen verta suuret toleranssit,että holit on tehty jokaiselle koneelle sopivaksi,kuten shimmauskin.

Tomoksen kytkin kolisee aina,nyky ajan tarvike kytkin levyjen sakarat ovat aavistuksen liian kapeita kytkin kelloon,jolloin paikoillaan kolisee,suositellaan pitämään paikoillaan kytkintä pohjassa,jolloin ei levyt hakkaa kelloa.
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#6
Saapi nähdä koliseeko jatkossa levyt on sitä mallia jossa on taivutetut sakarat.Paljon täytyy prikkoja rattaan päähän laittaa kun sivuttaisvälys on sen 5 milliä,Liekkö akselin toiselta puolelta jäänyt prikka myös pois.Oon luullu jotta "naapurilla" on suurimmat toleranssit.
Hae
Vastaa
#7
Akselin toisessa päässä ei itsellä ainakaan ole prikkaa.
Jos on 5mm välystä,pistetään 4,6mm edestä prikkaa,niin luulisi hyvä tulevan.

"Naapurin" osistahan nämä on koottu,mm laakereissa lukee cccp,ussr yms...
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#8
VM1953 kirjoitti:Moro palstalle
Kun ei ole kokemusta eikä löydy ohjetta kysyisin viisaammilta neuvoa.
olis tarkoitus korjata Tomoksen vaihteisto noin vm-82,Eli ongelma on tämä pudottaa vaihteen pois kun vedon höllää veto päällä pysyy päällä mutta nykii kuin putoaisi välillä vaihteen pois..mittailin toisiorattaiden sivuttaisliikettä ja oli 5mm, akselilla sivuttaisvälys n.1,5mm, vaihdeakselilla sivuttaisvälystä n.1mm.Pitäisikö rattaiden olla kiinni toisissaan, jos näin rikoillako se passataan.Tämän koneen oli "korjannut" joku koulupoika vuosia sitten jossain mopokerhossa,näyttäis ettei ole välykset oikein

Terve! Minulla on vähän samaa ongelmaa. Kasasin koneen tuossa ja olin laittavinani rattaat oikein päin, mutta 2. vaihde ei mennyt päälle. 1,3,4 ja 5 vaihteet toimi kyllä. Ennen kone remontti 1 ja 2 välinen vapaavaihde rutisi aika pahasti ja saattoi heittää vaihteen päälle. Kasaus vaiheessa olin kattovinani, että Isoin ratas oli ennestään ollut väärin päin. Laitoin sen siis toisin päin sinne, niin rutina kyllä vapaavaihteessa loppui, mutta 2. vaihde ei menny enään päälle. Räjäytyskuvistakaa tai mistään en oikein saanut selvää, että miten päin ne rattaat pitäisi laittaa. Olisiko vaihteen siirtäjänkiila tai joku sitten nii kulunut...? Anteeksi tyhmä kysymykseni. Confused
Hae
Vastaa
#9
Ei niitä tyhmiä kysymyksiä ole olleenkaan,ei oo vaan tietoo
Mittailin ja räknäilin että kuvan mukaisesti se pitäisi rattaat asentaa,näin meinasin laittaa,korjatkoon viisammat jos näin ei ole,sivuttaisvälityksen meinasin shimmirikoilla laittaa,että on esikasattuna pieni välys,niin tulee tiiviste lohkojen väliin 0,3mm,myös akselille pieni välys.Kyllä se kannattaa uusia siirtäjätappi jos on vähänkään kulunut,omasta lokatti ja oli tapin päissä olevat lovet eri suunnissa,vissii kokenut kovaa kohtaloa.Eli ensin se paksu prikka lukitusrengasta vasten sitten ykkösratas(suurin) oikein päin kakkonen,kolmonen.nelonen sama kummin päin,vitonen(pienin) oikein päin.


Liitetiedosto(t)
.jpg   2013-10-03 10.57.54.jpg (Koko: 414,18 kt / Latauksia: 52)
Hae
Vastaa
#10
VM1953 kirjoitti:Ei niitä tyhmiä kysymyksiä ole olleenkaan,ei oo vaan tietoo
Mittailin ja räknäilin että kuvan mukaisesti se pitäisi rattaat asentaa,näin meinasin laittaa,korjatkoon viisammat jos näin ei ole,sivuttaisvälityksen meinasin shimmirikoilla laittaa,että on esikasattuna pieni välys,niin tulee tiiviste lohkojen väliin 0,3mm,myös akselille pieni välys.Kyllä se kannattaa uusia siirtäjätappi jos on vähänkään kulunut,omasta lokatti ja oli tapin päissä olevat lovet eri suunnissa,vissii kokenut kovaa kohtaloa.Eli ensin se paksu prikka lukitusrengasta vasten sitten ykkösratas(suurin) oikein päin kakkonen,kolmonen.nelonen sama kummin päin,vitonen(pienin) oikein päin.

Kiitoksia VM1953!.
Minulla näytti olevan tuo pienin ratas väärin päin.... Ja eikös siihen pienimmän rattaan päähän tule vielä kanssa semmonen paksu prikka? Ainakin minun koneessa oli.
Hae
Vastaa
#11
On siinä pienemmän rattaan päässä prikka.Pitää tässä arpoo mikä rikka tulee minnekin kun konessa olevat rikat on missä sattuu ja loput teillä tietymättömillä,olis paljon helpompaa kasata kone kun ois edes rikat ja rattaat oikein.Joo vitos rattaasta en ole sata varma kummin päin se tulee,
kokeilin kumminkin päin,Eli lähtöprikka on 2,4 mm paksu sit rattaat,1)vitosta kokeilin tasainen puoli nelosta kohden,ja sit paksu rikka akselin päähän mutta vaihderattaat lokatti sivusuunnassa 2,5mm (kuva) vaihteensiirtäjätappi sattui keskelle rattaan sisäpinnan "booreja",2)vitosratas tasainen puoli kytkinkoppaan päin nyt tuli ratas olkapään yli noin puoli milliä laitoin pienemmän ulkokehäisen prikan akselin päähän ja sit ison prikan välys oli sopiva,lisäksi akselin shimmasin (lisää ohkasia rikkoja paksun prikan päälle,näin oli välykset kohillaan,vaihteensiirtäjätappi osui vielä hyvin "boorille" ei tosin keskelle,mutta luulisi vaihteen pysyvän päällä.Tässä odotellaan että posti toisi siirtäjätapin pääsis kasamaan konetta ja kokeilemaan toimiiko,sit kiroillaan tai hymyillään.


Liitetiedosto(t)
.jpg   5 Ratas.jpg (Koko: 424,76 kt / Latauksia: 44)
Hae
Vastaa
#12
Nyt toimii kaikki vaihteet, eikä vapaavaihdekkaa rutise. laitoin muuten tuon pienimmän rattaan juuri toisin päin ja paksumman prikan siihen päähän nii tuli välykset sopiviksi. Toimii taas vaihteet kun junanhissi. Kiitoksia näistä avuista. Dance
Hae
Vastaa
#13
Ihan vinkiksi vaan ensimmäisiä koneremontteja tekeville:

Muutaman kerran olen nähnyt semmoisen vian että vaihteensiirtäjän tappia ei ole lukittu paikalleen. Silloin vaihteet ei mene kunnolla päälle koska tappi pääsee pyörimään. Tappi on helppo lukita kuparinaulasta katkaistulla pätkällä ja sopivalla tampilla lyömällä kupari tiukasti tapissa olevaan reikään.
Ilo alkaa satasesta. Solifer SM 75cc.
Vastaa
#14
Solifer ajossa ja hyvin pelittää,remontissa ei tullut ylläreitä,onnistui kerralla, aikaa meni räknäilyyn ja tiedon etsimiseen enemmän kuin itse remonttiin.Niin uudessa vaihteensiirtäjätapissa tuli mukana lukitsija.
Hae
Vastaa


Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML