Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Mopoauton ajokortti tulossa
#1
Kuulin äsken radiosta, että ensivuoden alusta lähtien
mopokortilla ei saa ajaa enää mopoautoa vaan sille tulee oma korttinsa.
Vanhalla mopokortilla saa ajaa, mutta jos kortin ajaan ensivuonna niin mopoauto tarvitsee oman korttinsa.
-69 export projekti työnalla.
Vastaa
#2
Ei hitsiSad no nyt en ainakaan ota mopokorttia, vaan otan kevarikortin... Tai sitten voisikohan olla niin että MOPO ja scootteri kortin hinta laskee?? Naughty
...
Vastaa
#3
Enpä jaksa uskoa että hinta ainakaan nousisi. Kuitenkin eikös tuohon tule jotain ajo-opetustakin tai inssiajo vai miten se meni? Ja ihan hyvä vaan että mopoautoon tulee ajokortti. Juu tulee kalliimmaksi mutta ovat myös täysin erilaiset laitteet eri säännöillä. Sama kun annettiin aikanaan prätkäkortti ajokortin mukana ilman että olit nähnytkään prätkää. Mopon ajaminen ja mopoauton ajaminen kun ovat niin eri asia että on jo aikakin että joku opettaisi mopoautokuskeille liikennesääntöjä.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80

Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Hae
Vastaa
#4
Jutussa puhuttiin juurikin siitä, että ajo-opetusta lisätään inssistä en muista oliko puhetta. On kyllä ihan hyvä, että mopoautoille laitetaan edes vähän lisää pakollista ajo-opetusta melkoisen mottipäisiä kuskeja väliin näkee Shocked. Suurin osa ajaa kyllä ihan ok mutta jotkut. Tosin jos vika on asenteissa niin eipä se lisäopetus paljookaan auta.
Aikanaan kun ajoin kortin niin olin viimeisellä kurssilla joka sai suoraan AB kortin joskin toisaalta ensimmäisellä joka joutui ajamaan 2 vaiheisen kortin
-69 export projekti työnalla.
Vastaa
#5
En olisi tarvinnutkaan mopo auto ajo lupaa. Ensi keväänä kun sen kortin saa...
Mopo kortin otan ja mopolla mennään autoon asti tai ylikin. Cool
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#6
Mopolla se kannattaa ainakin omien kokemuksien mukaan. Samat matkathan sillä mopolla pääsee kuin kevarilla mutta 10 kertaa halvemmin. Eipä ole täälläpäin kukaan omilla rahoillaan kevareilla ajaneet, isiliisinkiä... Nauru

Ja aiheesta, hyvä että tuollainen kortti tulee. Toisaalta olisi parempi jos nuo rakkineet saisi poistettua liikenteestä kokonaan...
Vastaa
#7
Juurikin tuollainen "isi ostaa" tyyli se sitten vituttaa... Twisted Evil Menisivät ihmiset töihin eikä valittas rahapulaa... On ihan ok jos isipappa ostaa bensaa tai jotain varaosia, mutta ei 4000euron kevarin... ei ole minun makuunRolling Eyes
...
Vastaa
#8
Niin no sopii taas miettiä tuota mopoautojen hintaa. Jollain on todellakin liikaa rahaa kun ostaa penskalleen yli kymppitonnin moottorisoidun sardiinipurkin.
Nykyiset härvelit: Skoda Octavia vRS HB 2.0TFSI Stage 1 -06, Solifer SM -80

Mainitsemisen arvoisia ex-härveleitä: -65 custom/viri-kupla, pari skobaa, -10 CPI XS250 TL-mönkkäri, -88 Ford Escort XR3i Cabriolet, -02 Ford Focus ST170 Stage 1
Hae
Vastaa
#9
jolla saa ajaa vain 45km/H,sitten sillä ajetaan se pari vuotta jolloin hinta tippuu puoleen ja isi ostaa auton ja niin edelleen. parhaimmat ajavat sen vuoden mopo autolla ja sitten ostavat kevarin,eiku siis isi ostaa...
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#10
Joonas_P_K kirjoitti:Niin no sopii taas miettiä tuota mopoautojen hintaa. Jollain on todellakin liikaa rahaa kun ostaa penskalleen yli kymppitonnin moottorisoidun sardiinipurkin.

Ei. jopa sardiinipurkkikin on kestävämpi, kevyet nelipyörät ja mautotha on muovia Razz
Vastaa
#11
Sitäpaitti ei kait mopoautolle tarvi korttia jos on 85 tai alaspäin syntyny, kevyelle nelipyörällehän sitä vaaditaa ja nyt vielä ihan oikiaa kategoriakohtasta opetusta tulossa ja hyvä näin. Eihän sillä toki väliä ole mutta monet nuoret nykyaikana ovat sekottaneet kevyen nelipyörän ja mopoauton keskenään.... eli mopoautohan on (se paljon puhuttu koppimopo Nauru) mopon koneella varustettu (yleensä joku piaggion kone tms) kolmirenkainen kulkine jolla saa ajaa vaikka pyörätiellä jos se on mopoille sallittu. Mopoautoa ei tarvi katastaa ihan niinku mopoaki ja sen hintakin nykypäivinä käytettynä on ihan 0-2000:n euron paikkeilla, tokihan tämä koppimopo eli ''aito mauto'' on pienempi ku nelipyörä. Tästä esimerkkinä on Amica mopoauto eli Grecav Amica 50cc. Sitten tulee toki kevyt nelipyörä erikseen... halvoista osista kasattuja mutta silti niin pirun kalliita muovipönttöjä täynnä lisää muovia ja katteita, ja joita tarvii katastaa joka vuosi ja joiden säännöksissä ollaan paljon tiukempia ku mopoautojen, mopoautoja jopa ratsataan harvemmin ku mopoja koska ei niillä kukaan täysjärkinen kuski yli 50km/h ajakaan kaatumisriskin takia koska edessä on siis vain 1 rengas. Ja silti nämä kevyet nelipyörät (myös Keviksi yms muilla nimillä kutsutut) ovat niin pirun yleisiä nykyään. Selväähän se on että ''isi ostaa'' tyyppejä tulee lisää ja mikäs siinä ku oikia ajo-opetus ihan ''mallikohtasesti'' niihin. Ja sen hintaa sais kyllä korottaa isommaksi ku pelkän mopokortin hinta, nehän vähenis nelipyörät heti ja jälelle jäis enää vain ne ns. ''aidot isi ostaa''- tyypit nelipyöriensä kanssa, ja toki onnettomuuksia tulee olemaan jatkossakin, eihän tuo kortti sitä paranna mutta ompahan niitäkin sitten EHKÄ vähemmän. Razz
Vastaa


Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML