Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Solifer automaatti runkotankki muutama kysymys
#1
Moi kaikille. Innostuin entisöimään nuoruusvuosieni ajopeliä solifer automaattia. Mopo oli osissa monessa paikassa kotitaloni varastoissa, mutta viimein löysin suurimman osan moposta ja tilasin muutamia uusiakin, pääsin viikonloppuna jopa ajamaan sillä. Paljon ois kuitenki vielä tekemistä. Sais nyt ens alkuun kaikki osat kasaan.

Olis muutama kyssäri muutamasta osasta joista ei löydy tietoa:

Millainen jousi systeemi kuuluu seisontajalkaan?

Millainen jousi kuuluu jarrupolkimen palautukseen vai onko se hoidettu pelkällä jarruvalon jousella? Ois hyvä jos joku osais kertoa esim jousien koot niin vois tilata sellasen erillisenä tai laittaa vaikka kuvia jos jollain on vastaava.

Mitkä jarrukilvet ja jarrupalat+palautusjouset on kyseisessä mopossa?

Mistä löytyis peltikatteen päälle tuleva oikean puolen jalkakumi? Sitä pirua ei löytyny.

Kiitos.
Vastaa
#2
mihinkään noista en osaa vastata kun on automaatti.
Mutta laitteleppa kuvia osakasasta siis lähtö kohdasta niin on mielen kiintosempi seurata.
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#3
Juu ilman muuta. Projekti sivulta myös löytyy. Mopo on vielä kotona enkä käy siellä ku n. kerran kuussa. Otan parempia kuvia ku meen ens kerralla. Ny olis tarkoitus metsästää osat ja mahdollisesti syksyllä kunnostaa pinnat.

Muutaki tietoa ja vinkkiä voi laittaa jos kattoo tarpeelliseks.

Miten selvittäis väri savyt ja vuosimallin? Oisko muuhun pinta kunnostukseen vinkkiä mm kromit lohko yms. Millä sais niistä nätit?


Liitetiedosto(t)
.jpg   Kuva0185.jpg (Koko: 665,5 kt / Latauksia: 104)
Vastaa
#4
Moro!
Hienoa että automaatti laitetaan kuntoon. Näistä en itse paljon tiedä mutta jotakin voin kertoa. Vuosimalli on hyvin todennäköisesti 1978-1981 rosterisista lokareista ja punaisesta väristä päätellen. Näyttää olevan sen verran hyvissä maaleissa eli alkuperäistä väriä löytää varmasti jostain kulmasta.
Jos kromit haluaa täysin priimoiksi, kromaus on ainut vaihtoehto. Jos kromissa on vain pintaruostetta se lähtee yleensä mekaanisella työllä kuten "pata-padalla" hinkkaamalla. Tämän jälkeen vielä kiillotus kiillotusaineella (Metal Polish) viimeistelee vanhan kromipinnan varsin hyvään kuntoon.
Mopohan on täysin Tomoksen tekele eikä Soliferia ole kuin tarrat. Tämän ansiosta osia löytyy ulkomailta tähän malliin varsin hyvin. Eikun Tomosta kuuklettamaan Hymy
Solifer SMA 197?
Solifer TS 1982
Solifer TS50S 1983
Vastaa
#5
Onko noihin mitään värisävyn numeroita?

Kromit on hyvät, mutta mites pytty ja koneen lohkot? Onko lohkoissa jokin maali vai pitäiskö neki vaan kiillottaa?
Vastaa
#6
Ei sellaisia selviä numeroita taida olla soliferien väreille. Meneppäs vaikka kysymään VMPK:n puolelta millä ovat maalanneet.
Pytyn pitäisi olla musta eli kuumakestomustaa vaan niskaan. Lohkot taitaa automaatti tomoksessa olla maalatut isoveljensä tapaan.
Solifer SMA 197?
Solifer TS 1982
Solifer TS50S 1983
Vastaa
#7
Nii just. Paras siitä taitas tullakki ku vie koko rungon liikkeeseen ja siellä vertaa värit. Tossa on nätti väri ku se on vähä niinku metallinhohto punainen. Mulla on toinen runko varaosina missä on myös punainen, mutta se on vaan sellanen aika laimee ja mielestäni rumempi väri. Näyttäis että tossa selviäöis kahdella värillä ja kromit kiillottamalla. Veikkaan että lohkot kuuluu olla saman sävyn harmaata ku suojat, katteet yms. harmaat osat. Siitä oon tyytyväinen runkotankkiin ku siinä ei oo mitään muovi osia.

Nii eli lohkot myös maalataan. Niissä ei ole alumiini pintaa. Magneeton kopan puoli kaipaa hiomista. Sitä ei hiekkapuhaltamalla saa siistiks. Siinä on niin paljon kolhuja.

Toi periaattessa menis maalaamattaki mutta ku siinä on osittain maali irronnut, enkä usko että onnistuisin paikkamaalaamaan sitä niin siististi. Vetäis koko shown kerran aloittaa.
Vastaa
#8
_hellraiser kirjoitti:Nii eli lohkot myös maalataan. Niissä ei ole alumiini pintaa. Magneeton kopan puoli kaipaa hiomista. Sitä ei hiekkapuhaltamalla saa siistiks. Siinä on niin paljon kolhuja.

Kannattaa sitten ne alumiini lohkot ja kopat puhaltaa mieluummin lasikuulalla kuin hiekalla. Hiekka syö lohkoa kiitettävästi.

_hellraiser kirjoitti:Toi periaattessa menis maalaamattaki mutta ku siinä on osittain maali irronnut, enkä usko että onnistuisin paikkamaalaamaan sitä niin siististi. Vetäis koko shown kerran aloittaa

Alkuperäinen maali näyttää hyvältä, joten kannattaa todella miettiä täysentisöinnin mielekkyyttä. Alkuperäistä maalia kun ei enää takaisin saa. Paikkamaaluskin tuo kivan lisän mopon historiaan. Tämä on vain oma mielipide alkuperäiselle maalipinnalle. Joka tapauksessa mitä teetkin, jokainen liikkuva solifer on hieno juttu. Nauru
Solifer SMA 197?
Solifer TS 1982
Solifer TS50S 1983
Vastaa
#9
Muistelen että vannehopea olisi lohkojen väri.
Ihan perus paukku v hopea ei kuulemma pysy mutta jos laitta 2k lakan niin kestää.
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#10
No ei se lakkakaan pysy kun se maali hilseilee altaNauru Eli siis lohkot maalataan Mastonin vannehopean sävyyn, esim 2k maaleilla ja päälle 2k lakka. Värikoodi kullankeltaiseen runkoon taisi olla Yamaha Dryci Gold-met, ja punaisen rungon värikoodia en nyt muista, mutta kannattaa kysyä Samoha Lahden sivuilta: http://samoha.fi/
...
Vastaa
#11
MopedRacer kirjoitti:No ei se lakkakaan pysy kun se maali hilseilee altaNauru Eli siis lohkot maalataan Mastonin vannehopean sävyyn, esim 2k maaleilla ja päälle 2k lakka. Värikoodi kullankeltaiseen runkoon taisi olla Yamaha Dryci Gold-met, ja punaisen rungon värikoodia en nyt muista, mutta kannattaa kysyä Samoha Lahden sivuilta: http://samoha.fi/
Kiitti tiedoista. Mitenkähän toi samoha toimii. Keneltä sieltä kannattais kysyä?
Vastaa
#12
Edd kirjoitti:
_hellraiser kirjoitti:Nii eli lohkot myös maalataan. Niissä ei ole alumiini pintaa. Magneeton kopan puoli kaipaa hiomista. Sitä ei hiekkapuhaltamalla saa siistiks. Siinä on niin paljon kolhuja.

Kannattaa sitten ne alumiini lohkot ja kopat puhaltaa mieluummin lasikuulalla kuin hiekalla. Hiekka syö lohkoa kiitettävästi.

_hellraiser kirjoitti:Toi periaattessa menis maalaamattaki mutta ku siinä on osittain maali irronnut, enkä usko että onnistuisin paikkamaalaamaan sitä niin siististi. Vetäis koko shown kerran aloittaa

Alkuperäinen maali näyttää hyvältä, joten kannattaa todella miettiä täysentisöinnin mielekkyyttä. Alkuperäistä maalia kun ei enää takaisin saa. Paikkamaaluskin tuo kivan lisän mopon historiaan. Tämä on vain oma mielipide alkuperäiselle maalipinnalle. Joka tapauksessa mitä teetkin, jokainen liikkuva solifer on hieno juttu. Nauru

Rungon voisi säästää. Muut harmaat osat on pakko uusia. Alkaa ruostumaan. Varsinki katteet on aika kamalat. Mulla on onneksi vara runko. Sen periaatteessa voisi huvin ja harrastuksen vuoksi maalata. Ei tulis mitään vahinkoa jos ei miellytä. Toki maali maksaa.
Vastaa
#13
Harmaan värikoodi Maston 7105.
...
Vastaa
#14
MopedRacer kirjoitti:Harmaan värikoodi Maston 7105.
Tarkoitatko lohkojen vai niiden katteiden yms.
Vastaa
#15
Niiden katteiden. Lohkojen koodi on Maston vannehopea, eli sanot sen maaliliikkeessä myyjälle niin se sekoittaa sinulle oikeaa maalia oikean sävyn.
...
Vastaa


Mahdollisesti samankaltaisia keskusteluja...
Keskustelu: Kirjoittanut Vastaukset: Katsottu: Viimeisin viesti
  Solifer SM Automaatti Pornis 5 11 645 26.06.2009, 15:11
Viimeisin viesti: Pornis
Question Solifer Export automaatti Jönssi 13 13 233 24.06.2009, 9:21
Viimeisin viesti: solifer_
  solifer automaatti -80? juccis62 6 7 815 30.06.2008, 13:44
Viimeisin viesti: mopomies

Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML