Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Solifer automaatti ei käynnisty
#1
Morot kaikille, nyyppä forumilla. Hymy

Innostuin kaivamaan lapsuuden mökkimopon esille noin 20 vuoden jälkeen.
Innostus on tosin saman tien laantumassa kun ei Tomos suostu käynnistymään.
Muistaakseni samantyyppiseen ongelmaan mopolla ajelu aikoinaan kaatui.
Mopo on nuorouuden tietämättömyydessä ja huumassa melkolailla raiskattu piloille,
mutta jos sen nyt edes ajokuntoon saisi.

Vaihdoin siihen sytytysspuolan ja tulpan, kipinää tulee hyvin ihan käsin magneetosta pyörittämällä.
Sytytysennakon tarkistin tuohon 2mm ennen YKK. Silti ei vaan lähde röpöttämään, bensaa sylinteriin
tulee kun tulppa kastuu polkemalla.

Eli missä mahtaisi olla vika? Kärkiä en vielä vaihtanut, mutta voivatko kuluneet kärjet kokonaan
estää käynnin? Kaasutinta on aikoinaan porattu, viilattu ja ties mitä suuremman tehon toiveessa,
voiko se estää edes lupauksen käynnistä?

Sopiiko tuohon Encarvin tilalle muuten joku muu kaasutin kivuttomasti...?


.jpg   1.JPG (Koko: 186,58 kt / Latauksia: 239)
Hae
Vastaa
#2
Meneekö yksinpuheluksi... Wink

Uusista kärjistä ei ollut apua ongelmaan.
Kipinä tulee nätisti, kärkiväli pitäisi olla katkojissa (0,35mm) ja tulpassa (0,5mm) oikeat.

Otin pakoputkenkin irti jos se olisi tukossa mutta ei.

Voiko kampiakselin stefat vuotaa niin paljon, että ei käy yhtään?

Parempi varmaan kantaa koko vehje suoraan romikselle... Rolling Eyes
Hae
Vastaa
#3
Hyvin yleistä että kampiakselin stefa vuotaa niin paljon ettei lähde käyntiin. Hyvä konsti tarkistaa vuotaako stefa on, että lasket vaihteistoöljyt pois ja haistat haiseeko niissä bensa. Jos haisee niin stefa on paskana.

P:S tästä samaisesta ongelmasta on keskusteltu monessa monessa muussa aiheessa, niin ei jaksaisi oikein uudestaan enää kirjoittaa. Selaile vanhoja kirjoituksia, niistä löytyy kyllä kaikki tarvittava tieto tähän tautiin ja vähän ylimääräistäkin... Hymy Samat ongelmat, ja niiden ratkaisut ne on noissa 4v koneissa kuin automaateissakin.
...
Vastaa
#4
Olen kyllä toisten ongelmia selaillut, pitänee vielä tarkemmin lueskella. Hymy

Jos stefat vielä koittaa vaihtaa.

Mutta tuo kaasutin, siihen en suoraa vastausta löytänyt. Sopiiko tilalle joku muu ilman suurempaa taistelua?
Hae
Vastaa
#5
Neljävaihteisen Tomoksen BING 1/11/49 kaasari voi olla aika lähellä, mutta vannomatta paras. Ja noita Encarwejahan on maailma täynnä, ja mielestäni parempi kaasutin kuin tuo bing.
...
Vastaa
#6
Kannattaa myös laittaa lusikallinen bensaa tulpanreiästä. Tulppa kiinni ja kunnon polkemista. Jos ei tolla keinolla hörähdäkään, väittäisin vian olevan sytytyspuolella vaikka kipinä paineettomassa tilassa nyt tuleekin.
Hae
Vastaa
#7
MopedRacer kirjoitti:Neljävaihteisen Tomoksen BING 1/11/49 kaasari voi olla aika lähellä, mutta vannomatta paras. Ja noita Encarwejahan on maailma täynnä, ja mielestäni parempi kaasutin kuin tuo bing.

Automaatissahan on erillisellä kurkulla varustettu Encarwi, eli jos jotain muuta kaasaria pitää kokeilla, niin Pappa-Tunturin Bing sopii imukaulaan suoraan. Kiinteäkurkkuinen Bing ottaa muistaakseni kohokammiosta lohkoon kiinni, jos ei laita erittäin paksua tiivistettä sylinterin ja kaasarin väliin. Voin tosin muistaa väärinkin, viimeksi rassasin automaatti-Tomosta reilut 20 vuotta sitten.

Encarwin poraamisesta ja viilaamisesta sen verran, että jos siitä kohdasta mihin luisti ala-asennossaan laskeutuu on jotain viilattu, ei kaasari todennäköisesti toimi. Encawissa ei ole lainkaan luistin neulaa, neulan virkaa toimittaa luistikammion pohjassa oleva suihkusuutin. Jos ko. osaa on menty viilailemaan, on homma sen kaasarin osalta hyvin todennäköisesti selvä. Uutta kaasaria peliin ja kokeilemaan.
Hae
Vastaa
#8
Anttik kirjoitti:Kannattaa myös laittaa lusikallinen bensaa tulpanreiästä. Tulppa kiinni ja kunnon polkemista. Jos ei tolla keinolla hörähdäkään, väittäisin vian olevan sytytyspuolella vaikka kipinä paineettomassa tilassa nyt tuleekin.
Tuotakin kyllä koitin, mutta ei tulosta, vähän höyryä. Aikoinaan kun mopo veti
viimeisiään piti kylmäkäynnistys aina hoitaa em. tavalla.

Mitä tuolta sähköpuolelta nyt enää vaihtaa kun puola, kärjet ja tulppa on uusia.
En tuolla uudella puolalla ole ilman tulppaa polkenut tai edes pyörittänyt käsin
kun on kuulemma herkkä rikkoontumaan jos ei ole tulppa hatussaan kiinni.

Pitänee jostain Encarvia metsästää, kyllä tuon olen pilannut... Embarassed
Hae
Vastaa
#9
Hommasin Encarwin rungon kun en raaskinut koko settiä ostaa,
mutta sekään ei nyt taida olla ihan OK vaikka piti...

Tuossa on tuota suihkusuutinta(?) mielestäni ropattu, on ainakin lyhyempi
kuin nyt paikallaan olevassa kaasuttimessa ja yläpinta näyttää roisilta.

M-107 tuossa mainitsi, että kaasuttimen elämä on siinä jos tuohon
on koskettu eli lienee tämäkin piloilla...? Vai saako tuota vaihdettua?


.jpg   3.JPG (Koko: 177,78 kt / Latauksia: 218)
.jpg   2.JPG (Koko: 176,31 kt / Latauksia: 206)
Hae
Vastaa
#10
raketti-86 kirjoitti:Hommasin Encarwin rungon kun en raaskinut koko settiä ostaa,
mutta sekään ei nyt taida olla ihan OK vaikka piti...

Tuossa on tuota suihkusuutinta(?) mielestäni ropattu, on ainakin lyhyempi
kuin nyt paikallaan olevassa kaasuttimessa ja yläpinta näyttää roisilta.

M-107 tuossa mainitsi, että kaasuttimen elämä on siinä jos tuohon
on koskettu eli lienee tämäkin piloilla...? Vai saako tuota vaihdettua?

Eihän tuota vissiin ihan hirveästi ole rassattu, eli kannattaa ainakin kokeilla miten toimii. Vaihdettua ei taida saada, ei sitä ainakaan kaasuttimen osaluettelossa ole:

http://www.tomosforum.nl/uploads/images/...ncarwi.jpg
Hae
Vastaa
#11
M-107 kirjoitti:Eihän tuota vissiin ihan hirveästi ole rassattu, eli kannattaa ainakin kokeilla miten toimii.
Suuttimesta puuttuu noin 3mm kun vertaa ehjän pituuteen.
Hae
Vastaa
#12
Ei auttanut ehjä kaasutinkaan...

Sytyspuolelta on kondensaattori enää vaihtamatta, voiko se aiheuttaa kipinättömyyden paineessa?
Ei oikein riitä enää ymmärrys kun kaikki muut osat on uutta. Puristuksiakin tuntuu olevan kun pyörittää tulppa kiinni.

Taitaa orastava uusinnostus laantua tähän ja Solifer päätyy metallinkeräykseen... Confused
Hae
Vastaa
#13
Kokeile uudella kondensaattorilla. Ei maksa paljoa. Ja solikoita ei romutukseen viedä!!!
...
Vastaa
#14
Minun pihaan saat tuoda solikan tai vaikka kaksi!
Viritys lasketaan onnistuneeksi jos teho ei laske enempää kuin 10%
Vastaa
#15
solikkaracing kirjoitti:Minun pihaan saat tuoda solikan tai vaikka kaksi!
Varmasti, mutta uskon että metallinkeräys on lähempänä... Razz

Uusi kondensaattori paikallaan ja ihan kuin olis kierroksen pari luvannut, mutta sitten taas samaa rataa...

Mahtaako kone saada liikaa bensaa kun tulppa on melkoisen märkä polkemisen jälkeen.
Olen muistaakseni nuorena suutinrunkoa poraillut tehon toivossa. Embarassed
Laitoin suutinrunkoon kaasuttimen takaosastossa olleen varasuuttimen, mutta suurinrungon
yläpään reiät ovat silti ison näköiset (n. 2mm) kun vertaa esim. TÄSSÄ kuvassa olevaan.

Saako kone silti vielä liikaa bensaa, vaikka suutin on vakio, mutta suutinrungon reiät isot...?
Hae
Vastaa


Mahdollisesti samankaltaisia keskusteluja...
Keskustelu: Kirjoittanut Vastaukset: Katsottu: Viimeisin viesti
  solifer SM automaatti trophy 19 19 903 30.03.2015, 10:55
Viimeisin viesti: Ferdinand
  Solifer automaatti 1976 Kessu 5 3 870 18.03.2015, 19:57
Viimeisin viesti: Kessu
  Solifer export thermomat ei käynnisty ramppas 8 8 453 29.04.2014, 16:39
Viimeisin viesti: solifer sm 86
  Ei käynnisty Aapo Pajarinen 28 18 512 13.12.2013, 2:21
Viimeisin viesti: perusjantteri
  solifer export ei käynnisty mazzion 7 9 019 15.11.2011, 18:50
Viimeisin viesti: MopedRacer

Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML